Zapomnij o metaverse. Oni budują cały świat w Minecrafcie

Build The Earth to wyjątkowa inicjatywa zrzeszająca graczy Minecraft z całego świata. Ich celem jest odtworzenie naszej planety w skali 1:1. Polski oddział konstruktorów BTE Poland zdradził nam, jak przebiegają prace nad odwzorowaniem Ziemi.

Zapomnij o metaverse. Oni budują cały świat w Minecrafcie
Konrad Siwik

Metaverse, czyli wirtualne środowisko online z wizji Marka Zuckerberga, choć nie jest żadną nowością, budzi dziś wyjątkowe kontrowersje. Zanim jednak zrezygnujemy z prawdziwego życia na rzecz tego cyfrowego prawdopodobnie minie jeszcze sporo czasu.

W rzeczywistości termin metaverse po raz pierwszy został użyty w powieści science fiction "Snow Crash" z 1992 roku. Dziś jednak m.in. za sprawą Mety – niegdysiejszego Facebooka – stał się po prostu modnym hasłem marketingowym wykorzystywanym przez gigantów technologii mającym przyciągać potencjalnych użytkowników.

Zamiast czekać, aż właściciel największej platformy społecznościowej wciągnie nas do swojego świata, lepiej przyjrzeć się pracom prowadzonym przez grupę graczy Minecraft, która odtwarza całą planetę Ziemię w skali 1:1. W tym celu porozmawialiśmy z Mają z Administracji BTE Poland.

Kiedy zaczęła się Wasza przygoda z Minecraftem, a kiedy z budowaniem dużych projektów? W końcu gra ma już ponad 10 lat.

Każdy z nas zaczynał grać w Minecrafta w innych okolicznościach. Wielu z nas poznało go już w dzieciństwie, inni mają z nim do czynienia dopiero od paru miesięcy. Osoby w naszej drużynie są w różnych przedziałach wiekowych, dlatego trudno jednoznacznie stwierdzić, kiedy każdy z nas rozpoczął swoją przygodę z grą. Jeśli chodzi o większe projekty, tak naprawdę większość z nas dołączyła do Build Teamu, nie mając większego doświadczenia w budowaniu. Nowe osoby najczęściej zdobywają je już w trakcie trwania projektu. Niektórzy mają jednak za sobą kilka ambitniejszych projektów, takich jak zbudowanie w grze własnoręcznie zaprojektowanego miasta.

Kto zapoczątkował inicjatywę stworzenia świata 1:1 w Minecrafcie?

Cały projekt rozpoczął się z inicjatywy amerykańskiego youtubera o pseudonimie PippenFTS. Wszystko wystartowało na samym początku pandemii w marcu 2020 roku, gdy duża część krajów zaczęła wprowadzać dość surowe restrykcje związane z koronawirusem. Wtedy właśnie twórca wpadł na pomysł, by ludzi, którzy zmuszeni są pozostać w domu zaangażować we wspólne zrekonstruowanie Ziemi w skali 1:1. Mapa wygenerowana przez specjalną paczkę modyfikacji do gry ma podobne wysokości oraz układy ulic do naszej planety. Wybudowanie budynków należy jednak do zadań naszej drużyny.

Z ilu członków składa się wasz zespół?

Liczba graczy zaangażowanych w projekt na całym świecie liczy się w tysiącach. Wśród społeczności wyróżnia się jednak mniejsze drużyny, najczęściej skupiające się na budowie danego państwa lub regionu. Mamy na przykład ekipy skupiające się na odtworzeniu Niemiec, Francji lub Włoch. W polskim teamie obecnie oficjalnie mamy ponad 100 członków. Warto jednak zwrócić uwagę, że podczas różnych okazji w budowie pomagają również osoby z innych drużyn.

Kto może dołączyć do waszego zespołu i jakie wymagania musi spełnić?

