Pamiętacie przesympatyczną gierkę flashową, która miała kapitalne zagadki i uroczego bohatera, właściciela nie mniej uroczego pieska, a jej akcja działa się w kosmosie na pewnej asteroidzie? Przygodówka ta była darmowa, obdarzona niesamowitą surrealistyczną grafiką, unikalną oprawą dźwiękową i szalenie pomysłowa (choć w zasadzie rozgrywka sprowadzała się do wyszukiwania tzw. hot-spotów), szybko więc zyskała masę fanów. Wkrótce pojawiła się też jej kontynuacja, której popularność była chyba jeszcze większa. Tak, mowa o czeskiej produkcji – Samorost, którą jako swoją pracę dyplomową stworzył Jakub Dvorský, założyciel studia Amanita Design. Jako wielbicielka Samorosta, zacieram ręce na myśl o powstaniu pozycji o tytule Machinarium. Powód: tworzy ją wspomniana wyżej ekipa. Od czasów Samorosta 2 wymyśliła ona kilka innych gierek flashowych, pracowała też nad teledyskami czy animacjami, a Machinarium ma być ich pierwszą pełnometrażową grą.
Fabuła przedstawia się następująco: główny bohater, robot o imieniu Josef (nazwany tak na cześć malarza Josefa Capka, który stworzył słowo robot), posiadający teleskopowe ciało i zamieszkujący tytułowe miasto Machinarium został zupełnie niesprawiedliwie wyrzucony na wysypisko śmieci. Na szczęście robocik posiada zdolność samonaprawiania się (za to zdecydowanie nie przepada za wodą). Powraca więc do miasta, po to, by przekonać się, że pewien gang – Bractwo Czarnych Kapturów – postanowił zaatakować rezydencję burmistrza, a konkretnie podłożyć bombę pod wieżę, w której rzeczona rezydencja się mieści. Rzecz jasna, zadaniem Josefa jest nie dopuścić do katastrofy i przy okazji uratować swoją ukochaną, która oczywiście także jest istotą mechaniczną.
Oryginalnym pomysłem autorów jest umieszczenie ekwipunku bohatera w... jego brzuchu (no cóż, w końcu to robot). Poza tym gra ma być oczywiście point & clickiem – czyli klasycznie i wygodnie. Oryginalnie i niezwykle za to ma wyglądać oprawa wizualna. Jeśli chodzi o grafikę, to Machinarium będzie w całości wykonane w 2D – będą to ręcznie rysowane lokacje, w klimacie industrialnym i science fiction, surrealistyczne, rodem z powieści Stanisława Lema, Juliusza Verne`a i filmów s-f. Lokacji ma być w sumie około 25.