PORADY OGÓLNE****Poruszanie Abe'a - sprowadza się do wciskania kolejnych klawiszy kierunkowych (z SHIFT-em bieg). Bardzo efektywną metodą poruszania się jest turlanie (należy wcisnąć Ż lub X, w trakcie biegu lub "na postoju"). Najważniejsza ewolucją, którą wykonuje Abe, są skoki - ważne, żeby gracz szybko wyrobił sobie wyczucie odległości. Abe skacze dalej, jeśli weźmie rozbieg. Co ważne, Abe samodzielnie chwyta się krawędzi, jeśli spada. Trzeba to wykorzystywać dość często przy skokach z rozbiegu z wiszeniem - trzymamy Shift-a i klawisz kierunkowy, pewnym momencie wciskamy spację i kiedy Abe się zawiesi, natychmiast klawisz . Tę metodę można wykorzystywać do przeskakiwania szczególnie dużych otworów oraz błyskawicznego włażenie na wyższy poziom (np. jeśli jest za tobą pogoń).
Rozmowa z Mudokonami - Abe wydaje rozmaite odgłosy (klawisze od "1" do "0") i może w ten sposób komunikować się z otoczeniem. Najbardziej przydatne jest to przeprowadzania Mudokonów w stronę portali - często wymaga to sforsowania kilku przeszkód. Aby zwrócić uwagę Mudokona, należy go zaczepić "1" ("Hello"). Teraz można mu powiedzieć "2" ("Follow me"), aby skłonić go do podążania za nami. Im więcej razy powtórzysz (2), tym bliżej Mudokon będzie starał się ustawić. Jeśli chcesz skłonić Mudokona do zeskoczenia z platformy stań po drugiej stronie lub na dole - powiedz "2" (Mudokon podejdzie do krawędzi) i jeszcze raz "2" (Mudokon zeskoczy). Co ważne, nie liczy się na jakim poziomie znajdują się Abe i Mudokon; zielony ludek będzie starał się ustawiać w tym samym pionie co Abe, nawet jeśli Abe jest np. platformę wyżej.
Chant - to metoda na wykorzystywanie specjalnych zdolności Abe'a. Chant wykonuje się wciskając klawisz "0" (zero). Jeśli chant wykonasz w pobliżu ptasiego portalu (ptaki wirujące w okręgu), to portal otworzy się. Wszyscy Mudokonowie na tym ekranie wskoczą do niego. Niektóre portale są przeznaczone wyłącznie dla Abe'a. (Rada: jeśli przez przypadek rozgoniłeś ptaki z portalu, opuść na chwilkę ten ekran i wróć). Jeśli Abe otrzymał zdolność Spirit Rings (czerwone pulsujące okręgi) wykonanie chantu spowoduje wybuch wszystkich min i bomb na ekranie. Kolejna zdolność, jaką daje chant, to opętywanie Sligów, zielonkawych kolesi.
Sterowanie Sligiem - aby przejąć kontrolę nad Sligiem, musisz stać w bezpiecznym miejscu i trzymając "0" wykonać chant. W pewnym momencie wokół Abe'a pojawi się obłok rozbłysków, które przepłyną i ogarną Sliga. Teraz możesz nim sterować, tak samo jak to robisz z Abem. Slig nie potrafi się wspinać ani ostrożnie schodzić w dół, nie może też kucać - potrafi za to używać windy. Jego najcenniejsza zaletą jest karabin maszynowy - używa się go wciskając "Z". Polecam strzelać krótkimi seriami: strzał, potem pół sekundy oddechu, znowu strzał - inaczej odrzut może go nawet wypchnąć poza ekran. Jeśli w pobliżu znajduje się psopodobny Slog - możesz go kontrolować. Psa przywołuje się klawiszem "2" ("Here Boy!"). Kiedy na ekranie pojawi się wróg , poszczuj psa ("3" - "Get'em!"). Z innymi Sligami porozumiewaj się używając przede wszystkim klawisz "1" - "Hi". Jeśli na ekranie są jacyś Mudokonowie, ostrzeż ich zanim wystrzelisz "7" ("Look out !"). Kiedy nie chcesz już dłużej prowadzić Sliga, przytrzymaj klawisz "0" - zdetonujesz go.
Na potrzeby tego opisu przyjąłem system skrótów: P i L oznaczają odpowiednio " w prawo" i "w lewo" - chodzi tu o jeden ekran w prawo lub w lewo. Skróty G i D oznaczają "góra" i "dół", ale w tym wypadku chodzi o wdrapanie się o platformę powyżej lub niżej, nie zaś o przejście całego ekranu. Tak więc 3xP oznacza "idź trzy ekrany w prawo", 2xD oznacza "zejdź o dwie platformy".