Były projektant Battlefielda 3 twierdzi, że produkcja gier AAA dławi kreatywność

„Kiedy pracujesz nad wielkimi tytułami, one nigdy nie są twoje. Nieważne jak dużo włożysz w nie serca. A przynajmniej dla mnie to ważna sprawa.”

Były projektant Battlefielda 3 twierdzi, że produkcja gier AAA dławi kreatywność
marcindmjqtx
SKOMENTUJ

David Goldfarb, były pracownik Starbreeze, Guerrilla i Milestone oraz DICE stanowisku głównego projektanta Battlefield 3, udzielił bardzo ciekawego wywiadu dla serwisu GameIndustry.biz. Kolejny raz na przestrzeni kilku ostatnich miesięcy, David zarzuca procesowi produkcji gier AAA zabijanie kreatywności i bycie odpowiednikiem „jednego procenta” (najbogatszych ludzi świata, mający więcej niż 99% razem wzięte).

Myślę, że współczynnik ryzyko/zysk dla koncernów, które wydają góry pieniędzy na marketing i mają w posiadaniu popularne marki, jest opłacalny. Jednak ludzi nie mający takiego kapitału, nie mają również swojego miejsca w „pętli sukcesu”. AAA to teraz taki swoisty odpowiednik „jednego procenta”. To idzie w parze ze wszystkimi ograniczeniami. Nie możesz zrobić niczego szalonego.

David Goldfarb

Cóż, z jednej strony trudno się z Davidem nie zgodzić, ale z drugiej, po prostu nie odkrywa Ameryki. Chyba każdy zdaje sobie sprawę, że korporacje pokroju EA, Ubisoftu czy Activision są od początku do końca nastawione na zysk, a przemysł produkcji gier już dawno przestał różnić się od innych gałęzi rozrywki.

Uważam, że jest pewne pole między AAA za 100-200 milionów dolarów, a grą indie za 1 milion i nie zostało ono jeszcze dobrze zagospodarowane.  Dla mnie to żyzna ziemia, z której można zebrać dobry plon, robiąc przy tym naprawdę fajne rzeczy. Trzeba jednak zaznaczyć, że Goldfarb nie jest jedynym deweloperem, który przedstawił taki pogląd. Wcześniej podobnie wyrażali się dyrektor kreatywny Just Cause 3, Christofer Sundberg, czy nawet Hideo Kojima, który ubolewał nad trudnością utrzymania poziomu kreatywności przy dużej skali projektu.

Wcześniej w tym tygodniu, David ogłosił start swojego nowego studia The Outsiders i prace nad grą RPG, która na pewno trafi na PC i prawdopodobne na inne systemy w późniejszym czasie.

[Źródło: Gamespot]

Oskar Śniegowski

Obraz

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne