(Kliknij na obrazek, aby go powiększyć)Wydawca PES 2014 zapowiedział, że praktycznie każdy element, stanowiący fundament poprzednich odsłon, zostanie zmieniony lub ulepszony. Co to oznacza w praktyce? Konami mówiło o sześciu centralnych zasadach, mających zagwarantować graczom zupełnie nowe doznania: w odniesieniu do fizyki gry, sposobu odbierania i kontrolowania piłki czy wreszcie całej otoczki związanej z rozgrywaniem meczu.
Dzięki TrueBall Tech nowy PES będzie pierwszą symulacją piłkarską, w której dosłownie wszystko kręci się wokół piłki. Ważne będzie to, jak się ona porusza i jak zostaje użyta przez zawodnika - zapewnia Konami. A możliwości ma być naprawdę mnóstwo. Gracz będzie mógł wykorzystać warunki fizyczne zawodnika, jego ustawienie względem piłki i w zależności od sytuacji zastosować jeden z wariantów. System ma pozwalać na odbijanie nadlatującej piłki główką, przyjmowanie na klatę, zasłanianie jej własnym ciałem etc. Dzięki TrueBall i odpowiednim umiejętnościom, żadne z zagrań nie będzie przypadkowe. Przynajmniej w teorii.
Motion Animation Stability System (M.A.S.S.) to nowy system obliczania kolizji. Każde zderzenie dwóch zawodników będzie obliczane na żywo, uwzględniając warunki fizyczne piłkarzy, ich prędkość czy kąt poruszania się. Każdy piłkarz jest inny, więc nie ma mowy o dwóch takich samych sytuacjach i bezmyślnym wbieganiu drobnym napastnikiem na rosłego obrońcę. Oczywiście da się to zrobić, ale szanse na wyjście z takiego pojedynku z tarczą mają być znikome.
Heart - serce gry odnosi się do emocji związanych z rozgrywaniem każdego meczu. Konami podkreśla istotną rolę kibiców, czyli dwunastego zawodnika, który swoim zachowaniem podbuduje podupadłe morale graczy na murawie. Każdy piłkarz będzie miał bowiem przypisaną wartość odpowiedzialną za styl gry i jednostkowe umiejętności, która ma się zmniejszać wraz z każdym niepowodzeniem na boisku. Skandowanie nazwiska gracza przy piłce i pomocne zagrania kolegów z drużyny mają niejako odnawiać tę wartość. Tak samo jedna dobra akcja może wpłynąć na poprawę późniejszego zachowania pozostałych graczy.
(Kliknij na obrazek, aby go powiększyć)PES ID to element związany z realistycznym odwzorowaniem ruchów i zachowania poszczególnych piłkarzy na boisku. Jak podaje Konami, PES 2013 bazowało na sesjach motion capture z 50 różnymi gwiazdami futbolu. Każda wniosła do gry swój sposób poruszania się, kopania piłki etc. W Pro Evolution Soccer 2014 gracze mają rozpoznać dwa razy więcej modeli zachowań, gdyż Konami zaprosiło do współpracy dwa razy więcej piłkarzy niż w przypadku zeszłorocznej edycji.
System Gry drużynowej zakłada możliwość standardowego ustawiania zawodników w różnych konfiguracjach, jak również umieszczania ich w kluczowych miejscach na boisku i dyktowania im stosownego zachowania. W razie potrzeby gracz będzie mógł się skupić na wybranym fragmencie pola gry, ustawić tam trzech lub więcej piłkarzy, którzy zastosują zdefiniowaną taktykę. Pozwoli to na opracowywanie szczegółowych scenariuszy dla różnych fragmentów gry i dostosowywania stylu do sytuacji.
Wreszcie najważniejsze zmiany dotkną takich sfer, jak oprawa graficzna (dzięki wykorzystaniu zmodyfikowanego Fox Engine) i wykonywanie rzutów wolnych. Ponadto w Pro Evolution Soccer 2014 zadebiutuje Azjatycka Liga Mistrzów. Pojawi się turniej UEFA Champions League oraz wiele innych, o których dowiemy się w późniejszym terminie.
Pro Evolution Soccer 2014 zostanie wydane w tym roku na PlayStation 3, Xboksa 360, pecety oraz PSP. Co ciekawe, Konami milczy na razie w sprawie wersji na konsole nowej generacji.