ReRickRoll, czyli krótka historia gry opłaconej przez graczy

ReRickRoll, czyli krótka historia gry opłaconej przez graczy20.06.2016 20:33
Adam Piechota

Zdradzając przedwcześnie morał - w czasach crowdfundingu trzeba być ostrożnym.

Pamiętacie jeszcze ReRoll? Był to dość ambitny pomysł studia Pixyul, w którym pracowali byli fachowcy z Ubisoft Montreal, Julien Cuny i Louis-Pierre Pharand. Gra miała być straszliwie ciążącym na życiu MMO (postaci zawsze pozostawałyby aktywne, nawet jeśli nie jesteśmy przy komputerze - wtedy dbalibyśmy o nie na przykład z poziomu naszego telefonu) oraz próbowała zmieścić w sobie całą Ziemię. Yhm, to nie pomyłka. Nasza planeta miała być skanowana przez drony kilometr kwadratowy po kilometrze kwadratowym i zostać przeniesiona w skali 1:1. Imponujące.

Ale najważniejsze - fundusze zbierała z crowdfundingu, czyli po naszemu: ściepy od wszystkich zainteresowanych.

Jak wiedzą wszyscy facebookowi, Polygamia lubi bawić i uczyć. A dzisiejsza lekcja ma raczej gorzki posmak. Idąc tropem Polygonu: twórcy projektu drogą mailową poinformowali graczy podczas ostatniego weekendu, że proces developingu ReRolla się skończył. Na zasadzie, że dali sobie spokój z całą zabawą. Międzynarodowa ściepa, jak się dowiadujemy, nie wystarczyła, by rozruszać projekt. Po kilkunastu nieudanych próbach podbicia umowy z kimś z przemysłu, a zatem bez żadnego chętnego wydawcy, są zmuszeni zamknąć całe przedsięwzięcie.

W mailu pisali:

Ciszę na temat prac argumentowali "współpracą z potencjalnymi partnerami, którym zależało na ciszy wokół projektu".

Większość stron związanych z ReRoll oraz konto gry na Twitterze przestały istnieć. Podobnie jak facebookowy profil studia Pixyul. Co z graczami, którzy dorzucili się do tytułu? - zapytacie. Nic. Null. Składki nie zostaną zwrócone. A warto dodać, że bundle z postaciami, za które wtedy płacono, wahały się od 20 dolarów do... 275. W ramach rekompensaty wszyscy dostali tylko kopię strzelanki BIOS w Early Access, które od jakiegoś czasu można sobie wykupić w Steamie za 15 zielonych. Według danych SteamSpy grę posiada obecnie mniej niż 3 tysiące graczy na świecie. Unikat wręcz.

Jednym słowem: wow.

Zostawiam ten artykulik tutaj, bo może przyda się jako część poniedziałkowych przemyśleń.

Adam Piechota

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.