- Premiera Playstation 4 w Europie 29 listopada.
- Playstation 3 20 GB przecenione do 199 euro.
- Playstation Vita przeceniona do 199 euro, a wraz z nią karty pamięci.
- Nowo zapowiedziane gry na konsolową wyłączność PS4 (w dniu ich premiery): Rime, Everybody’s Gone to the Rapture, Hotline Miami 2: Wrong Number (również Vita), Rogue Legacy (również Vita), Binding of Isaac Rebirth (również Vita), N++, Volume (również Vita), Guns of Icarus Online, Helldivers (również Vita), Resogun, Shadow of the Beast, War Thunder, The Playroom, Minecraft (tutaj status konsolowej wyłączności pozostaje, delikatnie mówiąc, niezrozumiały).
- Nowo zapowiedziane gry na Vitę: Murasaki Baby, Fez, Football Manager Classic, Borderlands 2, Big Fest.Czasami, poznając odmienne kultury i ich zwyczaje, trudno się nie dziwić. Na przykład temu, że mieszkańcy Kolonii w wolnych chwilach oddają się dźwiganiu na swych barkach ciężaru całego świata.
Jakkolwiek przyciężka byłaby to metafora (trudno przestać), to jakoś tak się w ostatnich miesiącach złożyło, że podobną rolę wzięło na siebie Sony. Po serii PR-owych porażek największego konkurenta, japońska firma stała się dla wielu graczy ostatnią nadzieją na przetrwanie ich ulubionej formy rozrywki. Przynajmniej w takiej postaci, jaką znają i kochają.
Sony bierze więc na siebie to ciężkie brzemię, pewne, że w swoim mesjańskim zrywie faktycznie uratuje elektroniczną rozrywkę dla graczy i twórców jednocześnie. W pierwszej połowie konferencji padają słowa, że Playstation 4 to platforma tworzona przez developerów dla developerów. W drugiej dowiadujemy się, że jest to system projektowany przez graczy dla graczy. Pod koniec przypomina nam się jeszcze, że przy tym wszystkim Sony od samego początku nie zmieniło podejścia, trwając twardo przy swojej wizji. W odróżnieniu do chwiejnego jak liść na wietrze konkurenta, który w ostatnich miesiącach faktycznie koncentruje się głównie na powielaniu strategii oponenta. Wizja jest kompletna. Zbawienie nieuniknione.
Producent Playstation czuje tę wznoszącą falę, czuje ją doskonale. Oczywiście, ma powody do świetnego samopoczucia, tego nikt nie kwestionuje.
W przekazie medialnym japońskiej korporacji od pewnego czasu widać było duży zwrot w stronę twórców niezależnych. Firma często podkreśla dawaną im możliwość samodzielnego publikowania tytułów, ustalania ich cen i zarabiania na nich bez niepotrzebnej i nadmiernej ingerencji Wielkiego Brata. Wczoraj po raz kolejny usłyszeliśmy o szerokim wsparciu dla ambitnych programistów. Sony ułatwia im dostęp do zestawów developerskich konsoli, które normalnie byłyby poza ich zasięgiem finansowym. Najlepszym oferuje wsparcie materialne czy techniczne.
Ta olbrzymia wiara w twórców niezależnych była jednocześnie najbardziej imponującym i najbardziej rozczarowującym elementem tej konferencji. Jim Ryan, prezes europejskiego oddziału Sony Computer Entertaimnent, powiedział pod koniec, że zaprezentowano dziś aż 15 nowych gier, które będą na konsolową wyłączność Playstation 4 w dniu premiery.
Wszystkie od małych, wydających własnym sumptem developerów.
Rime powstaje w studiu Tequila Works, którego wcześniejszy projekt to wydany na Xboksa 360 i PC Deadlight – gra delikatnie mówiąc niezbyt udana. O drugą szansę hiszpański zespół poprosi w formie gry klimatycznej, nastawionej najwyraźniej na eksplorację świata. Jego wizja, lekko nostalgiczny posmak i unosząca się nad całością aura niesamowitości trochę przypomina ICO.
Trudno było też uniknąć skojarzenia z The Witness, inną niezależną produkcją, w której Sony pokłada olbrzymie nadzieje. Mamy tajemniczą wyspę, uwięzione na niej dziecko, dziwaczne konstrukcje o nieznanym przeznaczeniu. Reszta jest na razie zagadką, a do tego zaprezentowany materiał pochodzi z bardzo wczesnej wersji gry, wizja może się więc jeszcze zmienić.
Drugą zasługującą na szczególne podkreślenie produkcją jest Everybody’s Gone to the Rapture. Gra niemająca nic wspólnego z Bioshockiem (CZY ABY NA PEWNO!?), ale której twórcom chyba niespecjalnie przeszkadzają takie skojarzenia, patrz stylizacja czcionki użytej w tytule. Pod grą podpisuje się team The Chinese Room, twórcy niezmiernie oryginalnego Dear Esther. Wygląda na to, że będziemy w niej rozwiązywać zagadkę tajemniczego zjawiska, które bardzo, bardzo źle wpłynęło na sytuację życiową ludzkości.
