Czego gry mogą nauczyć nas o śmierci?

Sieciowy program PBS Game/Show, w którym od lata tego roku przedstawiane są krytyczne materiały audiowizualne na temat gier elektronicznych, podjęła bardzo ciekawy temat – jak gry traktują aspekt śmierci i wpływają na niepokój, związany z naszą własną śmiertelnością.

Iga Ewa Smoleńska

Gry już od swych początków raz po raz sprawiają, że postać, z którą często się utożsamiamy, ginie. Wielokrotnie, lub, jak w przypadku nowych tytułów (chociażby Diablo III w jednym z trybów) tylko ten jeden, jedyny raz. Okazuje się, iż permadeath, wiele może nauczyć nas na temat naszego własnego życia i faktu, że kiedyś i my umrzemy.

Ludzkość znalazła jeden ogólny sposób na radzenie sobie z własną śmiertelnością – zaprzeczanie jej. Jak się jednak okazuje, sposób ten nie jest w żadnym wypadku najlepszy. Właściwie wpływa negatywnie na nasze napięcie psychiczne i czyni strach przed ostatecznością jeszcze większym. Gdzie w tym wszystkim mają swój udział gry? Bohaterowie, w których rozwój inwestujemy długie godziny naszego wolnego czasu, są dla nas ważni. Staranie się, by nie umarli, zmusza nas do myślenia o ich tu i teraz oraz decydowaniu się na podjęcie wymaganych do tego środków. Być może powinniśmy częściej tak myśleć również o sobie.

Niepokój, który wywołuje świadomość bycia śmiertelnym, może być zmniejszony przez myślenie o tym, iż kiedyś każdy z nas umrze. Pogodzenie się z własną śmiertelnością rozładowuje więc nasze napięcie psychiczne oraz pomaga poprawić poziom naszej codzienności. Dzięki temu możemy np. zdecydować o tym, iż chcemy żyć zdrowiej lub zainwestować więcej w związek uczuciowy.

Źródło artykułu:WP Gry

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)
© Polygamia
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.