Prosta platformówka logiczno-zręcznościowa, przypominająca nieco popularnego "Hopmona" czy programy dla dzieci wydawane w naszym kraju przez hurtownię Play (np. "Parg" czy "Bait!"). Swe niedostatki graficzne maskuje sympatycznym bohaterem oraz koniecznością używania w czasie zabawy mózgownicy.
SURIKATKA
Zwana też surykatką. Jak informuje encyklopedia powszechna wydawnictwa FORGA, jest to ssak z rodziny łasz, rzędu drapieżnych, zamieszkujący stepy i półpustynie Afryki Południowej.Długość ciała ok. 30 cm, ogona 18-25 cm, ubarwienie brązowożółte, okolica oczu, uszy i koniec ogona czarne, tylna część grzbietu poprzecznie pręgowana, brzuch biały. Aktywna w dzień, żyje w koloniach, kryjówki stanowią nory na terenach otwartych. Posiada bardzo dobry wzrok.Żywi się bezkręgowcami i drobnymi kręgowcami, a także ptasimi i gadzimi jajami oraz owocami. W razie zagrożenia wydaje donośne dźwięki ostrzegając całą kolonię przed niebezpieczeństwem. Ciąża trwa 70-75 dni. Młode surykatki bywają oswajane przez tubylców w celu tępienia myszy w domach.
ZASADY OGÓLNE
Aby ukończyć poziom, Sammy musi zebrać określoną ilość punktów. Informuje o tym zestawienie widoczne w prawym górnym rogu ekranu. Z reguły wystarczy zebrać wszystkie małe kryształki, jakie napotka się w czasie wędrówki, by brama kryjąca wyjście podniosła się. W lewym górnym rogu znajduje się wykres przedstawiający stan energii głównego bohatera. Sammmy traci ją w czasie spotkań z lwami, zyskuje - chwytając serduszka. Co kilka etapów surikatka ma szansę pochwycić naprawdę duże serce. Zwiększa ono jej liczbę żyć o jedno.Główny bohater gry potrafi skakać (CTRL), strzelać znalezionymi osami różnych gatunków (spacja), szybko się odwracać (ALT) oraz biegać (Shift), o ile wcześniej znalazł dopalające go bumerangi. Wspina się też na platformy i otwiera klejnotami drzwi. Niekiedy musi połączyć kilka klejnotów w jeden, by otrzymać odpowiedni kolor.
SZKOLENIE
Szkolenie 1:Dowiadujesz się, że Sammy zbierając kryształki zdobywa punkty. Ich łączna liczba oraz liczba potrzebna do ukończenia poziomu wyświetlane są w prawym górnym rogu. Zbierz wszystkie kryształki i przejdź przez drzwi z tęczowym kryształem, a ukończysz poziom.
Szkolenie 2:Na tym etapie uczysz się skakać (klawisz CTRL). Wskakujesz na niewielką przeszkodę, po czym biegniesz korytarzem do drzwi. Nie masz niebieskiego kamienia, więc nie możesz przez nie przejść. Na szczęście znajdujesz go tuż obok - gdy odwrócisz się, zobaczysz go w korytarzy po lewej. Za drzwiami droga skręci w prawo i po wdrapaniu się na górę znajdziesz wyjście z poziomu.
Szkolenie 3:Etap trzeci uczy cię, jak otwierać drzwi. Okazuje się, że można to zrobić przy pomocy klejnotów, których kolor odpowiada kolorowi bramy. W grze istnieją trzy rodzaje drzwi. Klasyczne, z podstawką z jednego pałąka, na którym znajduje się miejsce na klejnot, otwierają się, gdy surikatka zbliży się do nich, a gdy odejdzie, zamykają się. Drzwi z trzema podstawkami po prostu otwierają się, a klejnot nie znika. Drzwi z czterema klejnotami otwierają się na stałe, ale i porywają znaleziony klejnot.
Szkolenie 4:Tym razem atakują cię lwy. Od razu zauważysz, że różnią się wyglądem. Te zwykłe są powolniejsze i mniej zorganizowane, lwy w strojach biegają szybciej i wydają się być groźniejsze. Musisz ich unikać, biegając po całej planszy i zbierając kryształy. Aby dostać się do wyjścia, musisz odnaleźć klejnot niebieski i klejnot żółty, które połączą się, dając klejnot zielony.
Szkolenie 5:Zaraz za startem znajdujesz osy. Okazuje się, że za ich pomocą możesz pokonać lwy. Wystarczy, że je wypuścisz w pobliżu zwierzęcia, a polecą za nim (czasem także przez ścianę) i go powalą. Zabij lwa, zbierz kryształy oraz diamenty niebieski i czerwony, które połączą się w purpurę. Przejdź kawałek dalej, znajdziesz tam pszczoły przypominające muchy, które nie mają naprowadzania na cel. Zbierz je, schwyć kryształy, pokonaj kolejnego lwa, zbierz diamenty czerwony i żółty, które zamienią się w brązowy. Przejdź przez dwoje drzwi, zbierz kryształy, pokonaj lwa i stwórz diament zielony. Potem powędruj do wyjścia.
