Zanim zaczniesz:
Jednym z naważniejszych czynników wpływających na rozgrywkę jest wybór odpowiednich parametrów mapy. Na małych planszach będziesz musiał skupić się bardziej na walce, niż rozwoju, a z kolei na wielkich - podstawą jest rozwój własnego państwa. Mapę najlepiej jest dopasować do własnego stylu rozgrywki. Jeżeli lubisz szybkie gry, przepadasz za wojnami i zamieszasz zwyciężyć poprzez dominację (66% terenu musi należeć do Ciebie) lub likwidację wszystkich wrogów, to wybierz jedną z mniejszych map. Dobrze zrobisz, gdy wybierzesz kontynentalne ukształtowanie terenu – nie będziesz musiał przeprawiać się przez morza w poszukiwaniu wrogów. Jeżeli natomiast wolisz długie spokojne gry, to najlepiej uczynisz wybierając większe mapy. Jeżeli natomiast naprawdę zależy Ci na spokojnym rozwoju - polecam wyspowe ukształtowanie lądów. Najlepsze kombinacje terenów otrzymuje się zwykle mieszając deszczowy kilmat (wet) z normalną temperaturą (temperature). Dzięki takim ustawieniom stworzony świat będzie obfitował w życiodajne rzeki i stepy, przy mimimalnej ilości praktycznie bezwartościowych dla państwa pustyń/tundr czy terenów arktycznych. Zmaina tych ustawień powoduje zwyke zwiększenie się procentowego udziału tych drugich w wygenerowanym świecie. Dzięki proponowanym przeze mnie ustawieniom otrzymamy tereny idealne do stworzenia potężnej cywilizacji.Został już tylko do omówienia aspekt wyboru wieku świata. Im swiat młodszy, tym bardzej górzysty. Poroponuję wybrać 3 lub 4 miliardy (billiony) lat – dzięki temu na naszym terenie będzie się znajdować duża iloć gór, czyli głównego zródła produkcji. Duża górzystośc ma też inną zaletę – to właśnie na tych terenach występują najczęściej pożądane przez nas minerały. Mało kto wie, że komputer wybierając przeciwnków, ustawia koło nas zawsze te nacje, z którymi w rzeczywiśtości graniczyło dane państwo. Grając na przykład Francuzami - będziemy mieli za sąsiadów Niemców i Anglików ctc... Jeżeli więc chcesz mieć w początkowej fazie gry nieco więcej spokoju, to wybierz za przeciwników takie nacje, których terytoria leżą w rzeczywistości daleko od Twoich. Dzięki temu zyskasz dużo wiecej przestrzeni do swobodnego rozwoju.Inną sprawą jest fakt, iż wybierajac nacje, wybierasz również w pewnym stopniu teren na którym przyjdzie Ci grać. Egipcjanie więc prawie zawsze będą mieli koło siebie jakąś pustynię i wilelką rzekę, a tacy ruscy pełno lasów :). Dlatego najlepiej jest wybrac jakąś europejską cywilizację – mamy najwieksze prawdopodobieństwo trafienia na ciekawe tereny.Pamiętaj, że każde państwo startuje z innymi odkryciami na początaku i ma określony charater (militarny, gospodarczy itp.) – ma to wielki wpływ na późniejszą rozgrywkę. Wybierz więc takie państwo które preferuje podobną do stosowanej przez Ciebie taktykę. Dzięki temu zwiększysz szansę przejscia Twej cyliwizacji w „złotą erę” –a jest to naprawdę godna uwagi sprawa.Niektóre cywilizacje posiadają na poczatku jedną dodatkową jednostkę (są to Rosjanie, Anglicy, Amerykanie) – jest nim zwiadowca (scout). Dzięki niemu nacje te mogą dużo szybiej zacząć eksplorować mapę, a co za tym idzie zdobywać skarby w bezpańskich osadach i wyszkuiwać dobre miejsca na nowe miasta. Cyliwizajce te mają naprawdę wielką przewagę nad innymi i warto je wybrać.Ze względu na charakter, początkowe odkrycia, prawdopodobne startowe tereny (stepy i rzeki) oraz obecność zwiadowcy – polecam granie Amerykaninami.