W momencie premiery Gears of War 3 Epic Games udostępniło graczom dokładnie pięćdziesiąt osiągnięć, wartych okrągłe 1000 Gamer Points. Część z nich zdobywamy, po prostu przechodząc kampanię i grając trochę w sieci. Przy innych musimy się nieco wysilić, a ich opisy niekoniecznie zawsze okazują się wystarczające. Dążących do „calaka” zachęcamy do dalszej lektury, tymczasem wszystkich nowych w grze ostrzegamy przed ewentualnymi spoilerami i zalecamy najpierw ukończenie wątku wieńczącego trylogię.
Marcus, It's Your Father, Swimmin' in Glowie Gravy, We Struck Gold, Son!, My Turf! Cougars Territory!, Putting it Scientifically..., Okay, Now We Find Hoffman, Oh Yeah, It's Pirate Time, Thanks For Flying GasBag Airways, Anvil Gate's Last Resort, Was it Good For You?, Lost Your Good Driver Discount, Brothers to the End, Think You Can Handle That?, Baird's Favorite Kind of Toy, Welcome To [ukryte], Look at That, Instant Summer, Ok. Faith. Yeah. Got It., You're Dead! Now Stay Dead! (w sumie 175 Gamer Points)
Aż osiemnaście z osiągnięć widocznych powyżej zostaje dodanych do naszego profilu jedynie za ukończenie poszczególnych rozdziałów. Daje to jeden achievement za prolog, cztery za akt 1, trzy za akt 2, cztery za akt 3 i wreszcie po trzy za akty 4 i 5. Żadnego dodatkowego wysiłku, wystarczy rozkoszować się fabułą i akcją!
Respect for the Dead
Jedyne ukryte osiągnięcie w tej części serii. Przechodząc przez miasto pełne „posągów”, nie możemy zniszczyć żadnego z nich. Nie wolno ich ani potrącić, ani przestrzelić kulą. Działania NPC-ów się nie liczą, ważne jest tylko to, co robi nasz bohater.
Ready for More i Ain't My First Rodeo (2 x 50 GP)
Dwa osiągnięcia przydzielane odpowiednio za ukończenie gry na poziomie casual lub normalnym oraz hardcore. Gears of War 3 zostało nieco oszlifowane, tak by stać się grą bardziej przystępną. W efekcie wszyscy, którzy ukończyli poprzednią część, śmiało mogą zacząć trzeci rozdział na poziomie hardcore – nie tylko wpada nam w ten sposób dodatkowe osiągnięcie (także to za poziomy casual i normalny), ale i nabywamy więcej wprawy do...
That's Just Crazy (75 GP)
Achievement oferowany za ukończenie gry na Insane. Podobnie jak w dwóch pierwszych tytułach z serii, tak i w tym dostęp do tego poziomu otwierany jest dopiero po pierwszym ujrzeniu napisów końcowych. Ale, ale! Grę można w pewien sposób oszukać – jeżeli znajdziemy kogoś, kto ukończył już kampanię, możemy zagrać z nim w trybie Arcade – to host narzuca poziom złożoności, tak więc przy pewnej dozie wsparcia wpadną nam ładne osiągnięcia.
My Fellow Gears i We Few, We Happy Few... (2 x 50 GP)
Pierwszy z achievementów dostaniemy za ukończenie kampanii w co-opie, drugi za zrealizowanie tego celu w cztery osoby. Nieistotny jest poziom ani też to, czy gramy w zwykłą kampanię, czy w zręcznościową. Gdy wszystkie misje zostaną zrealizowane, na naszym profilu pojawi się 100 Gamer Points.