Szkolenie 6:Lądujesz na potężnej arenie opanowanej przez dwa lwy. Wpierw robisz rozpoznanie, chwytasz osy i powalasz lwy. Potem zbierasz do końca wszystkie kryształy z planszy, a także klejnoty. Po drugiej stronie muru naprzeciwko startu znajdujesz ruchomą windę, dzięki której wjeżdżasz na mur. Zbierasz tam kryształy oraz chwytasz czerwony klejnot. Specjalną kładką przeprawiasz się na drugi mur, tam otwierasz drzwi i opuszczasz poziom.
Szkolenie 7:Afrykańska wioska z chatkami krytymi słomianą strzechą. Zbierasz na niej klejnoty (cztery, by połączyć je w dwa inne), kryształy oraz pszczoły, z których strzelasz do lwów. Te poruszają się niezwykle szybko. Aby im uciec, chwytasz bumerangi. Dzięki nim biegasz przez chwilę z podwojoną szybkością (Shift).
Szkolenie 8:Na tym etapie poznajesz teleporty. Są to płytki, które bąbelkują. Po wejściu na nie Sammy przenosi się w zupełnie inne miejsce. Zeskocz na dół i zbieraj kryształy, dopóki lwy cię nie zauważą. Gdy zwierzaki zaczną cię gonić, wskocz na teleport i schowaj się na jednej z wieży. Potem wróć do akcji. W czasie wypraw teleportacyjnych znajdź dwa klejnoty, a po zebraniu wszystkich kryształów przenieś się na podest na środku planszy.
Szkolenie 9:Zaczynasz na dole. Wyzbieraj wszystkie osy i powal lwy. Potem zajmij się kryształami i dwoma klejnotami, które połączą się, dając klejnot zielony. Za jego pomocą wjedź na szczyt wysokiego mostu. Tam przejdź przez zieloną strzałkę (nowy punkt startowy), chwyć kolejny klejnot i przejdź do sali z lwem. Za nim i za kolejnymi drzwiami znajduje się wyjście. Gdybyś zginął, trafisz w miejsce, gdzie znajdowała się strzałka.
Szkolenie 10:Zaczynasz na szczycie zamku. Schwyć czerwony klejnot oraz kryształy z sąsiedniego pomieszczenia. Idź do przodu, otwierając kolejne drzwi, aż klejnot ci zniknie. Podnieś kolejny czerwony klejnot i przejdź na prawo. Przeskocz nad żółtymi klejnotami i wyzbieraj kryształy, po czym przeskocz nad żółtymi i wróć na główny korytarz. Jeśli skoki ci nie wyjdą, zabij się, wchodząc na specjalną rampę, i zaczynając przygodę częściowo od nowa. Z czerwonym klejnotem zejdź na dół, wyzbieraj kryształki, po czym zmień klejnot i zacznij od lewej strony obchodzić dookoła przeciwległy mur. Uważaj, by podnosić właściwe klejnoty. Po drodze zbierzesz tyle kryształów, że będziesz mógł ukończyć etap.
Szkolenie 11:Zeskocz z murku i zbierz wszystkie osy. Za ich pomocą rozwal bramę prowadzącą do jednego z lwów, potem powal zwierzaka i zabierz klejnot. Później zrób to samo z drugim. Gdy zdobędziesz dwa klejnoty, połączą się i pozwolą ci przejść do schowka z resztą niezbędnych kryształów. Gdyby po drodze zabrakło ci os, będziesz musiał liczyć wyłącznie na swoją zręczność.
Szkolenie 12:Na tej planszy zauważysz mnóstwo serduszek małych i dużych. Te pierwsze dodają ci energii, te drugie - żyć. Zbieraj je, szybko biegając i klucząc pomiędzy lwami. Nie pozwól się złapać ani osłabić. Wyzbieraj kryształy i wycofaj się do wyjścia.
ĆWICZ ZRĘCZNOŚĆ
Ćwicz zręczność 1:Zaczynasz w rogu planszy. Pobiegnij do przodu, przy pierwszym teleporcie pochwyć pszczołę (czy też muchę) i pobiegnij na lewo, do dolnego rogu, chwytając po drodze wszystkie muszyska. Jeśli zaatakuje cię lew, pokonaj go, skupiając się na jednym zwierzęciu. Much masz bowiem za mało, by pokonać wszystkich! Gdy dopadniesz rogu, zbierz wszystkie kryształy, a potem stopniowo posuwaj się do góry. Pamiętaj, że masz kilka żyć na ukończenie tego poziomu, więc bez paniki! Zauważ też, że gdy atakuje cię lew, ziemia u twoich stóp rozświetla się!