Nic nie wskazuje też na to, by gra miała jakoś szczególnie odbiegać od tego, co zaprezentowało Dear Esther. Pierwszy pokazany materiał zdaje się sugerować, że twórcy znów wolą dać przemówić wykreowanemu przez siebie światu niż skłaniać gracza do jakiejś szczególnej ekwilibrystyki umysłowej czy ruchowej.
Pozostałe wymienione na konferencji nowe gry na PS4 to, kolejno, już krótko i konkretnie. Hotline Miami 2: Wrong Number – kontynuacja brutalnego i fascynującego przeboju sceny niezależnej z zeszłego roku (ukaże się również na Vitę). Rogue Legacy – znana już z pecetów gra typu roguelike, w której wcielamy się w kolejne pokolenia rodziny wojowników skazanych na nieuchronną śmierć (również Vita). Binding of Isaac Rebirth – odświeżona wersja niepokojącej mieszanki zręcznościówki i roguelike’a, „za darmo” w Playstation Plus (również Vita). N++ – kolejna odsłona minimalistycznej, wymagającej zręcznościówki. Volumes – gra muzyczna twórcy Thomas Was Alone z tym samym prostokątnym bohaterem w roli głównej (również Vita). Guns of Icarus Online – latanie steampunkowymi maszynami w trybie wieloosobowym. Wasteland Kings – tak jakby rougelike od twórcy Ridiculous Fishing . Helldivers – nastawiona na współpracę strzelanka z widokiem od góry (graliście kiedyś w Crimson Hell? No to to. I również Vita). Resogun – scrollowana strzelanka z masą wybuchów i kolorów od twórców Super Stardust HD.
Shadow of the BeastDalej Shadow of the Beast – remake kultowego hitu z Amigi. War Thunder – bazująca na modelu free to play sieciowa militarna strzechrrrr…, The Playroom – wykorzystujący Playstation Eye zestaw gier-zabawek dla całej rodziny, zainstalowany bazowo na każdym PS4, Minecraft (tutaj status konsolowej wyłączności pozostaje, delikatnie mówiąc, niezrozumiały).
Jak wynika też z powyższej listy, wczorajsza konferencja pokazała, że Sony w żadnym wypadku nie zamierza poddawać walki o sukces Vity. Poza wyszczególnionymi grami niezależnymi z PS4 na przenośną konsolę ukażą się jeszcze Fez – unikatowa gra logiczna, o której nie da się napisać nic mądrego w jednym zdaniu, Football Manager Classic – pełna wersja kultowego menadżera piłkarskiego, Big Fest – gra free to play, w której będziemy odkrywać nowe zespoły i tworzyć własny festiwal oraz Borderlands 2. Tak, zupełnie pełnoprawna wersja tej erpego-strzelanki trafi na konsolę przenośną, co z pewnością jeszcze bardziej zbliży do siebie wiele małżeństw.
A także gra konferencji.
Murasaki Baby to ujmująca, dwuwymiarowa gra logiczno-zręcznościowa w burtonowskim klimacie, która udowadnia, że możemy mieć jeszcze na tym świecie dobre rzeczy. Sednem rozgrywki jest przeprowadzanie małej dziewczynki przez kolejne niebezpieczeństwa. Przeprowadzanie bardzo dosłowne, bo korzystając z ekranu dotykowego przenośnej konsoli musimy faktycznie „chwycić” rękę dziecka. Ono z kolei w kreskówkowy, kojarzący się trochę z anime sposób bardzo emocjonalnie reaguje na to, co dzieje się na ekranie. Największy powiew oryginalności, pomysłowości i świeżości w ciągu całego wystąpienia firmy.
Andrew House, prezes Sony Computer Entertaiment, zakończył konferencję podkreślając dobitnie, że Playstation 4 zadebiutuje jednocześnie na 32 rynkach (ciekawe w czyją stronę był ten akurat przytyk?). Podał również oficjalną datę premiery sprzętu – dla Europy 29 listopada.
A wracając jeszcze na chwilę do całkowicie pozbawionej subtelności metafory z początku tej relacji… Graczom, którzy pokładają w Sony wszystkie te wielkie nadzieje na powstrzymanie nadciągającego kataklizmu, mogącego zburzyć nasze domy z FPS-ów i nasze mury z platformówek, i nasze szpitale z symulatorów, i nasze szkoły z erpegów, tym graczom pozostaje teraz wierzyć, że Sony udźwignie ciężar.
Do premiery już tylko trzy miesiące.
P.S. Chciałbym również zapewnić, że zgodnie z wymogami wprowadzonego w 1543 roku przez Theodore’a Blockbustera prawa, Sony pokazało nowe materiały z gier:
Killzone Shadow FallinFamous: Second SonAssassin’s Creed IV: Black FlagForge of Empires poprowadź swoje plemię przez epoki