Co gry wideo mają wspólnego ze sztuką aktorską

Zdaniem Jeffreya Yohalema, głównego scenarzysty Far Cry 3, gry wideo stanowią najnowszą, najbardziej wyewoluowaną formę przedstawienia. Gracze, niczym aktorzy na scenie lub planie filmowym, starają się odegrać konkretne role, jednak między osobami dzierżącymi pada a artystami wkuwającymi tekst na pamięć jest jedna zasadnicza różnica. Miłośnicy gier nie zakładają wyłącznie kostiumu i charakteryzacji, ale faktycznie są zmuszeni do bycia danym bohaterem.

Jakub Zagalski

new WP.player({ width:610, height:343, autostart:false, url: 'http://get-2.wpapi.wp.pl/a,61764431,f,thumb/1/4/1/141a05a112741ba50e7ba3e07f1303f3/fecf4bbe7a15e3253140f65c03820e85/far_cry_3_multi_ql_gotowy.mov', });Kontra Far Cry 3 - wczuwamy się i komentujemy. Wersję wideo w wyższej rozdzielczości znajdziecie pod Wypowiedź Yohalema stanowiła część atrakcji na minionym GDC, donosi Polygon. Zdaniem scenarzysty takie traktowanie grania jako wyższej formy aktorstwa wymaga od twórców odpowiedniego zaangażowania. Aby gracz faktycznie scalił się z wirtualną postacią, nie wystarczy dać mu karabin w dłoń i wysłać na poszukiwanie skarbu. Jeżeli w taki sposób traktuje się budowanie narracji, to nie można oczekiwać, by odbiorca czuł emocjonalną więź z bohaterem, a przez to czerpał pełne doświadczenie.

Yohalem uważa, że najważniejsze jest danie logicznej motywacji, którą gracz przyjmie jako swój cel do dalszego działania. Co istotne, taki cel powinien być dany w ciągu pierwszych trzydziestu minut gry. Scenarzysta podał przykład drogi do pracy Gordona Freemana w Half-Life i śmierci rodziców Bruce'a "Batmana" Wayne'a, jako wydarzeń typowo ludzkich, które stanowią logiczną motywację do podjęcia dalszej akcji w butach konkretnego pana. Yohalem chciałby, aby więcej gier na pierwszym planie stawiało przed odbiorcą cel w kategorii poszukiwania miłości czy zaufania, a nie tylko ratowania świata czy szukania zaginionych skarbów.

Scenarzysta poświęcił sporo uwagi łączeniu gracza-aktora z metodą Stanisławskiego. W tej metodzie musisz zrozumieć psychologiczne motywy postaci, wykonywać jej ruchy i łączyć czerpane przez nią doświadczenia z własnymi przeżyciami - mówił Yohalem. Jego zdaniem takie rozwiązanie należy przekładać na relacje gracz - bohater gry.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