Ćwicz zręczność 2:Trafiasz do wioski. Zeskocz na ziemię i zbierając kryształy oraz muchy pobiegnij na lewo. Tam w rogu podnieś niebieski kryształ i udaj się z nim w prawy górny róg planszy. Tam znajdziesz drzwi, za nimi kryształy i dwie muchy. Rozsądnie korzystaj z bumerangów - biegaczy. Gdy nie musisz uciekać przed lwami, po prostu biegnij normalnym tempem. Wyzbieraj wszystkie kryształy i udaj się na lewo, do wyjścia.
Ćwicz zręczność 3:Nie kombinuj za dużo. Po prostu zeskocz z kamienia, podnieś żółty klejnot i biegnij do przodu, zbierając kryształy. Za tunelem skręć w lewo, a potem w prawo, unikając zwodniczej alejki z pszczołami. Postaraj się jak najszybciej dopaść niebieskiego klejnotu (powstanie klejnot zielony) i z jego pomocą gnać dalej, aż do samej mety. Żadnych walk! Żadnej filozofii!
Ćwicz zręczność 4:Na środku planszy znajduje się arena, dookoła niej ciągnie się mur, a za nim fruwają pszczoły. Wyzbieraj je wszystkie, po czym zapoluj na zwierzęta. Zabij jednego skórzastego lwa i jednego w pełnym rynsztunku. Potem dokonuj krótkich wypadów po kryształy, pamiętając, że za murem zawsze jesteś bezpieczny.
Ćwicz zręczność 5:Zaczynasz w niewielkim pokoiku. Skręć w lewo i pobiegnij do przodu, w kierunku skorpionów i kryształów. Wyzbieraj je w lewej części poziomu, potem przejdź na prawą. Biegnij korytarzem do przodu, aż zbierzesz wszystkie kryształy i dotrzesz do pochylni. Dzięki niej wdrapiesz się na poziom muru, lecz dalej surikatka nie będzie chciała iść. Zejdź na lewo, na mur, i idź do przodu. Przeskocz nad korytarzem i idź dalej po murze, po czym zejdź na prawo. Wylądujesz przy pochylni biegnącej w przeciwną stronę. Wdrap się na nią. Skorzystaj z kładki, która wywiezie cię do wyjścia.
Ćwicz zręczność 6:Zaczynasz u stóp wielkiej skarpy. Skacząc po skałach u jej stóp wyzbieraj dużo kryształów. Postaraj się zrzucić żółte klejnoty na dół. Wyczyść sobie drogę od ziemi do kładki uruchamianej czerwonym klejnotem. Złap następnie czerwony (spadają ze skarpy), a ponieważ masz już żółty, połączą się. Potem złam kolejny czerwony, tym razem nie będzie łączenia. Wdrap się do kładki i wejdź na górę. Zaklep się u strzałki. Podnieś okulary, dzięki nim zobaczysz zasięg wzroku zwierzątek. Postaraj się skupić ich uwagę na sobie i uciec na dół, a następnie ponownie wdrapać się na skarpę (tym razem nie trzeba ci czerwonego klejnotu). W ten sposób pozbędziesz się części wrogów na górze. Resztę zabij przy pomocy pszczół. Następnie zbierz kryształy, podnieś niebieski klejnot i pozwól mu połączyć się z żółtym. Powstanie zielony. Wejdź na kładkę z boku skarpy, a zawiezie cię do wysoko położonego wejścia do jaskini. Przebiegnij się - na jej końcu znajdziesz wyjście.
Ćwicz zręczność 7:Zaczynasz na rozstajach. Drogi wiodą w lewo, w prawo i do przodu. Za tobą znajduje się troje drzwi, a za nimi trzy jedyne kryształy na poziomie. Tuż obok jest wyjście. Udaj się na lewo. Korytarz zaprowadzi cię w prawo, a potem w lewo, przez niewielki przesmyk. Przemknij się przez komnatę po cichu, na prawo, by lew cię nie zauważył. Wyzbieraj osy (możesz zabrać też cztery najbliższe z komnaty sąsiedniej) i skręć w korytarz po lewej. W sali obok znajdują się dwa lwy i teleport. Nie używaj go, tylko przemknij się (bez walki) do następnego korytarza, pochwyć drogocenny klejnot i wskocz na postument. Przeniesiesz się na start. Otwórz drzwi, chwyć kryształ. Wróć na rozstaje. Idź prosto, w kolejnej komnacie pokonaj lwa i dobij do ściany po prawej. Biegnij szybko do przodu, byleby cię lwy nie zauważyły. Miniesz kilka sal, na końcu wpadniesz na teleport i kolejny klejnot. Wrócisz na start. Otwórz drzwi i zabierz drugi kryształ. Udaj się na prawo od startu. Korytarz zaprowadzi cię do ciasnej klitki z lwem. Olej go, wskocz na teleport. Teraz musisz przedostać się na sam koniec olbrzymiej planszy pełnej lwów. Nie męcz się walką z nimi. Wyjdź z zagrody i idź na ukos, ku murkowi po przeciwnej stronie. Następnie odwróć się i powędruj za skałą na lewo. Postaraj się biec do przodu jak najszybciej, za murem w lewo, a potem w prawo, w zasłoniętą alejkę. Chwyć ostatni klejnot i wróć na start. Tam już wiesz, co z nim robić.
Ćwicz zręczność 8:Zbierz osy i bumerang. Skorzystaj z tego ostatniego i przepraw się przez obszar, po którym biega lew. Po drodze schwyć żółty klejnot. Pobiegnij z nim do przodu, wdrap się na nasyp, gdzie lew cię nie dopadnie. Przejdź przez zieloną strzałkę. Schwyć osy z okolicy (blisko trzydzieści sztuk) i rozpraw się z klasycznymi, najsłabszymi lwami, od których tu aż się roi. Potem skręć na prawo. Schwyć niebieski klejnot, a gdy połączy się z żółtym, skorzystaj z zielonego podestu i wjedź na górę. Tam przejdź przez zieloną strzałkę i przejdź na prawo. Zeskocz na dół, do wnętrza góry tak, aby wylądować na środku podestu. Schwyć klejnot niebieski, potem zielony (niebieski spadnie na dół), wreszcie kolorowy. Zejdź na dół, pokonaj lwa, rozwal drzwi i wyjdź na plac, na którym niedawno walczyłeś z lwami. Pobiegnij do pierwszego kociaka i zabierz mu czerwony klejnot. Uruchom nim podest i wjedź na górę. Tam pokonaj lwa i zejdź na dół. Połącz czerwony klejnot z niebieskim, potem wjedź na górę i otwórz drzwi. Zeskocz na dół, odszukaj klejnot kolorowy i za jego pomocą wydostań się z poziomu.
Ćwicz zręczność 9:Od startu skieruj się delikatnie na prawo, w kierunku ściany kanionu. Podnieś czerwony klejnot, po czym wycofaj się na start. Przejdź przez wąski przesmyk do wnętrza etapu i zjedź na dół, chwytając możliwie dużo pszczół. Tam przygotuj się do walki z dwoma lwami. Jeśli się da, pokonaj ich ze skały, nie zeskakując na ziemię. Potem zejdź, nazbieraj pszczół drugiego rodzaju i wskocz na podnośnik, który dzięki klejnotowi podwiezie cię w górę. Przeskocz na kolumnę, chwyć klejnot zielony i uruchom kładkę. Jednocześnie przeskocz do przodu, w kierunku drewnianej bramy. Rozwal ją, wejdź do środka, pozwól, by lew cię zauważył, po czym przeskocz z powrotem na kolumnę. Lew ciamajda spadnie na dół. Wyzbieraj kryształy, których pilnował, po czym po podestach ciągnących się wewnątrz komnaty przejdź do kolejnej drewnianej bramy (po prawej). Zrób ten sam manewr, po czym zadziałaj analogicznie w trzeciej. Nie musisz odwiedzać czwartej. W jednym z rogów poziomu znajdziesz długi korytarz prowadzący do wyjścia (drugiego, jedno jest wewnątrz planszy, a wozi doń zielona klatka, którą uruchomiłeś). Po drodze zbierzesz niezbędne kryształy.
Ćwicz zręczność 10:Zaczynasz w niewielkiej salce pełnej pszczół. Wyzbieraj je, chwyć też dwa klejnoty, by połączyły się w zielony kamień. Skorzystaj z teleportu. Trafisz do dużej sali z masą serc. Zeskocz na dół i powal dwa lwy. Uważaj na swoje siły życiowe i w razie potrzeby odnawiaj je, unikaj też strzałów niecelnych, zwłaszcza tych lecących w drewniane bramki. Pokręć się i wyzbieraj kryształy. Jeśli zaatakuje cię duży srebrny lew, nie panikuj, tylko trzymaj go na dystans. W razie potrzeby skorzystaj z teleportu, by odpocząć, rozejrzeć się za osami i przygotować kolejny atak. Po powaleniu zwierzęcia odszukaj resztę kryształów (część będzie za jedną z bram) i opuść poziom.
Ćwicz zręczność 11:Etap pełne korytarzy, po których gracz wędruje i wędruje, starając się uniknąć pazurów lwów. Cała zabawa polega na tym, by zwierzaki odpowiednio wyczekać, a jeśli już zauważą surikatkę, Na początku na pierwszym skrzyżowaniu skręć w lewo i odszukaj klejnot. Następnie przeszukaj cały poziom i wyzbieraj wszystkie kryształy. Zabij się. Gdy zaczniesz od nowa, idź na prawo od skrzyżowania i tam otwórz drzwi. Zabierz niebieski kryształ. Wróć na skrzyżowanie i idź prosto (patrząc od startu), potem skręć w lewo, do drzwi niebieskich. Za nimi przejdź przez strzałkę i pognaj do przodu. Na końcu szlaku znajdziesz klejnot. Wróć na do strzałki i pobiegnij w bok. Odszukaj kryształy oraz drugi klejnot, połącz je i wyjdź z poziomu.
Ćwicz zręczność 12:Zaczynasz na szczycie olbrzymiej wieży. Wpierw zjedź przed siebie, w dół, zbierając kryształy i muchy. Zjazd prowadzi w dół, potem w prawo. Olej zakręt w lewo i zeskocz na dół. Odszukaj teleport i wróć na górę. Zjedź ponownie i tym razem skręć w lewo, zbierając wszystkie możliwe kryształy. Wylądujesz w zamkniętym obszarze. Rozwal drewniane drzwi po lewej, rozwal też parę bram wiodących do wyjścia z poziomu (długi solidnie zablokowany drewnem korytarz, prowadzący do domku na wprost) i wskocz na teleport. Zjedź raz jeszcze dla pewności, czy nie pominąłeś jakiś skarbów. Potem zajmij się stroną, na której trasa jest pełna zakrętu i widać czerwony klejnot. Zjedź kilkakrotnie i chwyć możliwie dużo kryształów oraz trochę os. Złap też czerwony i żółty klejnot. Lądując na ziemi biegnij do teleportu i wracaj na szczyt. Na koniec zjedź zaraz na początku na prawo, na platformę, która się uruchomi. Surikatka pochwyci więcej much i będzie mogła znów wrócić na górę, a potem zjechać do miejsca, gdzie jest wyjście z poziomu. Tam znów rozwal kilka kolejnych bram. Potem wróć na górę. Zjedź na dół po pochylni, na której są trzy klejnot. Chwyć środkowy, czerwony. Przejdź na dole na kładkę po lewej, a zacznie cię wieźć na bok, ku kolejnej zjeżdżali. Zeskocz jednak na dół, odszukaj teleport i wróć na górę. Tym razem zjedź po najkrótszej zjeżdżalni i wyląduj na czerwonym postumencie. Zawiezie cię na górę. Wskocz na zjazd i jadąc schwyć kryształy. Potem zajmuj się drzwiami. Otwórz zielone drzwi, potem schwyć niebieski kamień i przejdź dalej, złap czerwony, a gdy połączy się w fioletowy, przejdź dalej, złap koniecznie czerwony i zjedź na dół łapiąc kryształy. Wróć na górę. Czeka cię jeszcze czyszczenie strony z trzema klejnotami. Zjedź na dół i przeskocz na dużą platformę krążącą pod kryształami. Schwyć je i zeskocz na ziemię. Postaraj się nie stracić czerwonego klejnotu, który dźwigasz. Wróć teleportem na górę. Zjedź na dół, na lewą ruchomą kładkę, i pojedź na niej na bok. Schwyć po drodze żółty klejnot. Rozwal bramę, schwyć czerwony kryształ i ostrożnie zsuń się na bok. Na końcu drogi schwyć kryształy. To powinny być ostatnie skarby na tym poziomie! Wróć na górę i zsuń się w stronę wyjścia z poziomu.
Ćwicz myślenie 1:Zeskocz z cypelka, podnieś niebieski kryształ i pobiegnij na lewo, za niebieskie drzwi. Zbierz wszystkie kryształy oraz pszczoły, lecz daruj sobie kamienie szlachetne. Potem pobiegnij na prawo, zbierz kryształy. Wróć w okolice cypelka i pobiegnij do przodu, naprzeciwko wyjścia. Tam też zbierz kryształy. Przejdź przez niebieskie drzwi po lewej, powal lwa i podnieś żółty kryształ. Połączy się z niebieskim, tworząc zielony. Dzięki temu wydostaniesz się z poziomu.
Ćwicz myślenie 2:Zaczynasz na samym szczycie drzewa, na czymś, co przypomina marynarskie bocianie gniazdo. Zbierz wszystkie kryształy i podnieś zielony klejnot. Podejdź do dziury obok czerwonego klejnotu. Pod nią zobaczysz żółte drzwi. Zeskocz na nie. Skocz na drewniany cypelek z zielonym guzikiem. Uruchomisz podnośnik. Skocz teraz do przodu, po czerwony klejnot oraz kilka kryształów. Skocz na czerwoną kładkę, która zawiezie cię z powrotem na drewniany cypelek. Skorzystaj z windy i zbierz resztę kryształów. Opuść poziom.
Ćwicz myślenie 3:Przed tobą cztery teleporty. Wybierz pierwszy z lewej, a przeniesiesz się na mur. Po lewej i po prawej masz teleport. Wybierz ten po prawej. Zobaczysz kolejne teleporty oraz trochę kryształów. Zbierz je. Idź w lewo, potem korytarzem w prawo i za zakrętem w prawo znajdziesz kolejny teleport. Przeniesiesz się do sali z niebieskim klejnotem. Nie bierz go, wejdź na teleport. Zabierz zielony klejnot i skorzystaj z teleportu. Pobiegnij na prawo do teleportu, a wrócisz na start. Tym razem wejdź w czwarty teleport, czyli ten najbardziej po prawej. Otwórz zielone drzwi po prawej, zbierz kryształy, po czym wróć do teleportu i skorzystaj z niego. Trafisz na start. Wejdź w pierwszy teleport od lewej, potem w drugi (czyli ten po prawej). Podnieś żółty kryształ, wejdź w teleport, wejdź w kolejny teleport i pobiegnij na prawo. Wrócisz na start. Wejdź w czwarty teleport od lewej, pobiegnij w prawo i potem skręć w lewo i otwórz żółte drzwi. Wróć się do teleportu i przenieś na start. Wejdź w pierwszy teleport po lewej, potem znów w pierwszy, pobiegnij w lewo i w prawo, na sam koniec korytarza. Wejdź w teleport. Trafisz do sali z niebieskim klejnotem. Weź go i wejdź w teleport, potem znów wejdź w teleport i pobiegnij na prawo, do teleportu. Wrócisz na start. Skorzystaj z czwartego teleportu, pobiegnij w prawo, za żółte drzwi i otwórz te niebieskie. Podnieś trzy kryształy i wejdź w teleport za nimi. Trafisz na szczyt wierzy, Podnieś brązowy kryształ i wejdź w teleport. Potem w dość łatwy sposób trafisz na start. Wejdź w pierwszy teleport, potem nie wchodź w żaden, tylko pobiegnij na wprost, otwórz drzwi i zbierz kryształy. Na końcu wejdź w teleport, weź czerwony kryształ, wejdź w teleport i pobiegnij do teleportu na prawo. Wrócisz na start. Skorzystaj z czwartego teleportu i otwórz drzwi prowadzące do wyjścia.
Ćwicz myślenie 4:Przed tobą mnóstwo klejnotów o niewiadomym kolorze. Dopiero gdy je podnosisz, poznajesz, co jest w środku. Postaraj się zebrać je wszystkie i powrzucać do dołu w środku planszy. Podnosząc klejnot automatycznie wyrzucasz niesiony - to ułatwi ci zadanie. Pamiętaj, by nie łączyć dwóch klejnotów ze sobą. Postaraj się zrzucać klejnoty jednokolorowe bądź nieznanego rodzaju trzymając w dłoniach klejnoty wielokolorowe. Jeśli wpadnie ci w ręce jednokolorowy, zrzuć nim kolorowy (przygotuj sobie kilka na górnej półce, zrzucisz je na końcu zabawy). Po zrzuceniu klejnotów na dół zeskocz do nich i zbierz kryształy. Następnie popatrz, jakie masz klejnoty i którędy możesz dostać się do wyjścia. Nosząc klejnoty i otwierając drzwi za drzwiami wydostań się z poziomu. Ostatni kryształ powinieneś znaleźć w okolicach drzwi wyjściowych!
Ćwicz myślenie 5:Podnieś fioletowy klejnot i przejdź przez fioletowe drzwi. Za nimi idź na prawo, dzięki klejnotowi drzwi numer dwa otworzą się na stałe. Zejdź na dół i zbierz wszystkie kryształy, także te w schowku. Podnieś klejnoty czerwony i żółty. Wróć na górę i przejdź przez brązowe drzwi. Schwyć fioletowy klejnot oraz kryształy. Zeskocz na lewo, wyzbieraj kryształy (także w schowku) i wskocz na ruchomą platformę. Wjedź na górę. Skocz z niej na bok tak, by chwycić niebieski klejnot i nie spaść na zabijającą kładkę. Z klejnotem wpakuj się na górę. Otwórz drzwi niebieskie po lewej i weź sprzed nich żółty klejnot. Przejdź przez zielone drzwi i dozbieraj kryształów. Wróć na start. Stojąca tam winda zawiezie cię do wyjścia.
Ćwicz myślenie 6:Zbierz osy i kryształy, które leżą przed tobą. Podnieś niebieski klejnot i otwórz nimi drzwi, ale nie idź dalej. Odwróć się o 180 stopni i idź do końca ścieżki, potem skręć w lewo i podnieś schowany pod skalnym mostkiem żółty klejnot. Idź za niebieskie drzwi i dalej prosto, do zielonych. Otwórz je i skręć w prawo. Parę kroków dalej podnieś czerwony klejnot, lecz nie ruszaj niebieskiego. Idź dalej do przodu, a potem w prawo, rozwalając wszystkie napotkane drewniane drzwi i otwierając czerwone. W alejce, gdzie za czerwonymi są różowe drzwi, skręć w prawo i idź sąsiednią dróżką. Owadów powinno ci starczyć aż do kręgu z kryształów. Wyzbieraj je i wróć do miejsca, gdzie minąłeś niebieski klejnot. Podnieś go i przejdź przez fioletowe drzwi. Podnieś kilka kryształów, aż zbierzesz ich komplet. Wtedy wycofaj się tak, by lwy cię nie dopadły. Wróć na ścieżkę, gdzie leżały kryształy niebieski i czerwony. Skręć w prawo i znów w prawo, do zielonych drzwi. Biegnij do przodu, aż do końca drogi, potem skręć w lewo i wyjdź z poziomu.
Ćwicz myślenie 7:Poczekaj kilkanaście sekund w miejscu startu, aż podjedzie do ciebie duża kładka. Wskocz na nią, schwyć żółty klejnot, a potem niebieski. Przejedź przez zielone drzwi. Szybko chwyć klejnot czerwony, a potem niebieski. Przejedź przez różowe drzwi. Omiń klejnot czerwony i przejedź przez różowe drzwi. Schwyć klejnot wielokolorowy. Zeskocz na dół i odszukaj teleport. Wrócisz na start. Poczekaj na dużą kładkę i wskocz na nią po lewej stronie. Przejedź do końca, chwyć owady i zeskocz na dół. Pobiegnij do teleportu. Gdy trafisz na start, rozwal drewniane drzwi i opuść poziom.
Ćwicz myślenie 8:Podnieś czerwony klejnot i skorzystaj z teleportu. Idź na lewo, aż do czerwonych drzwi. Otwórz je, poczym wróć na start i zeskocz na dół. Podnieś kamień żółty i wejdź na górę (za pomocą teleportu). Idź w lewo, tam gdzie otwierałeś żółte drzwi. Skręć w prawo, potem dwukrotnie w lewo i w prawo. Podnieś czerwony klejnot i skręć w prawo. Otwórz drzwi i przejdź do przodu. Zeskocz na dół. Weź brązowy klejnot. Skorzystaj z teleportu. Idź w lewo, pod żółtymi drzwiami otworzonymi przez ciebie, potem w prawo, w lewo dwukrotnie, w prawo i pod otwartymi przed chwilą drzwiami. Idź w prawo, potem dwukrotnie w lewo, w prawo, otwórz brązowe drzwi i wejdź w teleport za nimi. Trafisz do schowka, w którym jest wyjście i kryształ warty 150 punktów.
Ćwicz myślenie 9:Zaczynasz na wielkiej kracie. Przed tobą winda uruchamiana zielonym kryształem. Pobiegnij lekko w prawo, schwyć klejnot niebieski, a potem leżący tuż obok niego żółty. Wycofaj się szybko i poczekaj, aż się połączą. Uruchom windę, ale nie zjeżdżaj na dół. Pochodź po kracie i poszukaj miejsca, w którym otoczony czterema drzwiami siedzi lew z kolorowym klejnotem. Otwórz "od góry" jego zielone drzwi. Poczekaj, aż sobie pójdzie. Wróć do miejsca, w którym zebrałeś dwa klejnoty i otwórz drzwi zielone. Klejnot zniknie. Zeskocz na dół. Schwyć brązowy klejnot i otwórz nim jedne z trojga drzwi prowadzących do wyjścia (są nieopodal klejnotu kolorowego). Następnie podnieś klejnot kolorowy i otwórz nim drzwi numer dwa. Odwróć się i idź na lewo. Odszukaj kilka pszczół i wjedź z nimi na górę. Znajdź miejsce, w którym obwódka klatki jest pęknięta i widać przez nią kamień w czerwone kropki. Strzel do niego, a wypluje czerwone klejnoty. Zeskocz na dół, schwyć ów klejnot, a potem klejnot żółty. Z powstałym w ten sposób klejnotem brązowym popędź do wyjścia.
Ćwicz myślenie 10:I znów, zamiast prowadzić cholernie uczciwy bój o każdy kryształ, można tu sobie życie ułatwić. Zaczynasz na piramidzie. Zjedź w dół po ścianie, w której zobaczysz dziurę. Wejdź w ową dziurę. Znajdziesz tam trochę kryształów i obelisk, z którego wylatują muchy. Nazbieraj ich około 30 sztuk. Wyjdź z piramidy i skieruj się na lewo. Miń kolejną piramidę i idź prosto. Po prawej pojawi się wysoki budynek. Znajdziesz w nim tunel. Wejdź do środka. Rozwal drzwi po prawej, powal lwa i weź kolorowy kamień. Odwróć się, wyjdź do tunelu i idź w prawo i znów w prawo, a potem do przodu. Dotrzesz do dołu, wokół którego roi się od niebieskich i żółtych kamieni. Po jednej stronie dołu znajduje się zejście na dół. Weź kamień żółty (kolorowy odłoży się na bok), po czym połącz go z niebieskim. Zejdź na dół, otwórz drzwi i rozwal bramę. Nie skacz poniżej. Tam jest para zielonych drzwi, a do tego drzwi na kamień kolorowy. Postaraj się właśnie tam zrzucić (tak jak na etapie czwartym) dwa kamienie zielone. Potem weź kolorowy i zejdź z nim na dół. Otwórz dwoje zielonych drzwi, potem kolorowe i opuść etap.
Ćwicz myślenie 11:Zaczynasz na spodzie małego wieżowca. Weź niebieski klejnot i idź z nim do przodu aż do samego końca. Skręć w lewo, podnieś czerwony, zyskasz różowe. Cofnij się kawałek do kamienia brązowego. Podnieś go i przejdź przez brązowe drzwi. Podnieś kamień różowy i wejdź w teleport leżący po prawej, za brązowymi drzwiami, które otworzyłeś. W nowym miejscu odwróć się i otwórz różowe drzwi. Odwróć się i wróć na miejsce, na którym się pojawiłeś. Idź prosto, podniesie się dwoje drzwi bez koloru. Za nimi będzie teleport. Cofnij się po żółty klejnot, po czym wskocz do tego teleportu. Bardzo ostrożnie podnieś niebieski kamień (zamieni się w zielony) i przejdź przez drzwi zielone. Podnieś klejnot żółty i wejdź do teleportu obok. Na samej górze odszukaj kamień czerwony i połącz go z żółtym. Przejdź przez brązowe drzwi do wyjścia.
Ćwicz myślenie 12:Zaczynasz na wieży. Przed tobą cztery teleporty. Skorzystaj z trzeciego od lewej. Odwróć się, idź do przodu, w prawo i wejdź w schowany za ścianką teleport. Pobiegnij na ukos do schowka, gdzie są trzy teleporty, i wejdź w środkowy. Potem wejdź w teleport po prawej, weź niebieski klejnot i wejdź w teleport. Wejdź w teleport po lewej. Idź do przodu i skręć w prawo, wejdź w odleglejszy teleport. Odwróć się i wejdź w teleport naprzeciwko ciebie. Znów wejdź w teleport naprzeciwko siebie. Wylądujesz na starcie z niebieskim klejnotem. Idź na prawo, zbierz kryształy i podnieś brązowy klejnot. Wróć do czterech teleportów i znów wybierz ten trzeci. Otwórz brązowe drzwi i zabierz kryształ. Wejdź w teleport naprzeciwko wejścia i znów wejdź w teleport naprzeciwko surikatki. Wylądujesz na starcie. Podnieś niebieski kryształ. Wejdź w teleport czwarty, czyli ten po prawej. Wybierz prawy teleport, weź żółty klejnot, wskocz do teleportu. Wybierz teleport po lewej, odwróć się i wejdź do teleportu naprzeciwko siebie, potem znów naprzeciwko. Wrócisz na start z zielonym klejnotem. Wejdź w teleport drugi od lewej, otwórz zielone drzwi po lewej (nie na wprost!) i podnieś kryształ. Wróć do teleportu. Znajdziesz się na starcie. Wejdź w trzeci teleport od lewej. Odwróć się, idź do przodu, w prawo i wejdź w schowany za ścianką teleport. Pobiegnij na ukos do schowka, gdzie są trzy teleporty, tam wybierz ten po prawej. Na wieży wybierz teleport po prawej i weź czerwony klejnot. Wybierz dwukrotnie teleport po lewej, po czym przejdź znaną już sobie drogą dwukrotnie do teleportu naprzeciwko, a wrócisz na start. Wejdź w teleport drugi po lewej i otwórz czerwone drzwi. Wejdź w teleport. Staniesz przed drzwiami żółtymi. Odwróć się i wejdź w teleport. Wybierz teleport po prawej, podnieś zielony klejnot, wybierz teleport po lewej, powędruj do przodu, skręć w lewo i wybierz dalszy teleport. Odwróć się i wejdź w teleport naprzeciwko ciebie. Znów wejdź w teleport naprzeciwko siebie. Wylądujesz na starcie. Wejdź w teleport drugi od lewej i otwórz zielone drzwi. Zbierz resztę kryształów. Wróć teleportem na start. Wejdź w teleport trzeci od lewej i opuść poziom.