„The Witness Pro” nadchodzi. Ze wsparciem 4K, ale nie w natywnym 4K

„The Witness Pro” nadchodzi. Ze wsparciem 4K, ale nie w natywnym 4K09.09.2016 14:13
Paweł Olszewski

Jeżeli nie The Witness, to która gra będzie działać na PS4 Pro w pełnym 4K? Pytanie retoryczne? Jeżeli nawet tak, to chyba jednak nie ma czym się martwić.

The Witness Pro nie jest oficjalnym tytułem, ale mógłby być, tak jak dopisek HD do gier z poprzedniej generacji konsol jasno dawał nam do zrozumienia, że mowa o remasterze. Teraz mowa oczywiście o zaktualizowanej wersji gry, wykorzystującej drzemiącą w PS4 Pro moc. Zaraz po zapowiedzi konsoli Pro stwierdziłem, że mocy tej stosunkowo niewiele, co wydają się potwierdzać kolejne zapowiedzi.

Jonathan Blow lubi chyba technologiczne nowinki. Po wsparciu w swojej grze Ansela Nvidii zapowiedział łatkę pod Pro. Po jej zainstalowaniu odpalona na PS4 Pro gra mogłaby pochwalić się jeszcze ładniejsza grafiką, wyświetlaną w upscalowanej do 4K rozdzielczości 1440p, czyli inaczej mówiąc QHD / WQHD, co przekłada się na 2560x1440 pikseli. W natywnym 4K, 3840x2160, byłyby natomiast napisy i elementy UI. Ścieżka jest już przetarta, The Witness na PS4 działa wszak w 900p, w Full HD wyświetlając jedynie interfejs. Coś za coś, w tym przypadku rozdzielczość za płynne 60 klatek na sekundę. Wersja Pro w animacji nic nie zmieni, ale doda więcej pikseli na ekranie.

1440p nie jest górną granicą, Jonathan Blow prosi, żeby nie traktować tego już dziś jako obietnicy. Są sposoby, żeby wyciągnąć z gry jeszcze więcej, nigdzie nie padają jednak plany na natywne 4K. I to mnie zastanawia, bo skoro taka gra jak The Witness, gdzie NIC się nie dzieje, cała moc obliczeniowa konsoli może iść w rysowanie nie aż tak znowu skomplikowanych obiektów, nie pozwala na 4K, to która pozwoli? Dwuwymiarowe platformówki?

Pod moim wczorajszym wpisem na blogu PS4 nie takie Pro? padło kilka komentarzy sugerujących, że do wyświetlenia czterotonie więcej pikseli na ekranie niż na PS4 zupełnie wystarczy raptem dwukrotnie lepszy sprzęt, czyli PS4 Pro. Bo zamknięta architektura, bo optymalizacja czy w końcu zasobożerne efekty, SI, etc., które nie skalują się tak jak rozdzielczość, aż czterokrotnie. Niby prawda, ale jak widać, na dzień dobry zauważalnie brakuje mocy. Nie ma jednak co wylewać dziecka z kąpielą, a brak natywnego 4K w grach wcale nie musi tak bardzo przeszkadzać w graniu w… 4K.

Po nowojorskim pokazie na konsolach PS4 Pro można było pograć, w sieci znajduje się więc sporo wrażeń naocznych świadków. Szczególnie polecam tekst Richarda Leadbettera z Eurogamera. A konkretnie ten fragment:

Ten, porównujący Rise of the Tomb Raider na Titan X Pascal i GTX 1080 w SLI,  4K na PC i na PS4 Pro:

I ten o Days Gone ogrywanym na 65-calowym TV 4K:

I to jest gwóźdź programu, który z miejsca przypomniał mi moje wrażenia z PlayStation VR. Gogli wirtualnej rzeczywistości o trochę mniejszej rozdzielczości niż konkurencja Oculusa i HTC, do tego z grami hulającymi na nieporównywalnie słabszym sprzęcie. Brzmi tak sobie, czyli zupełnie jak specyfikacja PS4 Pro. Ale na żywo zaskakuje. Pod koniec czerwca, po ograniu ośmiu gier VR, pisałem, że Sony poczyniło ogromny postęp w temacie wirtualnej rzeczywistości:

I wygląda na to, że podobnie może być z PS4 Pro. Nie zapewnia aż takiej natywnej rozdzielczości, ale ma bardzo dobry upscaling, co za kwotę niższą niż 2 tys. złotych wydaje się całkiem atrakcyjną ofertą. Tak jak stosunkowo tanie i całkiem niezłe PlayStation VR na tle konkurencji.

A wracając jeszcze do The Witness - na PS4 Pro skorzystają też posiadacze zwykłych telewizorów HD. Wtedy zamiast 900p grać będą w 1080p z antialiasingiem podniesionym z 2x do 4x. Polepszeniu może też ulec odległość rysowania obiektów na horyzoncie czy tekstury, ale tak jak w przypadku upscalingu do 4K, nie wszystko jeszcze wiadomo.  Jonathan Blow sam był zaskoczony zapowiedziami Sony, dopiero bada potencjalne możliwości. Możemy być pewni, że nie on jedyny.

The Witcher 3: Wild Hunt - The Sword of Destiny E3 2014 Trailer

Już wczoraj spytałem o podobne plany CD Projekt RED, ale póki co milczą. Wiedźmin 3 na konsoli w upscalowanym 4K, z HDR-em, to by było dopiero coś. Może nawet coś porównywalnego z pamiętnymi trailerami z targów E3 w 2014 roku?

Paweł Olszewski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.