Zmien skórke
Logo Polygamii

Bez prąduWtórne wstrząsy na Nowym Świecie, czyli krótki przegląd planszówkowych zapowiedzi

Lada chwila możemy spodziewać się ciekawej Planety, a co czeka nas w dalszej przyszłości?

Century: A New World

Dobra wiadomość dla fanów gier z serii Century, zaprojektowanych przez Emersona Matsuuchiego z kanadyjskiego Plan B Games. Na targach Spielwarenmesse 2019 ogłoszono termin wydania Century: A New World – stanie się to w czerwcu bieżącego roku, w czasie amerykańskich targów Origins Game Fair.

Seria od początku była planowana jako trylogia, której części można wykorzystywać samodzielnie, lub łączyć. Gracze wcielają się w rolę kupców, których rolą jest tworzenie szlaków handlowych i pozyskiwanie towarów. Wydana w 2017 roku Century: Korzenny Szlak wykorzystuje karty i drewniane znaczniki, reprezentujące przyprawy, a mechaniką przypomina znany Splendor. W Century: Cuda Wschodu z kafelków podobnych do tych, które znamy z Osadników Katanu, budujemy planszę reprezentującą bliżej nieokreślone, azjatyckie wyspy. Z kolei w zapowiadanej trzeciej części mamy przerzucać kolorowe kostki po większych, prostokątnych planszach. Dwie pierwsze odsłony doczekały się polskiego wydania, nakładem Cube – Factory of Ideas.

Aftershock

29 stycznia na Kickstarterze pojawiła się gra współtworzona przez Alana R. Moona, autora znanej gry Ticket to Ride (u nas: Wsiąść do Pociągu). W Aftershock świat nawiedziła seria silnych trzęsień ziemi. Naszym celem jest odbudowa zniszczonego San Francisco – przesiedlanie ludności, odbudowa mostów, przewidywanie, które obszary mogą zostać uszkodzone przez wstrząsy wtórne.

Podstawowy wariant gry kosztuje 59 dolarów, a od wersji sklepowych różni się wielkością pionków i ewentualnymi dodatkami. Twórcy zaproponowali cele w postaci nadruków na ludzikach i dodatkową planszę – Wenecję. Za wsparcie kwotą 74 dolarów dostajemy elementy dla szóstego gracza.

Gra w trzy dni zebrała wymagane 20 tysięcy dolarów, kampania potrwa do 17 lutego.

Hyperspace

Tego samego dnia, co Aftershock, na Kickstartera trafił projekt Sandy’ego Petersena. Ten pan współtworzył Horror w Arkham oraz grę fabularną Zew Cthulhu. Działał także w branży gier, miał swój udział w tworzeniu Cywilizacji, Dooma, serii Age of Empires i wielu innych gier.

Hyperspace ma być szybką strategią 4X dla 2 – 4 graczy. Rozgrywka została rozpisana na maksymalnie 80 minut – i tak, to jest mało jak na planszowe kosmiczne 4X. Dla porównania, partyjka rewelacyjnego Twilight Imperium potrafiła zająć mojej grupie osiem godzin, zaś innej gry tego typu – Eclipse – od 2 do 3 godzin. Podstawowa wersja Hyperspace, kosztująca 69 dolarów, ma zawierać między innymi cztery rasy, 108 figurek, 38 pól tworzących planszę… Kampania zebrała już 275 tysięcy dolarów, potrwa jeszcze dwadzieścia dni.

Wieści z PortalConu

Polski wydawca gier planszowych Portal Games zapowiedział na organizowanej przez siebie imprezie PortalCon nowości na bieżący rok. Wydany w zeszłym roku polski Detektyw (tytuł angielski: Detective: A Modern Crime Board Game), kooperacyjna gra dla 1-5 osób, otrzyma dodatek z nową kampanią, L.A. Crimes. Gra wyróżnia się między innymi wykorzystaniem technologii – gracze mogą się konsultować z internetową bazą danych swojego biura (Antares), zapowiadane jest także wsparcie dla Alexy.

Seria Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers) Ignacego Trzewiczka, oparta na grach wideo studia Bluebyte/Ubisoftu, zostanie wzbogacona o dwa samodzielne dodatki – Królestwa Północy, w którym spotkają się ze sobą narody Szkotów, Wikingów i Inuitów, oraz Roll and Write, w którym będziemy chwytać w dłonie ołówki… i, zdaje się, rysować własną grę? Oryginał jest grą karcianą, wykorzystującą żetony. Wydany w 2014 roku, zajmuje wysokie, 145 miejsce w rankingu boardgamesgeek.com.

Ponadto, Portal Games zapowiedziało rozszerzenia do gry Stronghold pod nazwą Nieumarli, do Robinsona Crusoe (Opowieści Niesamowite), 51 Stanu (Sojusznicy), oraz Artefaktu Obcych (Przełom), a także wznowienie do gry ekonomicznej w świecie modnych sukienek i dodatków – Prêt-à-Porter.

2
Dodaj komentarz

Zaloguj się by skomentować
2 Komentarze
0 Odpowiedzi
2 Obserwujący
 
Najpopularniejszy komentarz
Najpopularniejsza dyskusja
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
cantorre
Użytkownik

Planszówki od kilku lat przeżywają renesans. Sytuacja moim zdaniem jest analogiczna do lat 90-00 w branży gier – kompletna aberracja, w której liczy się przede wszystkim grywalność. Kto to słyszał? Do tej pory nadal w żadnej planszówce, w którą grałem, a grałem sporo, nie dało się godzinami customizować postaci, nie ma żadnych opcji mikropłatności, no i nie da się odblokowywać żadnych skórek ani misji w grze. Ten stan nie może trwać.
Całe szczęście, że są już płatne DLC w postaci dodatków, inaczej człowiek kompletnie by się w tym pogubił.

dreg
Użytkownik

Super jest ten cykl o planszówkach, dzięki. Zaczynałem wieeele lat temu, a teraz szajba powraca 🙂