Ta gra ma pomagać na pamięć. Została stworzona z myślą o starszych ludziach
Grać na konsoli czy komputerze może każdy. Tu nie ma odgórnego zakazu typu "masz 60 lat, nie możesz już grać". Rzecz w tym, że starsze osoby miewają problemy z pamięcią i koncentracją. Właśnie z myślą o nich została stworzona gra Rhytmicity.
08.10.2022 | aktual.: 09.10.2022 10:54
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Rhytmicity to prosta gra muzyczna stworzona po to, by poprawić zdolności poznawcze starszych osób. Naukowcy opracowali ją i zestawili z inną grą, opartą na słowach, i poprosili 47 osób w przedziale wiekowym 60-79 lat o granie przez 20 minut dziennie w cyklu pięciodniowym przez osiem tygodni. Wyniki były zaskakujące.
Raport po badaniu pokazał, że seniorzy grający w Rhytmicity wykazali poprawę w takich obszarach jak rozpoznawanie twarzy oraz pamięć krótkotrwała. Ich percepcja wizualna sprzężona z myśleniem się poprawiła. Potwierdziło to tezę naukowców, którzy założyli, że ćwiczenia rytmiczne z muzyką mogą powodować wzrosty w wydajności działania mózgu, a przy okazji dostarczać rozrywki.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Za opracowanie Rhytmicity odpowiada m.in. perkusista Mickey Hart z zespołu Grateful Dead. Jego zadaniem było opracowanie wizualnego wyznacznika gry na tablecie. Mickey zwracał uwagę na złożoność poziomów, wymaganą precyzję oraz tempo, ponieważ w przypadku starszych ludzi czas reakcji jest dłuższy niż u młodszych osób. Poziom trudności gry zmieniał się wraz z postępem, by wywrzeć na seniorze presję rozwoju.
Neurolog Theodore Zanto z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Francisco mówi, że zmiany w pamięci krótkotrwałej i aktywności mózgu był niesamowite. Prosta gra wideo sprawiła, że seniorzy zaczęli lepiej łączyć wątki. Badanie było zwieńczeniem tego, co grupa naukowców zaczęła już w 2013 r., gdy zaprezentowali grę NueroRacer, która dała podobne efekty co Rhytmicity, lecz znacznie słabsze.
Kolejną grą naukowców był Body-Brain Trainer, który koncentrował się na ćwiczeniach fizycznych, w związku z czym u badanych unormowało się ciśnienie tętnicze krwi, wyczucie równowagi oraz ogólna uwaga i koncentracja. Gra wideo sprawiła, że starsi ludzie stali się fizycznie zdrowsi oraz bardzie aktywni umysłowo.
Jeśli myślicie, że na tym koniec, to nic z tego. Po to, by poprawić u seniorów orientację w terenie i zapobiegać zgubieniu się w mieście, powstała gra Labirynth, która polegała na wyjściu z labiryntu. Tutaj poprawiła się nie pamięć krótkotrwała, a długotrwała.
Wygląda na to, że na podstawie codziennej sesji treningowej z konkretnymi grami wideo seniorzy mogą poprawić swoje ogólne zdrowie i samopoczucie. W tym kontekście chodzi nie tylko o funkcje umysłowe, ale również sprawność fizyczną i kwestie krążeniowe. Ten, kto kiedyś powiedział, że gry wideo są dla małych dzieci, bardzo się pomylił.
Marcin Watemborski, dziennikarz Polygamii