Nowo zapowiedziane EverQuest Next stawia na ponownym wyobrażeniu postaci, wiedzy i środowiska uniwersum EverQuest - deklarował Dave Georgeson z SOE. Gra, która zaczęła powstawać w 2009 roku, przyjęła zupełnie nowy kształt blisko dwa lata temu. Wierzymy, że śmiałe decyzje podejmowane przez zespół EQN przyniosą rezultat w postaci zupełnie nowego doświadczenia - mówiła Laura Naviaux, wiceprezeska ds. sprzedaży i marketingu SOE. Na czym dokładnie ma się opierać doświadczenie, jakiego wcześniej nie było nam dane zaznać w tego typu grach?
SOE wymieniło pięć filarów:
- Wieloklasowość (Multi-Classing), pozwalająca dostosować postać do jednostkowego stylu gry. W EverQuest Next nie będzie poziomów doświadczenia, a zamiast tego w dniu premiery pojawi się ponad 40 klas i profesji - każda z własnym zestawem umiejętności i unikatowych cech. Gracz będzie mógł mieszać elementy poszczególnych klas, tworząc postać odpowiednią do swojego stylu.
- Zniszczalne otoczenie (każdy zakątek świata EverQuest Next ma być podatny na destrukcyjne działania graczy).
- Permanentne zmiany dotykające świat gry, w oparciu o decyzje podejmowane przez graczy.
- "Tworząca się Sztuczna Inteligencja" (Emergent AI). Niegrywalne postacie mają mieć własne motywacje do działania, oparte na podstawowych wartościach. Za przykład podano grupę Orków, które zaatakują gracza nie dlatego, że chodzi samotnie po okolicy, ale dlatego, że ma przy sobie sakiewkę pełną złota.
- Każdy bohater EverQuest Next będzie podążał własną, niezdefiniowaną odgórnie ścieżką i tworzył swoją historię. Gra ma zapamiętywać wszystkie decyzje i działania podjęte przez gracza, a następnie dostarczać kolejnych okazji do robienia rzeczy, które dana postać lubi najbardziej. Czy będzie to tworzenie nowej zbroi, eksplorowanie dzikich ostępów, czy może oczyszczanie lasów z goblinów.
EverQuest Next zostało zapowiedziane jako gra na pecety, jednak orientacyjna data premiery jest na razie tajemnicą. Wiadomo natomiast, w co przyjdzie nam zagrać przed wydaniem tego "kamienia milowego" z gatunku MMORPG.
SOE oprócz EverQuest Next szykuje się bowiem do wydania EverQuest Landmark. W przeciwieństwie do opisanej powyżej produkcji, ten drugi tytuł nie ma być pełnoprawnym reprezentantem gatunku, a jedynie swoistym narzędziem do tworzenia i niszczenia środowiska w świecie EverQuest Next. Gracze sięgający po Landmark dostaną w swoje ręce część technologii, którą SOE wykorzystuje do tworzenia nowego MMORPG i z jej pomocą będą mogli kreować własne elementy świata, dzielić się swoimi tworami ze społecznością, lub niszczyć wszystko, co napotkają na swojej drodze.
EverQuest Landmark ma być dostępne tej zimy jako produkcja free to play.