Victoria: Empire Under the Sun

Michał Zacharzewski

25.11.2003 12:15

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Victoria: Empire Under the Sun

Kilka miesięcy temu w Polsce pojawiła się trzecia odsłona popularnej serii Europa Universalis, zatytułowana II Wojna Światowa. Gra została bardzo dobrze przyjęta tak przez dziennikarzy, jak i przez niezwykle wymagających fanów dwóch pierwszych części. Przez kilka tygodni okupowała czołowe miejsca na liście najlepiej sprzedających się gier w sieci salonów EMPiK, znikała też z półek w sklepach sieci Mediamarkt oraz z witryn internetowych, trudniących się handlem oprogramowaniem. Mimo skomplikowanego modelu rozrywki produkcja ta odniosła więc spory sukces finansowy - przeczy to lansowanej na zachodzie teorii, iż dziś powinno się tworzyć wyłącznie gry proste, miłe, ładne i przyjemne.Wie o tym Paradox Entertainment, firma, w której dobiegają końca prace nad Europa Universalis: Mroczne Wieki. Według zapowiedzi produkcja ta będzie strategią rozgrywającą się w epoce wypraw krzyżowych, począwszy od 1066 roku (bitwa pod Hastings), na 1453 skończywszy (zdobycie Konstantynopolu przez Turków). Gra pojawi się w sklepach w okresie wakacyjnym lub na jesieni, przy czym dokładny termin premiery jej twórcy uzależniają od przebiegu beta-testów. Wiadomo też, że na walce o Jerozolimę historia serii się nie skończy. Już dziś na oficjalnej stronie Pardoxu znajduje się krótka zapowiedź Victoria 1835-1920: Empire Under the Sun. To kolejna, piąta już produkcja z cyklu Europa Universalis! Powstaje też szósta, Europa Universalis: Crown of the North, ale to już zupełnie inna opowieść...Umieszczone w tytule Victorii daty określają okres, w którym toczy się akcja gry. XIX wiek oraz pierwsze dekady XX wieku to okres przyspieszonej urbanizacji oraz gigantycznego postępu naukowo-technicznego, zwieńczonego wybuchem pierwszej wojny światowej. Z jednej strony aktywują się ruchy socjalistyczne i komunistyczne, Marks i Engels piszą swoje słynne dzieło, z drugiej - następuje dalsza kolonizacja oraz wczesna dekolonizacja. W wielu krajach dochodzi do demokratyzacji, część państw się łączy (Niemcy, Włochy), część rozpada... na arenie europejskiej dzieje się naprawdę wiele i dołączenie do grona mocarstw będzie naprawdę trudnym zadaniem.Autorzy gry zapowiadają, że w czasie zabawy gracze będą musieli skupić się na sześciu aspektach rozgrywki: DYPLOMACJAW Victoria 1835-1920: Empire Under the Sun zastosowany został system zarządzania dyplomacją, wzorowany na tym z II Wojny Światowej i akcentujący rolę prestiżu jako istotnej karty przetargowej w czasie rokowań. W grze pojawią się oczywiście dwustronne umowy i alianse, a także wojny kolonialne, walki o prowincje, wreszcie nowy system rokowań pokojowych, uwzględniający m.in. podpisywanie umów handlowych.SIŁY ZBROJNEKształt i charakterystyka sił zbrojnych w Victoria 1835-1920: Empire Under the Sun, podobnie jak system zarządzania dyplomacją, przypomina ten z II Wojny Światowej. Pojawia się więc zarówno pospolite ruszenie, jak i oddziały kolonialne, piechota, kawaleria, wreszcie gwardia i jednostki elitarne, nazywane przez niektórych rosyjskich tłumaczy strażą pałacową :D. Każdy statek (fregata, krążownik, pancernik) zyska swoją nazwę, zaś poszczególne dywizje - swoje macierzyste prowincje. W czasie walki podstawowego znaczenia nabiorą siła ognia, morale i sposób organizacji wojsk / jednostek. EKONOMIA Niezwykle istotnym elementem Victoria 1835-1920: Empire Under the Sun jest wpływ procesu industrializacji na przemiany gospodarcze w poszczególnych krajach. Każda z prowincji dysponuje określoną liczbą zasobów, które może wysyłać lądem bądź morzem (np. za pośrednictwem kolei) do innych prowincji bądź sprzedawać na światowym rynku. Ponadto może wznosić różne rodzaje budynków (kopalnie, rafinerie, przetwórnie dóbr, gmachy rządowe czy wojskowe). Osiągnięcie monopolu w jakiejkolwiek branży jest najprostszym sposobem na finansowy sukces.KOLONIZACJAW tej grze kolonizacja polega na zajmowaniu terytoriów, których nie kontroluje żadne z imperiów, i ogłaszaniu się ich właścicielem. Czasem skutkuje to natychmiastowym wypowiedzeniem wojny przez państwo, któremu jest to nie na rękę. Mimo to warto wysyłać osadników w niezbadane rejony mapy, chociażby po to, by zdobywać nowe złoża surowców i odciążać przeludnione kraje Starej Europy.ROZWÓJ TECHNOLOGICZNYZastosowany w Victoria 1835-1920: Empire Under the Sun system rozwoju technologicznego to zupełna nowość na łamach serii. Na pierwszy rzut oka przypomina on sprawdzony model drzewa technologicznego, znany chociażby z Europa Universalis 2, jednak wzbogacono go o tzw. wydarzenia historyczne. Z reguły są to po prostu pojawiające się w określonych terminach odkrycia naukowe, stymulujące rozwój gospodarki czy wojskowości, mocno powiązane z badaniami prowadzonymi w drzewie technologii. Rozwiązanie to od strony koncepcyjnej przypomina trochę system odkryć znany z pierwszej części Civilization.POLITYKAZaawansowany system polityczny, jaki gracze znajdą w Victoria 1835-1920: Empire Under the Sun, symuluje zachowanie się obywateli danego państwa, włącznie z decyzjami podejmowanymi w czasie wyborów bądź i drogami nieformalnymi (powstania), a także preferencje ideologiczne narodów. Państwa demokratyczne cechuje szybszy rozwój ekonomiczny i mniej stabilny układ polityczny, podczas gdy monarchie odwrotnie - nie rozwijają się tak szybko, ale są stabilniejsze.GRAOd strony graficznej gra wciąż przypomina poprzednie odcinki serii. Przeciętny gracz na widok dwuwymiarowej mapy pokrytej mozaiką dziwacznych kolorów ucieknie od niej z wrzaskiem. Tych najtwardszych przegoni komplet tabel opisanych rzędami cyfr. A przecież fani serii dostrzegą od razu, że coś się zmieniło... Aby do premiery!

Źródło artykułu:WP Gry
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także