Path of Exile i rozwój postaci

Path of Exile i rozwój postaci

Iga Ewa Smoleńska

Każdy, kto chociaż raz próbował swych sił w jakimś Action RPG, zapewne zdaje sobie sprawę z tego, jak wyglądać może rozwój postaci. Zaczynamy więc zwykle jako bohater, który nie może jeszcze zrobić szczególnie wiele.

Jak to bywa w każdym tytule RPG, z czasem, gdy uda nam się zebrać dostateczną ilość doświadczenia, w końcu otwierają się przed nami możliwości wyboru nowych umiejętności. Bardzo popularnym rozwiązaniem jest więc udostępnienie graczom drzewka rozwoju postaci, dzięki odhaczeniu pól którego, nauczymy naszego bohatera w końcu skakać, pływać, używać lepszych ataków czy rodzajów broni. Zwykle na to, jakie dokładnie ścieżki rozwoju zostaną nam udostępnione, mają również wpływ klasy, pomiędzy którymi wybieramy na samym początku gry.

Inwestując więc, załóżmy, w żywioł ognia, sprawimy w końcu, iż na n-tym poziomie nasz mag będzie w stanie pokonać przeciwników ognistą ścianą. Możliwość tą uzyskamy za sprawą tego, iż punkty z pięciu poprzednich poziomów zainwestowaliśmy w jedną z dostępnych nam statystyk.

Wszystkie z podobnych właściwości, są tak zwanymi active skills - na potrzeby tego tekstu posługiwać będę się mało eleganckim terminem zdolności aktywne. Są to wszystkie te ruchy postaci, zaklęcia i efekty, do których dostajemy dostęp po tym, kiedy już je „rozwiniemy”. W mechanice rozgrywki oznacza to dokładnie tyle, iż, że do ich aktywacji wymagany jest sygnał od gracza, w postaci kliknięcia myszą, wciśnięcia klawisza klawiatury lub naciśnięcie guzika na padzie. Poza owymi zdolnościami aktywnymi w grach RPG często do czynienia mamy również z rozwojem cech pasywnych postaci. To wszystkie z tych dodatków, które wpływają w pewien sposób na statystyki bohatera, lecz jako gracze nie musimy robić nic poza samym ich wybraniem. To zwykle te bonusy, które dodają postaciom ich ubrania i inne elementy ekwipunku. Jeśli więc bohater przywdzieje lodową zbroję, posiadać będzie dodatkową obronę przed mrozem i dodatkowe punkty np. na zamrażanie wody. Nie będziemy jednak musieli wykonać żadnego ruchu, by owe bonusy weszły w życie – będą one brane pod uwagę jeśli tylko postać korzystać będzie np. z danego przedmiotu.

W Path of Exile zdecydowano się odejść od tego znanego szeroko modelu. W grze zaproponowano system umiejętności, oparty na niezwykle rozbudowanym drzewku cech pasywnych postaci (wzbogacony o niezwykle ważne elementy, zmieniające mechanikę rozgrywki konkretnej postaci), na specjalnego rodzaju klejnotach oraz innych przedmiotach wpływających na statystyki używanego przez nas ekwipunku. Twórcy gry, Grinding Gear Games, zdecydowali się porzucić system konkretnych klas, dla których zarezerwowane są konkretne umiejętności, i otworzyć możliwości rozwoju postaci dostępne w grze dla każdego bohatera. W jaki sposób udało im się to osiągnąć? Za sprawą umieszczonego przeze mnie poniżej drzewka rozwoju:

