Komputerowe gry strategiczne oczami historyka – wykład Jacka Komudy

Komputerowe gry strategiczne oczami historyka – wykład Jacka Komudy
23.10.2010 17:17
Sebastian Kejres
Sebastian Kejres

Komputerowe gry strategiczne oczami historyka – wykład Jacka Komudy

Muzeum Narodowe w Warszawie powszechnie kojarzy się z obrazami mistrzów pędzla. Jako zbiór dziedzictwa narodowego jest to ośrodek niezwykle ważny. Jest ono również – mimo że współcześnie funkcjonuje już trochę na uboczu – centrum kultury. Odbywają się więc tam spotkania doniosłe. Jednak tym razem w jego murach spotkali się ludzie o zainteresowaniach odbiegających od malarstwa. Głównym bohaterem wieczoru był Jacek Komuda opowiadający o grach komputerowych. Temat spotkania: „Tworzenie gry strategicznej oczami historyka”.

Pogadanka z historią w tle

Jacek Komuda, z wykształcenia historyk, szerszemu gronu znany jest jako autor takich powieści jak: Bohun, Galeony wojny czy ostatnio wydana Krzyżacka zawierucha. Nieco mniej osób zdaje sobie sprawę z faktu, że jest on także współtwórcą (razem z Maciejem Jurewiczem i Marcinem Baryłką) podręcznika do gry fabularnej Dzikie Pola. Jacek Komuda jest też człowiekiem związanym z branżą gier komputerowych. Był redaktorem naczelnym miesięcznika Gamestar. Jednak o grach nie tylko pisał, współpracował bowiem przy tworzeniu Wiedźmina i Earth 2160.

Pretekstem do wygłoszenia wykładu o grach strategicznych stała się zbliżająca premiera Polskiego Imperium: Od Krzyżaków do Potopu, produkcji wydawanej i współtworzonej przez firmę Cenega Polska. Wspomniany tytuł jest grą strategiczną, przy której Jacek Komuda pracował jako konsultant historyczny. Skoro mówimy już o Polskim Imperium: Od Krzyżaków do Potopu, warto wspomnieć, że projekt ten ze względu na swój narodowo-historyczny charakter został objęty patronatem Narodowego Centrum Kultury.

Samo spotkanie składało się z trzech części. Mieliśmy więc krótkie wystąpienie Konrada Rawińskiego, PR Managera z Cenegi – zwięźle opowiedział on o koncepcji gry i motywach, jakie stały za jej powstaniem. Potem nastąpiło właściwe wystąpienie Jacka Komudy. Na koniec zaś widzowie zadawali mu pytania związane z tematem wykładu.

Jak to się robi

Jacek Komuda przedstawił zagadnienie bardzo rzetelnie. Wprowadzeniem była informacja o tym, jakie tytuły brał pod uwagę, przygotowując wykład, a jakie odpadły „w przedbiegach”. Ponieważ tematem spotkania miały być gry strategiczne omawiane z perspektywy historyka, Jacek Komuda skupił swój wywód na grach osadzonych w realiach znanych z podręczników szkolnych. Zatem za przykłady posłużyły mu takie pozycje jak Europa Universalis, Civilization V, Medieval: Total War i będąca pretekstem do całego wydarzenia gra Polskie Imperium: Od Krzyżaków do Potopu.

Autor skupił się na składnikach historycznych gier strategicznych oraz na elementach, których według niego w nich brakuje. Wśród tych pierwszych wymienił procesy ekonomiczne, rozwój infrastruktury oraz konflikty zbrojne. Natomiast za najistotniejszy niedobór uznał brak odzwierciedlenia procesów społecznych. Według Komudy właśnie te cztery aspekty odpowiadają za kształtowanie historii, a więc powinny być ujęte w tego typu grach.

Jak nasz prelegent dowiódł, autorzy gier strategicznych do perfekcji opanowali sterowanie ekonomią i rozwojem infrastruktury w grach. Procesy owe mogą być upraszczane, ale w ogólnym zarysie odpowiadają rzeczywistości. System podatkowy, rozwój technologii i „budownictwo” zapewniają graczom doskonałą kontrolę nad wydarzeniami i umożliwiają stworzenie dobrze prosperującego mocarstwa. To w połączeniu z inteligentną strategią wojskową pozwala gładko przetoczyć się po epokach, w jakich przychodzi nam grać w strategiach historycznych.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)