STEROWANIE
Skok (S) – aby wykonać długi skok, trzeba nacisnąć klawisz skoku (S) i wcisnąć go ponownie dopiero gdy postać już zaczyna opadać. Służy też do wchodzenia po drabinie.
Toczenie i uniki (D) – służy do szybkiego przemieszczania się oraz likwidacji przeciwników - skuteczne na Kamienne Szczęki (najmniejsze skaczące potworki) – likwiduje je, oraz Skalnych Neandertalczyków (goście z maczugami) – tych przewraca, wówczas są mniej odporni ataki – trzeci upadek śmiertelny.
Atak i boksowanie (Shift) – likwidacja wrogów i uwalnianie świetlików, podobnie jak ataki specjalne (kombinacje z Shiftem - 3x Shift, S+Shift, S+S+Shift, oraz S+S+D, S+D)
Rzut (Ctrl) – rzut dynamitem (można używać z wyskoku – S+Ctrl lub S+S+D), rzut beczką prochu. Dłuższe przytrzymanie klawisza spowoduje, że rzucimy dalej.
Akcja (Alt) – rozmowa, celowanie, otwieranie i zamykanie spadolotni, podnoszenie beczek, wraz z klawiszami ruchu przeciąganie lub pchanie obiektów z uchwytami.
Rozglądanie się (Spacja, klawiatura numeryczna) – możemy przyjrzeć się dokładniej lokacji; służy też do ustawiania postaci przodem do obiektu przed skokiem, albo też szybkiej zmianie widoku podczas walki – np. 2 - kamera zza pleców postaci.
Trampolina – pozwala dostać się na wyżej położone miejsca.
Duszki leśne – złoto-zielone kulki, których energia jest potrzebna do aktywowania artefaktów (otoczka-pasek wokół artefaktu ma być w całości zielony)
Życie – czerwone kulki-ogniki, które wypadają z pokonanych przeciwników (z Kangurka też), znajdują się w różnych miejscach, beczkach - uzupełniają poziom żywotności.
Świetliki – uśpione w kielichach z liści (otwieramy np. Shiftem), otwierają zamknięte kłódki.
PRECIWNICY
Kamienna Szczęka – małe skoczki; łatwo je zabić stosując Shift lub D.
Skalny Neandertalczyk – olbrzym z maczugą; na niego wystarczą trzy ataki D albo atak Shift, zwłaszcza gdy leży, bo wówczas jest dużo słabszy.
Kamienny Szerszeń – duże świetliki plujące lawą; pozbywamy się ich dynamitem lub prochem.
Skalna Armata – jeśli da się wyminąć, zostawiamy w spokoju. Jego wrażliwym miejscem jest oko, które otwiera tuż po strzale. Należy więc wyczekać moment gdy rzuci w kangura kulą lawy, zastosować unik (D) i wówczas szybko wycelować (Alt) i rzucić (Ctrl) dynamitem prosto w oko. I tak do skutku. Nie warto zbliżać się do niego za bardzo, gdyż tupnięciem powoduje wstrząsy raniące kangurka.
Nietoperz – będziemy mieli z nimi do czynienia w bitwie powietrznej. Latają samolotami.
Bóg Wulkanu – największy boss, którego spotkamy dopiero pod koniec gry. Pokonać go można rzucając weń beczki z prochem.
TRENING LATANIA
Aby rozpocząć grę, musimy pomyślnie ukończyć trening latania samolotem. Sterujemy klawiszami kierunkowymi, należy jedynie pamiętać, że strzałka „góra” kieruje samolot w dół, i odwrotnie – strzałka „dół” unosi nas do góry. Klawisz Alt to dopalacz. Mamy przelecieć przez pojawiające się chmurki, których lokalizację pokazuje radar – każda kolejna chmurka ładuje na nowo wskaźnik, którego zawartość zmniejsza się podczas przelotów między chmurkami, a gdy wyczerpie się zupełnie, musimy zaczynać od nowa. Należy przy tym uważać, aby się nie rozbić. Po zaliczeniu zadania kierujemy samolot nad krater wulkanu.