Aby dołączyć do polskiej drużyny, należy spełnić kilka warunków, w większości narzuconych przez regulamin całego projektu. Pierwszym z nich jest wymaganie posiadania oryginalnej kopii gry. Osoby grające na spiraconych wersjach Minecrafta nie mogą budować. Oprócz tego trzeba mieć przynajmniej 13 lat. Zalecane jest również używanie bezpłatnej paczki modyfikacji do gry możliwej do pobrania przez instalator dostępny na Discordzie projektu.

Jak krok po kroku dołączyć do inicjatywy?

Jeśli spełniamy powyższe warunki, musimy wejść na stronę buildtheearth.net i zalogować się używając konta na Discordzie. Następnie chcąc dołączyć do wybranego build teamu, musimy odnaleźć go na stronie i złożyć podanie. W przypadku polskiej drużyny, prosimy jedynie o zrekonstruowanie paru istniejących budynków na mapie wygenerowanej przez modyfikację, a następnie przesłaniu ich screenshotów wraz z ich zdjęciami z prawdziwego życia. Na zaakceptowanie wniosku, czeka się maksymalnie kilka godzin. Jeśli odrzucamy podanie, zawsze podajemy przyczynę naszej decyzji i dajemy możliwość aplikowania ponownie.

Z tego, co wiem, można też działać solo.

W przypadku budowania solo, sytuacja wygląda podobnie, ale decydując się na to mamy możliwość budowania jedynie na terenie zajętych przez siebie działek, które wybieramy, składając wniosek o zostanie budowniczym.

Jak komunikujecie się między swoim zespołem i zagranicznymi twórcami? W końcu projekt realizują ludzie z całego świata. Czy stanowi to dla was utrudnienie?

Polski zespół komunikuje się między sobą przez serwer na Discordzie. Może do niego dołączyć każdy, nawet nie chcąc aktywnie wspierać projektu. Obecnie ma on ponad 2000 członków. Na serwerze komunikujemy się ze sobą poprzez kanały tekstowe lub głosowe. Większość budowniczych należy również do ogólnoświatowej społeczności liczącej ponad 240 000 osób. To głównie przez nią komunikujemy się międzynarodowo. W polskim build teamie są też osoby z innych państw. Mamy kilku budowniczych, chociażby z Włoch lub Irlandii. Porozumiewamy się z nimi w języku angielskim. Jeśli chodzi o twórców, najczęściej kontaktuje się z nimi bezpośrednio administracja. Komunikacja nie stanowi tu większego problemu, dzięki sporej sieci serwerów na Discordzie, możemy łatwo porozumieć się z ludźmi różnych narodowości.

Zauważyłem, że w zespole macie liderów, budowniczych i recenzentów. Na czym polega pełnienie każdej z funkcji?

Liderzy to założyciele polskiej drużyny, u nas funkcję tę pełnią Oskiek oraz Błażej. To oni są odpowiedzialni za działanie serwera w Minecrafcie oraz międzynarodową reprezentację teamu. Recenzenci to grupa reprezentowana przez całą polską administrację. Są to osoby uprawnione do sprawdzania podań do Build Teamu. Są też odpowiedzialne za pilnowanie porządku na serwerze, zachęcanie do budowania i akcje promocyjne. Budowniczy to każda osoba przyjęta do drużyny biorąca udział w projekcie.

W świecie Minacrafta nie znajdziemy domyślnie bloków do odwzorowania niektórych szczegółowych z prawdziwego świata. W jaki sposób radzicie sobie z detalami?

W tym przypadku jesteśmy niestety mocno ograniczeni. Nie możemy używać dodatkowych modów i dodawać własnych bloków. Oprócz tego budujemy na wersji gry sprzed kilku lat, od tego czasu dodane zostało wiele nowych opcji, których niestety nie możemy używać. Te ograniczenia dają nam jednak dobrą okazję do rozwijania kreatywności i myślenia przestrzennego. Często jesteśmy zaskoczeni pomysłowością naszych budowniczych, którzy potrafią sprawić, że nawet najmniej spodziewane rozwiązania zapierają dech w piersiach. Staramy się wzajemnie inspirować oraz uczyć od innych. Na jednym z międzynarodowych eventów, budowniczy z Niemiec pokazywali nam, jak zbudować ładny rower używając kilku komend.

