Ta gra ma pomagać na pamięć. Została stworzona z myślą o starszych ludziach
Grać na konsoli czy komputerze może każdy. Tu nie ma odgórnego zakazu typu "masz 60 lat, nie możesz już grać". Rzecz w tym, że starsze osoby miewają problemy z pamięcią i koncentracją. Właśnie z myślą o nich została stworzona gra Rhytmicity.
08.10.2022 | aktual.: 09.10.2022 10:54
Rhytmicity to prosta gra muzyczna stworzona po to, by poprawić zdolności poznawcze starszych osób. Naukowcy opracowali ją i zestawili z inną grą, opartą na słowach, i poprosili 47 osób w przedziale wiekowym 60-79 lat o granie przez 20 minut dziennie w cyklu pięciodniowym przez osiem tygodni. Wyniki były zaskakujące.
Raport po badaniu pokazał, że seniorzy grający w Rhytmicity wykazali poprawę w takich obszarach jak rozpoznawanie twarzy oraz pamięć krótkotrwała. Ich percepcja wizualna sprzężona z myśleniem się poprawiła. Potwierdziło to tezę naukowców, którzy założyli, że ćwiczenia rytmiczne z muzyką mogą powodować wzrosty w wydajności działania mózgu, a przy okazji dostarczać rozrywki.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Za opracowanie Rhytmicity odpowiada m.in. perkusista Mickey Hart z zespołu Grateful Dead. Jego zadaniem było opracowanie wizualnego wyznacznika gry na tablecie. Mickey zwracał uwagę na złożoność poziomów, wymaganą precyzję oraz tempo, ponieważ w przypadku starszych ludzi czas reakcji jest dłuższy niż u młodszych osób. Poziom trudności gry zmieniał się wraz z postępem, by wywrzeć na seniorze presję rozwoju.
Neurolog Theodore Zanto z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Francisco mówi, że zmiany w pamięci krótkotrwałej i aktywności mózgu był niesamowite. Prosta gra wideo sprawiła, że seniorzy zaczęli lepiej łączyć wątki. Badanie było zwieńczeniem tego, co grupa naukowców zaczęła już w 2013 r., gdy zaprezentowali grę NueroRacer, która dała podobne efekty co Rhytmicity, lecz znacznie słabsze.
Kolejną grą naukowców był Body-Brain Trainer, który koncentrował się na ćwiczeniach fizycznych, w związku z czym u badanych unormowało się ciśnienie tętnicze krwi, wyczucie równowagi oraz ogólna uwaga i koncentracja. Gra wideo sprawiła, że starsi ludzie stali się fizycznie zdrowsi oraz bardzie aktywni umysłowo.
Jeśli myślicie, że na tym koniec, to nic z tego. Po to, by poprawić u seniorów orientację w terenie i zapobiegać zgubieniu się w mieście, powstała gra Labirynth, która polegała na wyjściu z labiryntu. Tutaj poprawiła się nie pamięć krótkotrwała, a długotrwała.
Wygląda na to, że na podstawie codziennej sesji treningowej z konkretnymi grami wideo seniorzy mogą poprawić swoje ogólne zdrowie i samopoczucie. W tym kontekście chodzi nie tylko o funkcje umysłowe, ale również sprawność fizyczną i kwestie krążeniowe. Ten, kto kiedyś powiedział, że gry wideo są dla małych dzieci, bardzo się pomylił.
Marcin Watemborski, dziennikarz Polygamii