Collector, Pack Rat, Hoarder, Remember the Fallen (5/10/15/15 GP)
Czym byłaby lista osiągnięć bez kilku smaczków dla urodzonych kolekcjonerów? Cztery powyższe trafią na nasze konto, gdy zbierzemy 42 znajdźki oraz 15 nieśmiertelników COG. Jako że niektóre przedmioty potrafią być sprytnie schowane, a jedno ujęcie znaczy ponoć więcej niż milion słów, zachęcamy do obejrzenia poniższego przewodnika, jednego z wielu dostępnych na YouTube:
Level X (łącznie 105 GP)
Logując się do gry, automatycznie tworzymy nasz profil, powiązany z kontem Xbox Live. Od tej pory każde działanie w Gears of War 3 buduje naszą „postać”, która zdobywa poziomy doświadczenia. Epic Games przygotowało kilka achievementów za osiągnięcie 5, 10, 15, 25 i 50 poziomu doświadczenia, wartych adekwatną do levelu liczbę Gamer Points. Rozwiązaniem jest po prostu granie w coraz więcej misji i meczów – dobrym wsparciem są tu rozgrywki w Hordzie, dające solidny zastrzyk punktów doświadczenia.
Judge, Jury and Executioner (10 GP)Egzekucje w nowych Gearsach bywają spektakularne. By zdobyć powyższe osiągnięcie, należy wykorzystać każdą z siedemnastu broni oraz tarczę, a gdy powalimy przeciwnika, podejść do niego i przytrzymać Y. Dodatkowo trzeba wykonać następujące egzekucje:
- uderzenie w twarz (gra przedstawicielem COG, w użyciu pistolet jednoręczny)
- wyrwanie ręki (gra przedstawicielem Szarańczy, w użyciu pistolet jednoręczny)
- zmiażdżenie (naciśnięcie Y zamiast przytrzymania)
- złamanie karku (X – by osłonić się żywą tarczą oraz ponownie X – by dokonać egzekucji)
- piła mechaniczna (podejście do wroga z Lancerem i odpalenie piły, przytrzymując B)
- szarża z bagnetem (będąc daleko od wroga, wybranie Retro Lancera i przytrzymanie B)
Wreaking Locust Vengence (10 GP)
Tryb Bestia pozwala na zabawę piętnastoma typami Szarańczy. Musimy zabić przynajmniej jednego przeciwnika każdym z nich. Paradoksalnie najbardziej kłopotliwą jednostką jest ta najsłabsza – Wild Ticker. Jej ciosy nie są spektakularne i najprościej jest atakować powalonych wrogów, by szybko zaliczyć zabójstwo. Dokonywanie ich resztą Szarańczy to już sama przyjemność.
Enriched and Fortified (10 GP)
Tu czeka nas spore wyzwanie jak na jedyne 10 Gamer Points. Achievement ten wymaga bowiem od gracza zaliczenia wszystkich pięćdziesięciu fal Hordy. Na szczęście gra nalicza każdą falę oddzielnie, tak więc możliwe jest przechodzenie ich „na raty” – gra umożliwia tworzenie rozgrywek od określonej fali i tym samym realizację naszego celu w różnych odstępach czasu. Zalecana jest zgrana i doświadczona drużyna, zwłaszcza że fale bossów czy zjawienie się Brumaka lub Berserkerki raczej nie bywają relaksujące.
It's All About the Loot! (25 GP)
W każdej czwartej fali Hordy pojawiają się wyzwania, które może zrealizować pojedynczy gracz (np. strzały w głowę) lub cała drużyna (ukończenie etapu w określonym czasie itp.). Gdy uda nam się sprostać dziesięciu z nich, osiągnięcie będzie nasze.
All for One, One for All (10 GP)
Grając w zręcznościową wersję kampanii, należy przez dziesięć misji utrzymać zwielokrotnienie punktacji na maksymalnym poziomie. Nie jest wymagane zrobienie tego pod rząd, każdy pomyślnie ukończony rozdział zostanie oddzielnie doliczony do puli.