Skąd pozyskujecie dane konkretnych budynków, żeby były jak najwierniej odwzorowane?

Większość informacji pozyskujemy z Google Maps i Google Earth. Zdjęcia najczęściej są dość aktualne, w większych polskich miastach jest też dostęp do modeli 3D, co bardzo ułatwia budowanie. W przypadku, gdy jakość zdjęć jest słaba lub są one przestarzałe, poszukujemy źródeł na innych stronach internetowych. Często fora regionalne lub strony miast okazują się pomocne. Są też sytuacje, gdy niektórzy budowniczy mieszkają blisko miejsca, które akurat jest rekonstruowane. W takich sytuacjach można poprosić daną osobę o przesłanie zdjęć konkretnej lokacji. Mamy wtedy pewność, że zdjęcia są aktualne. Sama wiele razy korzystałam z tej formy uzyskiwania informacji.

Z jakich etapów składa się budowa danych budynków?

Sam proces budowania zależy od osoby oraz od typu budowanej struktury. W przypadku domu lub kamienicy najczęściej zaczyna się od wyznaczenia wysokości danych elementów oraz zbudowania ścian. Następnie robi się miejsca na okna i pracuje nad teksturą oraz detalami budowli. Na samym końcu najczęściej powstaje dach. W przypadku bardziej złożonych struktur takich jak centra handlowe lub teatry, niektórzy decydują się na budowanie każdej ściany osobno, by przetestować różne możliwości. Jeśli chodzi o parki lub drogi, sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Dodatkowo musimy upewnić się, że ścieżki oraz ulice są poprawnie wyznaczone. Dopiero później można pracować nad ewentualnymi detalami.

Jakie projekty udało wam się już zrealizować?

Skupiamy się głównie na dużych miastach. Na samym początku istnienia naszej drużyny, budowaliśmy tylko Kraków. Mamy tam ukończoną sporą część Starego Miasta. Możemy pochwalić się, chociażby Sukiennicami, Kościołem Mariackim lub Bramą Floriańską. Po pewnym czasie zdecydowaliśmy się jednak na rozszerzenie działalności na cały kraj.

Jednym z naszych największych projektów jest Warszawa – tam jest już zbudowana duża część Śródmieścia oraz Woli wraz z obiektami takimi jak Pałac Kultury i Nauki, Teatr Narodowy lub wieżowiec Warsaw Spire. Oprócz tego prace rozpoczęte są w takich miastach jak Gdańsk, Poznań, Wrocław czy Zamość. Warto wspomnieć też jednak o mniejszych miejscowościach. Jedną z najszybciej rozwijających się lokacji jest Rogozino – niewielka wieś blisko Płocka.

  • Pałac Kultury i Nauki w Minecrafcie.
  • Warszawa w Minecrafcie.
  • Warszawska Wola w Minecrafcie
  • Warszawska Wola w Minecrafcie
  • Warszawska Wola w Minecrafcie
  • Warszawska Wola w Minecrafcie
  • Warszawska Wola w Minecrafcie
  • Warszawska Wola w Minecrafcie
[1/8] Pałac Kultury i Nauki w Minecrafcie.

Jakie budowle planujecie rozwijać w najbliższym czasie?

Obecnie większość prac skupia się w Warszawie. Za niedługo planujemy zorganizować tam event, podczas którego budowana będzie Starówka. Niedawno jeden z naszych budowniczych zajął się Krakowskim Przedmieściem i mamy nadzieję, że uda nam się rozbudować jego okolice jeszcze bardziej. W planach jest między innymi Zamek Królewski. Dużo dzieje się też w Krakowie oraz w Szczecinie, w którym niedawno pojawiło się naprawdę wiele nowych budowli. Mamy też ambitne plany na rozbudowę Białegostoku.

Jakie są Wasze największe projekty i ile czasu pochłonęły?

