Gracze widzą świat inaczej - mówił Greg Appelbaum, profesor asystujący badaniu przeprowadzonym przez pracowników Duke University, we współpracy z jednym z członków Brown University. Są zdolni do wyciągania większej ilości informacji z treści wizualnych.
Badanie zebrało 125 osób, wśród których znalazły się zarówno takie grające bardzo intensywnie, poświęcając swojemu hobby ogromnie dużo czasu, jak i takie, które z grami nie mają za wiele wspólnego. Przeprowadzono z ich udziałem szereg testów w laboratorium wizualnej kognitywistyki pod bacznym okiem Stephana R. Mitroffa, współzarządzającego badaniem.
Ekrany, przed którymi ustawieni byli uczestnicy badania, ukazywały im serię ośmiu liter, które układały się w kształt koła. Każdorazowa projekcja trwała bardzo krótko, bo zaledwie 1/10 sekundy. Po okresie 13 milisekund do 2,5 sekundy strzałka na ekranie pokazywała specyficzne miejsce. Uczestnicy badania mieli wskazać na literę, która znajdowała się tam jeszcze przed chwilą.
Jak wykazały wyniki badania, gracze uzyskali lepsze wyniki w każdym interwale czasowym, niż te, zdobyte przez osoby nie grające. Potwierdza to niejako wyniki innych badań tego typu, o których pisaliśmy już kilkakrotnie w przeszłości. Gracze, przez dynamiczny trening ich zdolności kognitywnych, potrzebują po prostu znacznie mniej informacji do tego, by dojść do tego, co stanowi problem w danej sytuacji, i rozwiązać go w szybszy sposób.
Badanie wykazało również, że gracze pozbywają się niepotrzebnych informacji, tak samo szybko jak czynią to osoby nie grające. Nieużywane i zbędne dane będą więc przez nas zapominane, jednak, jak podkreślił Appelbaum, gracze mają już znacznie większą ich ilość na samym początku procesu rozumowania, niż osoby, które nie lubią grać.
Naukowcy pochylali się nad trzema możliwościami tego, iż gracze są w stanie szybciej dochodzić do ogólnych konkluzji. Odrzucili oni ten, który wskazywałby na lepszą pamięć osób grających, gdyż zaprzeczyły temu wyniki ich testów. Badacze sądzą, że jest to przede wszystkim kwestia tego, że gracze potrafią lepiej czytać informacje wizualne i mają zdecydowanie bardziej rozbudowane mechanizmy odpowiedzialne za podejmowanie decyzji. By jednak dowiedzieć się na ten temat więcej, potrzebne będą dalsze badania, gdzie naukowcy skupią się na badaniu MRI, dzięki któremu będą w stanie zbadać jakie obszary mózgu odpowiedzialne są u graczy za interpretację informacji wizualnych.
Płatna treść badania dostępna jest pod tym adresem.