Powstał bot, który jest w stanie udawać człowieka - perfekcyjnie niedoskonały
Naukowcy stworzyli bota do Unreal Tournament 2004, który zdołał oszukać sędziów, że jest człowiekiem.
Organizatorzy konkursu BotPrize co roku wzywają programistów, naukowców i wszelkich innych zainteresowanych, by napisali bota, który będzie w stanie jak najlepiej udawać człowieka. By ocenić poziom jego "człowieczeństwa" stosują zmodyfikowany Test Turinga. Nagroda przypada temu, czyj bot zdoła osiągnąć wynik powyżej 50 punktów "człowieczeństwa". Przeciętny człowiek w takim teście dostaje ok. 42 punktów. W zeszłorocznym konkursie temu bot zdobył zaledwie 37,5 punktu.
W tym roku udało się to osiągnąć - i to aż dwóm botom, które otrzymały 51,9 oraz 52,2 punktu. UT^2 został napisany przez profesora Risto Miikkulainena i jego dwóch doktorantów, Jacoba Schruma i Igora Karpova, z Uniwersytetu w Austin w Teksasie, zaś MirrorBot przez Mihaia Polceanu, rumuńskiego doktoranta na kierunku sztuczna inteligencja w Brest we Francji. Autorzy otrzymają do podziału 7000 dolarów ufundowane przez 2K Games.
Jak przebiega taki test? Mieszane drużyny botów i ludzi (sędziów) walczą ze sobą przez kilka rund. Każdy z sędziów ma specjalną broń, której może użyć do oznaczenia graczy, których uważa za ludzi. Bot, który zostanie oznaczony najwięcej razy, wygrywa.
W tym filmie widzimy akcję z perspektywy sędziego Miguela, którego przeciwnikiem jest Ty - bot UT^2 Jacob Schrum zdradza, w jaki sposób projektowali swojego bota. Część zachowań UT^2 jest wzorowana na ludzkich - jak np. skłonność do ścigania jednego wroga:
Ludzie mają tendencję do wytrwałego ścigania konkretnego przeciwnika, bez względu na opłacalność tej czynności. (...) Kiedy mają urazę, będą to robić, nawet jeśli nie jest to w ich interesie. Skopiowaliśmy to zachowanie. Przypominacie sobie, jak czasem podczas meczu gracz zabijał was 2-3 razy z rzędu i resztę rozgrywki spędziliście na próbach zrobieniu mu tego samego?
Jednak większość zachowań bota nie została zaprogramowana odgórnie, a jest ustalana w trakcie walki w czasie procesu neuroewolucji, stworzonego na wzór ewolucji ludzkiej. Sztuczna inteligencja stara się dostosować do warunków, w których przeżyje tylko najsilniejszy.
W przypadku BotPrize wielkim wyzwaniem jest ustalenie, co właściwie jest "ludzkie" i następnie nałożenie na sieci neuronowe ograniczeń, tak by ewoluowały w kierunku tego zachowania. (...) Jeśli jako zadanie ustawimy po prostu eliminowanie wrogów, bot będzie ewoluował w kierunku perfekcyjnej celności, co nie jest zbyt ludzkie. Musieliśmy więc nałożyć ograniczenia - np. szybkie ruchy i duże odległości zmniejszają celność. Dzięki radzeniu sobie w takich warunkach, bot jest zoptymalizowany do ludzkich ograniczeń - nadal radzi sobie dobrze, ale bardziej jak człowiek. Naukowcy z Teksasu udostępnili swojego bota w tym miejscu, więc możecie spróbować swoich sił przeciwko UT^2.
fot. http://nn.cs.utexas.edu/?ut2
Organizatorzy dodają, że są podwójnie szczęśliwi, że takie osiągnięcie wydarzyło się w roku setnych urodzin Alana Turinga. I już myślą nad kolejnym wyzwaniem dla twórców botów.
Paweł Kamiński