To nie brutalne gry wywołują agresję, tylko trudne i źle zrobione
Czy przemoc ukazywana w grach wpływa na zachowanie odbiorców? To pytanie w różnych odmianach jest tematem naukowych sporów od wielu lat. I pomimo że niejedna tęga głowa pochylała się nad tym zagadnieniem, to trudno o jednoznaczną odpowiedź. Tematem zainteresowali się również naukowcy reprezentujący Oxford Internet Institute i University of Rochester, którzy podeszli do sprawy od nieco innej niż zazwyczaj strony.
Jak podaje GamesBeat, powołując się na artykuł BBC News, naukowcy z brytyjskich instytucji postanowili zbadać wpływ gier na zmianę zachowania gracza i ewentualny wzrost poziomu agresji, traktując brutalność i przemoc na ekranie w sposób drugorzędny. Co pojawiło się na pierwszym miejscu? To, czy gracz radzi sobie dobrze w wirtualnym świecie, czy dostaje tęgie lanie.
Naukowcy przeprowadzili sześć różnych badań, z których jedno wykorzystywało zmodyfikowaną wersję Half-Life'a 2. Uczestnicy eksperymentu mieli za zadanie rozegrać partię w strzelance Valve: w normalnej (czyt. brutalnej) lub zmodyfikowanej wersji, gdzie zamiast zabijać przeciwników gracz zaznaczał ich, a ci po prostu znikali. Nie wywołując oburzenia i nie wylewając krwi na podłogę. Po takim badaniu naukowcy nie odnotowali znaczących różnić w przejawianiu agresji przez któregokolwiek uczestnika.
Zauważono natomiast, że gracze, którzy nie poznali zasad gry (nie przeszli przygotowanego tutoriala), a przez to nie radzili sobie ze sterowaniem etc., byli bardziej agresywni niż osoby zaznajomione wcześniej z podstawowymi regułami. Dr Andrzej Przybylski z Oxford Internet Institute tłumaczył taką sytuację charakterystyczną dla graczy psychologiczną potrzebą bycia na pierwszym miejscu. Naukowiec sugerował, że odbiorcy przejawiają większą agresję, jeżeli na drodze do sukcesu stoi "złe" (czyli na przykład trudne do opanowania) sterowanie czy projekt samej gry.
I o ile pytanie o to, czy brutalne gry wywołują agresję, pozostaje nadal otwarte, to zdaniem Przybylskiego istotniejszą kwestią wpływającą na agresywne zachowanie jest chęć bycia mistrzem. A dokładnie niemożność zwyciężania: czy to przez konstrukcję gry, czy przez lepszych przeciwników w rozgrywkach sieciowych.Forge of Empires poprowadź swoje plemię przez epoki