Kim będzie pracownik przyszłości?
Rynek pracy cały czas ewoluuje, a wraz z występującymi na nim zmianami zmienia się też zapotrzebowanie na konkretnych pracowników. Kolejne cyfrowe technologie, zmiany klimatyczne, globalizacja – wszystko to określa nowe kluczowe kompetencje dobrego specjalisty. Kim zatem będzie pracownik przyszłości i co będzie go wyróżniało?
● Pracownik przyszłości to osoba zorientowana na rozwój, która nie zamyka się na zmiany oraz dalszą naukę.
● To także pracownik posiadający kompetencje cyfrowe, specjalizujący się w takich obszarach jak IT, innowacyjne technologie, sztuczna inteligencja, cyberbezpieczeństwo czy zrównoważony rozwój.
● Pracownik przyszłości powinien być również osobą świadomą, odpowiedzialną społecznie i elastyczną.
● Oprócz konkretnych umiejętności twardych na znaczeniu jeszcze bardziej będą zyskiwać umiejętności miękkie, np. krytyczne myślenie, kreatywność i innowacyjność, komunikatywność, odporność na stres czy umiejętność rozwiązywania złożonych problemów.
Pracownik zorientowany na rozwój
Pracownik przyszłości to osoba zorientowana na rozwój, która nie zamyka się na dalszą naukę i ciągłe doskonalenie. Aktywnie poszukuje ona nowych informacji, zdobywa cenną wiedzę oraz nowe umiejętności, aby dopasować się do dynamicznie zmieniającego się rynku pracy.
Osoba specjalizująca się w konkretnych dziedzinach
Mówiąc o pracownikach przyszłości, mamy na myśli głównie osoby specjalizujące się w takich dziedzinach jak IT, nowoczesne technologie, sztuczna inteligencja (w tym uczenie maszynowe) oraz cyberbezpieczeństwo. Ceniona będzie również wiedza i kompetencje z zakresu zrównoważonego rozwoju, biotechnologii czy medycyny,
Szukasz pracy w Zawierciu? Zapoznaj się z ogłoszeniami na portalach rekrutacyjnych online!
Pracownik posiadający kompetencje cyfrowe
Pracownik przyszłości musi posiadać kompetencje cyfrowe, które łączą w sobie wiedzę, umiejętności oraz postawy umożliwiające życie, uczenie się i pracę w społeczeństwie cyfrowym. Składają się na nie m.in. kompetencje informatyczne, kompetencje informatyczno-komunikacyjne oraz kompetencje funkcjonalne, związane m.in. z:
● tworzeniem treści cyfrowych;
● bezpiecznym korzystaniem z Internetu, aplikacji i oprogramowania (cyberbezpieczeństwem);
● inteligentnymi technologiami;
● wyszukiwaniem informacji, ich selekcją i wykorzystywaniem danych;
● obsługą baz danych;
● komunikowania się na odległość przy użyciu cyfrowych technologii.
Osoba elastyczna i otwarta na zmiany
Pracownik przyszłości powinien być osobą o dużej elastyczności – taką, która nie obawia się zmian i jest na nie otwarta. Ważne, aby była ona w stanie adaptować się do całkiem nowych warunków i brać pod uwagę konieczność zdobywania nowej wiedzy, a nawet całkowite przebranżowienie.
Jeśli szukasz ciekawych ofert pracy w Busku-Zdroju, w sieci znajdziesz wiele dopasowanych ogłoszeń z różnych branży.
Pracownik posiadający konkretne umiejętności miękkie
Pracownik przyszłości powinien posiadać konkretne kompetencje miękkie, takie jak:
● umiejętność krytycznego myślenia;
● kreatywność;
● innowacyjność;
● zdolność do pracy w grupie;
● komunikatywność i skuteczne przekazywanie swoich opinii;
● umiejętność rozwiązywania złożonych problemów.
Osoba świadoma i odpowiedzialna
Świadomość wpływu pracy na środowisko i społeczeństwo ogółem z roku na rok odgrywa coraz ważniejszą rolę. Pracownik przyszłości powinien być zatem osobą świadomą i odpowiedzialną społecznie, zaangażowaną w społeczne działania. Będzie on również wybierał tych pracodawców, którzy wyznają podobne wartości, a przy tym – oczekiwał od przełożonych i współpracowników etycznych zachowań.
Pracownik odporny psychicznie
U pracowników przyszłości istotne będą nie tylko konkretne kwalifikacje czy umiejętności miękkie, ale również odporność psychiczna. Mowa szczególnie o umiejętności zarządzania stresem i zachowania motywacji nawet w obliczu dużych zmian na rynku pracy.
Chcesz przyspieszyć poszukiwania pracy we Wronkach? Korzystaj z internetowych portali z ogłoszeniami rekrutacyjnymi!
Podsumowanie
W związku z dynamicznymi zmianami na rynku pracy coraz częściej mówi się o pracowniku przyszłości – a kim on jest? To osoba elastyczna, zorientowana na rozwój i chętna do ciągłego doskonalenia się. Posiada ona również tzw. kompetencje cyfrowe i specjalizuje się głównie w zakresie IT, AI, cyberbezpieczeństwa czy zrównoważonego rozwoju. Pracownik przyszłości będzie musiał być też osobą świadomą i odpowiedzialną społecznie, posiadającą konkretne umiejętności miękkie – zwłaszcza takie jak innowacyjność i kreatywność, kreatywność, komunikatywność, odporność na stres czy zdolność do rozwiązywania złożonych problemów.