First Among Equal (25 GP)
Grając w zręcznościową wersję kampanii, musimy okazać się najlepszymi aż sześćdziesiąt razy. Można to wykonać, po prostu powtarzając ulubione misje. W Internecie często wspominany jest też siódmy rozdział drugiego aktu, gdzie możemy ustawić drugiego gracza na poziomie casual i tym samym przyśpieszyć wygrane.
Award Winning Tactics (25 GP)
W grze występują różne „poziomy” medali. Onyksowy to czwarty i najwyższy z nich. Ciężko powiedzieć, który jest najprostszy do zrealizowania, na początku warto po prostu grać, cieszyć się zabawą i dopiero z czasem skontrolować swoje postępy w zdobywaniu poszczególnych medali, co pozwoli dokończyć drogę do pozyskania każdego z nich.
Welcome to Versus (10 GP)
Drużynowy Deathmatch to najprawdopodobniej najpopularniejsze rozgrywki w trybie Rywalizacji. Trzeba zabić dziesięciu przeciwników, by zdobyć achievement.
The Versus Sampler Platter (10 GP)
Tryb Rywalizacji, czyli szeroko rozumiane rozgrywki sieciowe, udostępnia sześć typów zabawy. Wystarczy rozegrać po jednym meczu w każdym z nich (pełne mecze, nie rundy!) by cieszyć się achievementem.
Welcome to Horde Mode (10 GP)
Choć osiągnięcie to otrzymujemy po przejściu wszystkich pięćdziesięciu fal Hordy, możemy zdobyć je znacznie szybciej, pokonując już dziesiątą z nich. Dobra drużyna zapewni sobie wygraną w kilkadziesiąt minut.
Welcome to Beast Mode (10 GP)
Tryb Bestia pozwala na przejście maksymalnie dwunastu fal. Oczyszczenie mapy ze wszystkich przeciwników podczas ostatniej z nich gwarantuje przyznanie achievementa.
Welcome to Arcade Mode (10 GP)
Kampania posiada też swoją zręcznościową wersję. By zdobyć osiągnięcie, wystarczy ukończyć pięć rozdziałów w kooperacji.
Welcome to the Big Leagues (0 GP)
Jeżeli nie graliśmy w poprzednie odsłony serii, udostępniony zostanie nam specjalny tryb Casual Versus, służący za swoisty tutorial do zmagań online. Wszyscy pozostali gracze otrzymują to osiągnięcie od razu po uruchomieniu gry.
Wait, What Time is it? (10 GP)
Naszym zadaniem jest nieustanne granie w rozgrywki multiplayer, do momentu gdy otrzymamy bonus w wysokości 1000 punktów za ciąg meczów. Nie wychodząc z gry, trzeba rozegrać dziesięć meczów, a kolejne 10 GP powinno być nasze.
Lambency (50 GP)
Należy zabić pracownika Epic Games w rozgrywkach sieciowych bądź też kogoś, kto tego dokonał. Jest to proste osiągnięcie, które prędzej czy później wpada samoistnie. Jeżeli zależy nam na szybkich 50 Gamer Points, można poprosić kogoś znajomego z tym achievementem o wsparcie i zorganizować własną rozgrywkę.
Socialite (70 GP)
Korzystając z głównego menu gry, zapoznajmy się z kalendarzem wydarzeń. By otrzymać ten achievement, musimy wziąć udział w trzydziestu z nich.
Seriously 3.0 (100 GP)
Bodajże jedno z najtrudniejszych i najbardziej czasochłonnych osiągnięć, jakie pojawiły się na Xboksie 360. Nie tylko wymaga maksymalnego, setnego poziomu doświadczenia, ale i posiadania wszystkich onyksowych medali. Nietrudno domyślić się, że nawet najbardziej doświadczonym graczom zajmie to setki, jeśli nie tysiące godzin – zrealizowanie tego celu to faktycznie ogromne wyzwanie. Tutaj nie ma dobrej rady – jedyne, co można zrobić, to radować się każdą rozgrywką. Najwytrwalsi z czasem zdobędą owe końcowe 100 Gamer Points.