To samo drzewko dostępne jest bohaterom ze wszystkich klas. Każdy z nich zaczyna jednak z innego miejsca – z tego powodu niektóre zdolności będą dostępne dla niego prędzej niż dla innej klasy. Nie ma jednak żadnego powodu, dla którego taka, a nie inna postać nie byłaby w stanie dotrzeć do konkretnego miejsca po otrzymaniu odpowiedniej ilości punktów do dyspozycji. Dodatkowo, na drzewku widoczne są również dwa inne rodzaje węzłów (nod) - miejsc alokacji punktów, które dają nam konkretne bonusy. Wyróżnione są one na drzewku wielkością. Pierwsze z nich to tzw. Notables, które pomagają szybciej zorientować się wizualnie pośród ogromu dostępnych węzłów – wskazują one na to, jakie własności dają bohaterowi węzły ustawione w ich okolicy. Poza tym mamy tam, dużo bardziej ciekawe, węzły Keystone, które diametralnie zmieniają dalszą rozgrywkę konkretną postacią. W jaki sposób? Zmieniają konkretną zdolność naszego bohatera na coś innego – załóżmy, że zbudowaliśmy naszej postaci całkiem niezły mechanizm obronny (który w PoE składać się może z trzech rodzajów statystyk), a dzięki wyborze jednego z węzłów Keystone całą tę obronę kierujemy z naszej postaci na wszelkich pomocników, których będzie w stanie ona wygenerować (np. żywe trupy, które uda jej się wskrzesić). W ten sposób atakujący pomocnicy będą o wiele silniejsi, lecz nasza postać stanie się niebezpiecznie słaba. Węzły Keystone zwykle mają jedną właściwość pozytywną i jedną negatywną.

Skoro tak szczegółowo jesteśmy w stanie decydować na temat tego, jak dokładnie rozwinięte zostaną cechy pasywne naszej postaci, to w jaki sposób zdobywamy i rozwijamy zdolności aktywne? Przeniesione zostały one na zdobywane przez bohaterów klejnoty. Mogą mieć one jeden z trzech kolorów: czerwony, niebieski bądź zielony. W celu nabycia przez naszego bohatera umiejętności, którą symbolizują, wystarczy umieścić je w jednym z miejsc na ekwipunku, które odpowiada danemu kamieniowi kolorem.

Zbroje, nakrycia głowy, tarcze i bronie mieć będą w sobie konkretną ilość miejsc na owe klejnoty. Za sprawą konkretnych przedmiotów jesteśmy w stanie wpływać na kolor owych miejsc oraz ich powiązanie pomiędzy sobą. Możemy też zmieniać ich ilość. Dzięki temu nasze ataki zmienią się w zależności od tego, jak zdecydujemy się umieścić i skonfigurować w stosunku do siebie kamienie. Otwiera to wielkie pole do popisu dla tych, którzy chcą sprawdzić Path of Exile dogłębnie i eksperymentować z rozmaitymi sposobami gry. Powoduje to również, iż mamy znaczny wpływ na właściwości każdego elementu ekwipunku, który wejdzie w nasze posiadanie.

Klejnoty, których używamy zdobywają również własne poziomy. W czasie pokonywania przez nas kolejnych wyzwań i przeciwników, gra informować nas będzie o tym, iż konkretny atak jest silniejszy, lub iż potrzebujemy zwiększyć jedną ze statystyk, by był on w stanie przenieść się na kolejny poziom. W ten sposób rozwijać więc możemy, jeśli tylko jesteśmy oczywiście chętni, równolegle szereg umiejętności aktywnych i nie jesteśmy ograniczeni tylko i wyłącznie do kolejnych poziomów postaci.

Path of Exile daje graczom ogromne pole do popisu. Gra może być przez nas kończona raz po raz, a na pewno znajdziemy kolejną konfigurację, której jeszcze nie udało nam się wypróbować, a która mogłaby zezwolić nam na pokonanie kolejnych wyzwań. Myśląc o tym, iż na większość cech wpływać mogą zarówno zdolności pasywne naszego bohatera, właściwości ekwipunku, który ma na siebie założony, ale i kamienie ze specjalnymi właściwościami oraz to, jak względem siebie zostaną przez gracza ułożone, aż głowa boli przy próbie obliczenia wszystkich możliwych konfiguracji bohaterów...

Źródło artykułu:WP Gry

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)
© Polygamia
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.