Po pokazie: Spider-Man: Shattered Dimensions

Po pokazie: Spider-Man: Shattered Dimensions21.06.2010 01:15
marcindmjqtx

Kolejną grą, którą zobaczyłem na poprzedzającej E3 imprezie Activision w Londynie był Spiderman: Shattered Dimensions. O jakości poprzednich gier z człowiekiem-pająkiem w roli głównej nie zamierzam się wypowiadać, bo sam Bobby Kotick przyznał, że nie były to udane produkcje. Czy Shattered Dimensions ma szansę na zmienić ten trend?

Jak już zapewne wiecie, tytułowe wymiary to cztery różne światy, w których czterech różnych Spidermanów usiłuje zdobyć po fragmencie roztrzaskanego artefaktu. Skąd pomysł na połączenie różnych wersji przygód człowieka-pająka? Kevin Umbricht - associated producer gry - podał mi chyba najoczywistszą opowieść - ekipa Beenox przyglądała się wszystkim możliwościom na zrobienie czegoś świeżego i po prostu nie mogła zdecydować się na jedną z nich. Po upewnieniu się, że będą dysponowali technologią, by połączyć cztery rzeczywistości w jednej grze i  jednocześnie odróżnić je od siebie stylem grafiki oraz formułą rozgrywki, zdecydowali się podjąć to wyzwanie.

50 lat komiksu Gra nie ma absolutnie żadnego związku z kinowymi produkcjami. Wszystko, co znajdziemy w Shattered Dimensions zostało zaczerpnięte z bogatej historii komiksów o człowieku-pająku. Za scenariusz i niektóre postacie odpowiada Dan Slott, który współtworzył też The Amazing Spiderman, a wszystkie decyzje i drobne zmiany, pozwalające lepiej dostosować scenariusz i postacie do wymagań interaktywnej rozrywki były konsultowane z firmą Marvel. Gra ma być dostępna dla każdego gracza, ale fani komiksów znajdą w niej dużo więcej rozmaitych smaczków.

Do tej pory znaliśmy dwie rzeczywistości, które odwiedzimy w trakcie gry:  "klasyczną" (The Amazing Spiderman) i Noir. W tej pierwszej rozgrywka przypomina to, co widzieliśmy w poprzednich grach. Spidey lata pomiędzy wieżowcami współczesnego Nowego Jorku, łapie bandytów, a później wybiera się do dżungli, gdzie zapoluje na niego Kraven the Hunter. Spiderman dysponuje tu klasycznymi combosami i akrobacjami, które widzieliśmy już mnóstwo razy.

Jaskrawe kolory uwydatniają problemy z animacją, których nie tuszuje delikatny cell-shading.  Akurat ten bohater powinien swoją zwinnością i gibkością deklasować innych, a w Shattered Dimensions sprawia wrażenie, jakby dopiero uczył się fachu, albo miał przyciasny strój. Na pewno nie jest to nowa jakość, w stosunku do tego, co widzieliśmy chociażby w Web of Shadows.

Akcja w uniwersum Noire wygląda zdecydowanie ciekawiej. Przenosimy się w nim w lata 30-te XX wieku, a Spiderman zamiast swojego stroju pomyka po mieście w lekko zmodyfikowanym mundurze pilota z pierwszej wojny światowej. Czarno-biała kolorystyka, czajenie się w cieniu i nastawienie na ciche eliminowanie przeciwników przypomina Arkham Asylum, ale nie dajcie się ponieść fantazji. To nie ta liga, choć atakowanie z ukrycia czy wysokości, wykorzystując przy okazji zamieszanie jakie robią fajerwerki było zdecydowanie najciekawszym punktem prezentacji. W każdym z wymiarów rozegra się akcja trzech poziomów gry. W wesołym miasteczku, które zostało nam pokazane, głównym przeciwnikiem był Norman Osborn (lepiej znany pod ksywką Green Goblin).

Rozwój głównego bohatera będzie następował równolegle w każdym ze światów.  W grze znajdziemy system wyzwań, które odblokowują nowe umiejętności w sklepie. Te zaś kupujemy za zdobywane w trakcie rozgrywki punkty doświadczenia. Standard.

Cyber-pająk W Londynie po raz pierwszy pokazano dziennikarzom trzecie uniwersum, które wybrano do gry - Spiderman 2099. Łatwo możecie się domyślić, że akcja tego rozdziału dzieje się w przyszłości. Zgodnie z tradycją znów dochodzi do wypadku, którego ofiarą jest tym razem błyskotliwy naukowiec -Miguel O'Hara. Smaczkiem, który wyróżni 2099 od pozostałych światów jest - poza bardzo futurystycznym Nowym Jorkiem - zdolność Spidermana do szybowania. Nie chodzi tu jednak tylko o zwykłe przedłużanie lotu przez rozpostarcie cybernetycznego kostiumu wyposażonego w małe skrzydełka (detale strojów sprawiają, że jest na czym oko zawiesić). Mówimy raczej o swobodnym spadku z ogromnych wysokości. Kiedy Spiderman omija przeszkody i namierza wrogów, trudno nie mieć dalekich skojarzeń z rozgrywką z REZ. W 2099, a przynajmniej jednym z poziomów tego uniwersum naszym głównym przeciwnikiem będzie Hobgoblin.

Na temat czwartego uniwersum nikt nie chciał puścić pary z ust. Ujawnienie planowane jest na lipcowy ComiCon w San Diego. Premiera gry jest natomiast przewidywana na wrzesień bieżącego roku. Moim zdaniem jednak niespecjalnie warto na nią czekać.

Na prezentacji nie uświadczyłem żadnej „nowej jakości”, która odróżniałaby Shattered Dimensions od wcześniejszych gier spod znaku Spidermana. Pomysł na połączenie czterech światów znanych z komiksów bynajmniej nie jest tu gwarantem emocji, bo tylko Noir wnosi powiew przyjemnej świeżości (choć wystarczy tylko wspomnieć Arkham Asylum, by obalić tę zaletę). The Amazing Spiderman wygląda do bólu sztampowo, a Spiderman 2099 poza „Rezowymi” epizodami również nie przykuło mojej uwagi.

Bobby Kotick raczej znów nie będzie zadowolony, ale jeśli naprawdę chciał by Spiderman odbił się od dna, to powinien zlecić stworzenie nowej gry bardziej doświadczonej ekipie, niż Beenox.

Maciej Kowalik

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.