To nie brutalne gry wywołują agresję, tylko trudne i źle zrobione

Czy przemoc ukazywana w grach wpływa na zachowanie odbiorców? To pytanie w różnych odmianach jest tematem naukowych sporów od wielu lat. I pomimo że niejedna tęga głowa pochylała się nad tym zagadnieniem, to trudno o jednoznaczną odpowiedź. Tematem zainteresowali się również naukowcy reprezentujący Oxford Internet Institute i University of Rochester, którzy podeszli do sprawy od nieco innej niż zazwyczaj strony.

Jakub Zagalski

Jak podaje GamesBeat, powołując się na artykuł BBC News, naukowcy z brytyjskich instytucji postanowili zbadać wpływ gier na zmianę zachowania gracza i ewentualny wzrost poziomu agresji, traktując brutalność i przemoc na ekranie w sposób drugorzędny. Co pojawiło się na pierwszym miejscu? To, czy gracz radzi sobie dobrze w wirtualnym świecie, czy dostaje tęgie lanie.

Naukowcy przeprowadzili sześć różnych badań, z których jedno wykorzystywało zmodyfikowaną wersję Half-Life'a 2. Uczestnicy eksperymentu mieli za zadanie rozegrać partię w strzelance Valve: w normalnej (czyt. brutalnej) lub zmodyfikowanej wersji, gdzie zamiast zabijać przeciwników gracz zaznaczał ich, a ci po prostu znikali. Nie wywołując oburzenia i nie wylewając krwi na podłogę. Po takim badaniu naukowcy nie odnotowali znaczących różnić w przejawianiu agresji przez któregokolwiek uczestnika.

Zauważono natomiast, że gracze, którzy nie poznali zasad gry (nie przeszli przygotowanego tutoriala), a przez to nie radzili sobie ze sterowaniem etc., byli bardziej agresywni niż osoby zaznajomione wcześniej z podstawowymi regułami. Dr Andrzej Przybylski z Oxford Internet Institute tłumaczył taką sytuację charakterystyczną dla graczy psychologiczną potrzebą bycia na pierwszym miejscu. Naukowiec sugerował, że odbiorcy przejawiają większą agresję, jeżeli na drodze do sukcesu stoi "złe" (czyli na przykład trudne do opanowania) sterowanie czy projekt samej gry.

I o ile pytanie o to, czy brutalne gry wywołują agresję, pozostaje nadal otwarte, to zdaniem Przybylskiego istotniejszą kwestią wpływającą na agresywne zachowanie jest chęć bycia mistrzem. A dokładnie niemożność zwyciężania: czy to przez konstrukcję gry, czy przez lepszych przeciwników w rozgrywkach sieciowych.Forge of Empires poprowadź swoje plemię przez epoki

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne