Wstęp
Ahoj, bezimienny piracie! Nim wypłyniesz na mroczne wody, nasze Imperium przygotowało dla Ciebie garść porad. Warto się z nimi zapoznać, by za szybko nie zginąć w odmętach złowrogiego morza. Na początek poprowadzimy Cię za rękę, później powiemy, w co warto inwestować, by wreszcie pozwolić Ci samemu zwiedzać Mroczne Wody.
Caldera
Po przebudzeniu weź przedmioty ze skrzyni oraz zabierz grog z szafki. Opuść pomieszczenie i udaj się schodami na wieżę. Znajdziesz tam komendanta Carlosa, dzięki któremu poznasz część fabuły oraz zdobędziesz pierwsze punkty doświadczenia. Zejdź na główny plac obozu. W celi na lewo od wyjścia z miasta znajduje się ważny bohater niezależny – Largo. Porozmawiaj z nim, zgadzając się wykonać dla niego zadanie. W zamian Largo nauczy Cię skradania, a w dalszych rozdziałach także umiejętności kradzieży. Póki co jednak opuść miasto, kierując się w lewo, w stronę statku. Podnieś napój magiczny i teraz udaj się na plażę, by poszukać rozbitków. Znajdziesz tam Patty oraz trzy Diabły Piaskowe.
CalderaPo pokonaniu przeciwników przeczekaj przerywnik przenoszący Cię do kolejnego dnia. Skieruj się do kwatery Carlosa, porozmawiaj z nim i z Sebastianem, po czym udaj się schodami na piętro i zagadaj do Angusa. Zażądaj wypłaty z góry, zdradzając mu, że jesteś w tajnej służbie u Carlosa. Dostaniesz za to 200 monet. To powinno wystarczyć, by nauczyć się u Largo skradania. W tym momencie możesz wykorzystać nowo poznaną umiejętność, by pobuszować w pobliskich budynkach.
Gdy znudzą Ci się złodziejskie łowy, skieruj się na przystań i porozmawiaj z zarządzą składu. Poprosi Cię o pozbieranie skrzyń z plaży. Zanim to zrobisz, najpierw zwiedź magazyn, zabierając z niego racje żywnościowe i kielich. Po wykonaniu powyższych czynności idź się na plażę, by pozbierać porozrzucane skrzynie oraz ostrygi. Znajdziesz je bez problemu – wyróżniają się nie tylko kształtem, ale także podpisem, który pojawia się w momencie nakierowania na nie. Przy ostatniej, szóstej, zostaniesz zaatakowany przez trzy Diabły Piaskowe. Pomimo że jesteś sam, nie powinieneś mieć większego problemu z ich pokonaniem.
Teraz skieruj się w lewo, w stronę skał, a dokładnie: ukrytej pomiędzy nimi jaskini. Tam oprócz trzech Piaskowych Diabłów znajdziesz również bardzo użyteczne zioło – Koronę Bohatera. Oddaj skrzynie zarządcy portowemu i wróć do Caldery. Znajdź i porozmawiaj z Patty. Następnie maszeruj do portu, wejdź na statek i opuść Calderę.
Tacarigua
TacariguaUdaj się do obozu inkwizycji i przyjmij wszystkie zadania od Pedro. Dowiesz się o możliwości zakupu ubrania od Cartera, pomocy w kuchni u Osorio oraz zdobycia mapy od Gubernatora. Póki co jednak maszeruj do budynku położonego za siedzibą Gubernatora. Znajdziesz tam koszulę. Teraz wróć do obozu i skieruj się w lewo, w stronę plantacji bawełny. Po drodze porozmawiaj z Carterem, a także z więzionym przez niego Largo.
Następnie idź się na północny zachód, w stronę plantacji bawełny, a dochodząc do niej, skręć mocno na zachód. Znajdziesz jaskinię z wrogim termitem oraz skrzynią z zapasami. Wyczyść skrzynię i wróć na plantację bawełny. Porozmawiaj ze szwendającym się po ścieżce Rileyem – to ten w pirackiej chuście. Sprowokowanie go zainicjuje jedną z trudniejszych walk w tej części gry, ale zwycięstwo zostanie nagrodzone zdobyciem chusty zwiększającej Twoje umiejętności krasomówstwa.
Porozmawiaj z Gillesem, następnie ze stojącym obok myśliwym Thompkinsem. Zgódź się na pokonanie dla niego guźca, ale nie pozwól, by myśliwy Ci towarzyszył – Patty spokojnie powinna wystarczyć. Idź na północ od chaty pilnowanej przez Gillesa i zapoluj na świnię, starając się unikać walki i napuszczając Patty na przeciwnika. Po zabiciu guźca możesz pokręcić się po okolicy, by dzięki Patty zdobyć kolejne doświadczenie w walce z małpami, świniami oraz tygrysem. Po przeczesaniu tej części wyspy wróć do Thompsona, weź od niego nagrodę i idź do obozowiska Inkwizycji.
Przyodziany w nowo zdobyte chustę i koszulę skieruj się do domu gubernatora Di Fuego. Ten odsprzeda Ci mapę wyspy oraz zaproponuje zapolowanie na trzech niewolników. Zgódź się na to, opuść dom gubernatora i udaj do kuchni Osorio, budynku na prawo od domu. Mając piracką chustę, z łatwością przekonasz Patty do pomocy Osorio w kuchni, a sam otrzymasz zadanie kurierskie – dostarczyć zapasy do Gillesa i Thompsona. Maszeruj tam, rozdaj racje, następnie na ognisku usmaż mięso i wróć do Osorio. Zakończ misję, przy okazji dzieląc się profitami z Patty.
Teraz, korzystając z mapy terenu, idź na północny wschód, do wieży z Vasco. Porozmawiaj z nim, a dowiesz się, że droga przez pobliską jaskinię powinna bezpiecznie doprowadzić Cię do obozu piratów. Udaj się tam, a po wyjściu z jaskini na otwartą przestrzeń skieruj się na jak najbardziej odległą północ. Oprócz kilku wrogo nastawionych małp znajdziesz także jeden z pirackich artefaktów – Drewnianą Nogę, dodającą na stałe jeden punkt do wytrzymałości.
Wróć na szlak, kierując się na most po lewej i przechodząc przez kolejną jaskinię. Po wyjściu na otwartą przestrzeń wędruj w lewo, w stronę bramy do obozu korsarzy. Pilnowana jest przez pirata Fence’a. Możesz próbować go zastraszyć lub przekonać o swoich dobrych intencjach, jednak najlepiej wdać się z nim w pojedynek i po prostu go pokonać. Po pobiciu Fence'a drzwi do obozu i prawdziwej korsarskiej przygody staną przed Tobą otworem...
Porady – gracz początkujący
Pamiętaj, że druga część Risena oferuje otwarty świat. Nie znaczy to, że automatycznie otrzymasz dostęp do każdego miejsca na planszy. Wręcz przeciwnie – na początku wędrówki będziesz ograniczony do kilku wysp, a wielu z ich zakamarków pilnują przeciwnicy dużo silniejsi od Ciebie. Warto więc już na początku rozgrywki zapisywać, gdzie na przykład znajduje się specjalne miejsce, silny przeciwnik lub ważna skrzynia. Warto, bo w trakcie kolejnych przygód można po prostu zapomnieć o wcześniej odnalezionych skrzyniach.
Podczas podróży po wyspach zbieraj wszystko, choćby wydawało Ci się to najmniej przydatną rzeczą. Każda może okazać się ważna w dalszej części gry, a dodatkowo wiele z nich, tak jak figurki, można z odpowiednim zyskiem sprzedać. Jest to o tyle istotne, że gra, szczególnie w pierwszej swej części, skąpi gotówki.
Warto również ciut zepsuć sobie zabawę i praktycznie przed każdą rozmową zapisywać stan rozgrywki. Sposób przeprowadzenia dialogu może bowiem zadecydować o zdobyciu dodatkowego zadania, przedmiotów lub... zrażeniu do siebie do końca gry rozmówcy. Opłaca się więc eksperymentować podczas konwersacji, ale dopiero po zapisie stanu gry.
Gra nie oferuje autoleczenia, jednak same wyspy obfitują w racje żywnościowe, które z czasem regenerują część zdrowia bohatera. W odróżnieniu od poprzednich dzieł studia Piranha Bytes, gdzie takie prezenty rzeczywiście były racjonowane, tutaj jest ich naprawdę sporo. Nie czekaj więc z ich użyciem, częstując się nimi praktycznie cały czas. Dodatkowo wszelkiej maści alkohol od razu odnawia część zdrowia, co skwapliwie można wykorzystać podczas pojedynku z silniejszym przeciwnikiem. Jest w tym jednak pewien haczyk – bohater po przyjęciu trunku automatycznie chowa broń, więc po wyjściu z menu staraj się od razu zrobić unik, by podleczenie ran alkoholem nie poszło na marne.
Porady – gracz zaawansowany
Gra nagradza za inwestowanie w złodziejskie umiejętności. Dlatego już na samym początku wędrówki powinieneś zapoznać się z Largo. Pierwsza z wyuczonych umiejętności pozwala na swobodne poruszanie się po prywatnych kwaterach. Kolejne – na otwieranie zamków i kradzież kieszonkową. Inwestowanie w nie jest najlepszym sposobem na szybkie wzbogacenie się, szczególnie że przy kradzieży kieszonkowej nie trzeba wykazywać się zręcznością (wystarczy mieć tylko umiejętność na odpowiednim poziomie, by kradzież zakończyła się sukcesem), a otwieranie zamków nie jest ograniczone czasowo.
W tym drugim przypadku uruchamia się minigra, w której w odpowiedniej kolejności należy wyważać wieka zamka. Banał, a daje dostęp do naprawdę szybkiego wzbogacenia. Dodatkowo, mając umiejętność skradania się, możesz włamywać się do prywatnych chat by... się wyspać, a dzięki temu całkowicie zregenerować zdrowie. W odpoczynku nie będzie przeszkadzać Ci ani właściciel posesji, ani członek drużyny. Niezależnie więc, jakie kierują Tobą pobudki, warto inwestować w te cechy.
… szczególnie że przez większość zabawy towarzyszy Ci członek załogi, który może wygrywać za Ciebie sporą część walk. Jest to o tyle sprytne, że za pokonanego przeciwnika, niezależnie kto z drużyny zada ostateczny cios, i tak dostaniesz pełnię doświadczenia. Nadmierne wykorzystywanie tej funkcjonalności z jednej strony łatwo doprowadzi Cię do wszystkich zakamarków wyspy, z drugiej jednak – może spowodować lekkie znudzenie grą, bo szybko okaże się, że ta przestaje być wyzywaniem. Tym bardziej że towarzysze wędrówki nie giną, a w przypadku znokautowania ich przez przeciwnika (nawet wykonując zapis gry, gdy kompan jest nieprzytomny), wystarczy wgrać zapis, a zdrowie członka załogi zregeneruje się w stu procentach. Tak na marginesie – mam nadzieję, że najbliższa łatka wpłynie na wyrównanie szans podczas podróży z członkiem drużyny po wyspie. Na korzyść wrogów, oczywiście.
I rzecz najważniejsza. Jak najczęściej zapisuj stan gry. Jako że produkcje Piranii nie są doskonałe, mogą zdarzyć się w nich błędy na zawsze zamykające drogę do pomyślnego ukończenia pobocznej lub – nie daj Boże – głównej misji. Zapisuj więc rozgrywkę, nie bacząc na miejsce zajmowane na dysku twardym, bo nie znasz dnia ani godziny, kiedy błąd w głównym zadaniu uniemożliwi Ci zakończenie zabawy. A szkoda byłoby ją tracić, bo Risen 2 z otwartym światem naprawdę oferuje godziwą rozrywkę. Mam nadzieję, że ta garść porad pomoże Ci odnaleźć się w pirackich realiach gry. Powodzenia!