Nie liczymy, ile dokładnie bloków ma dany obiekt. Można łatwo oszacować to na podstawie realnych danych. Jeden metr sześcienny w prawdziwym życiu odpowiada jednemu blokowi w grze. Do największych budowli należą zdecydowanie wspomniany wcześniej Teatr Narodowy w Warszawie. Jego budowa zajęła około 3 tygodni. Oprócz tego bardzo czasochłonnym projektem jest Rogozino – prace tam trwają już prawie rok, do tej pory udało się zbudować ponad 1,5 km^3 wioski. Z bardziej ambitnych projektów warto wspomnieć też o lotniskach. Jednym z większych tego typu obiektów na serwerze jest lotnisko w Modlinie.

Z jakich projektów jesteście najbardziej dumni?

Oprócz omówionych wcześniej budowli, które zdecydowanie są naszą największą dumą, chciałabym też wspomnieć o Sopocie, w którym duże wrażenie robi Dom Zdrojowy oraz Hotel Sheraton. Oprócz tego bardzo dobrze prezentują się ratusz we Wrocławiu oraz gmach główny Uniwersytetu Wrocławskiego. Innymi robiącymi wrażenie strukturami są wysokie budynki takie jak Pałac Kultury i Nauki lub Varso Tower w Warszawie. Osobiście jestem też dumna z ratusza w Bielsku-Białej, który jest moim najlepszym projektem.

Czy odwzorowujecie też wnętrza budynków?

W większości przypadków wnętrza budynków nie są budowane. Gdy ktoś ma jednak ochotę zbudować jakieś miejsce od środka, może to zrobić, jeśli tylko ma wystarczająco informacji dotyczących danego obiektu. Czasami budujemy też wnętrza budynków takich jak kościoły lub miejsca istotne dla użytku publicznego, lub historii danej miejscowości.

Gdzie można obserwować wasze postępy?

Nasze postępy można śledzić na polskim serwerze na Discordzie, do którego można dołączyć przez link. Oprócz tego nasz projekt posiada konto na Instagramie pod nazwą builtheearth.poland. Aby zobaczyć nasz postęp można też wejść na serwer w Minecrafcie i obserwować nasze poczynania w wybranej lokalizacji. Adres serwera to buildtheearth.net. Za jego pośrednictwem można też rzucić okiem na budowle drużyn z innych państw.

Jak dużą część Polski i całej Ziemi udało się już przenieść do świata Minecraft?

Bardzo trudno jest określić dokładną powierzchnię zbudowanych obiektów. Dane z końca wakacji mówią, że na serwerze jest ponad 1600 budynków. Od tego czasu jednak powstało dużo nowych obiektów, które nie wliczają się w tę statystykę. Największa powierzchnia odwzorowana jest w Warszawie, Rogozinie oraz Krakowie. Jeśli chodzi o światowe dane, najbardziej rozbudowanym miastem bez wątpienia jest Nowy Jork – w drużynie rekonstruującej to miejsce obecnie jest ponad 2500 osób, które pracują nad jego budową prawie 2 lata.

Jak myślicie, ile czasu może zająć odwzorowanie całego świata?

Uważamy, że odwzorowanie całego świata jest projektem na wiele dziesiątek lat. Widzimy to między innymi po tempie w naszym build teamie, w którym mimo prac trwających ponad 1,5 roku, nadal nie udało się zrekonstruować nawet 1 proc. powierzchni kraju. Przy obecnym nakładzie pracy, zbudowanie całego kraju wydaje się praktycznie niemożliwe. Celem realnym jest jednak uwiecznienie w grze kluczowego dziedzictwa kulturalnego, największych miast, najpopularniejszych budowli oraz wartościowych parków narodowych. Dążymy do zbudowania jak największej powierzchni. Chcąc budować szczegółowo, jeden budynek potrafi jednak zająć naprawdę dużo czasu. Często musimy wybierać między szybkim tempem pracy a efektownością i detalami struktur, dlatego też nie we wszystkich miejscach postęp jest równomierny. Mamy nadzieję, że uda się nam zrobić jak najwięcej.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)
© Polygamia
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.