Pecetowcy szybko znudzili się No Man’s Sky. W zaledwie dwa tygodnie liczba jednocześnie grających spadła o niemal 90 procent

Pecetowcy szybko znudzili się No Man’s Sky. W zaledwie dwa tygodnie liczba jednocześnie grających spadła o niemal 90 procent25.08.2016 19:33
Bartosz Stodolny

Szczerze powiedziawszy, to się nie dziwię, bo choć skali No Man’s Sky odmówić nie można, gra oferuje bardzo niewiele.

Spadek liczby grających w dany tytuł wraz z upływem czasu od premiery nie jest niczym nadzwyczajnym. PC Gamer podaje, że wiele popularnych i wysoko ocenianych tytułów również notuje podobne spadki. Far Cry Primal, który dostał u nas ocenę „Warto”, stracił 82 procent grających w pierwszym miesiącu. DOOM, w którego według Macia zagrać TRZEBA, to 85-procentowy spadek. Nawet Wiedźmin 3 się nie uchronił i po pierwszym miesiącu w tym samym czasie grało w niego 71 procent mniej graczy, niż zaraz po premierze.

No Man’s Sky - Launch Trailer | PS4

Zatem nic dziwnego, że dokładnie to samo spotkało No Man’s Sky. Jeśli spojrzymy na statystyki dostępne na SteamSpy, 12 sierpnia, czyli w dniu pecetowej premiery, w grę Hello Games grało jednocześnie ponad 212 tysięcy graczy. 24 sierpnia było to niecałe 21 tysięcy osób. Oczywiście trzeba wziąć poprawkę na to, że SteamSpy nie ma dokładnych danych i obejmuje tylko wersję ze Steama, podczas gdy NMS jest też sprzedawany na GOG-u. Pamiętajmy też, że dotyczy to liczby osób grających w tym samym czasie, a nie kopii przypisanych do kont użytkowników.

O ile spadek popularności gry w czasie jest zupełnie normalny, to w przypadku No Man’s Sky powinien być sygnałem alarmowym dla Seana Murraya i całej ekipy Hello Games. Zapewne pamiętacie prezentację z zeszłorocznych targów E3, na której sympatyczny gość z brodą i w kraciastej koszuli pokazał nam jedno, wielkie „WOW”. Wielki, żyjący wszechświat, pełen obcych, bitew kosmicznych na dużą skalę, pięknych planet i dziwnych stworów je zamieszkujących.

No Man’s Sky - New E3 2015 Gameplay I PS4

Tymczasem dostaliśmy, no właśnie – co? Wydmuszkę? Niedokończoną grę? Z pecetowym NMS spędziłem jakieś sześć, może siedem godzin. Więcej nie wytrzymałem. Jasne, latanie od planety do planety jest fajne. Podobnie jak nazywanie swoich odkryć. Pierwszy układ słoneczny, w którym się znalazłem nazwałem Lechistan, pierwszą planetą był Radom, zamieszkiwany przez uskrzydlone czworonogi z arbuzami na tyłkach, które nazwałem Januszami. Bardzo szybko jednak okazuje się, że na tych planetach robimy w zasadzie to samo – zbieramy surowce potrzebne do wyprodukowania paliwa do hipernapędu.

Zresztą nie tylko ja mam takie zdanie. Adam twierdzi, że zagrać można, ale nie za takie pieniądze. Metacritic to 64/100 od recenzentów, ale już 2,9 od samych grających na PC (trochę wyżej jest w przypadku wersji PS4). Steam? Niemal tyle samo osób grę poleca, co odradza. Przy czym większość recenzji z ostatniego tygodnia jest nagatywnych. A niemal każda zawiera identyczne zarzuty: nuda, płytka rozgrywka, słaba optymalizacja i masa niespełnionych obietnic.

No Man’s Sky mógł być nie tylko dobrą, ale przede wszystkim rewolucyjną grą. Czymś, co pokazałoby, że współpraca małego studia z gigantem pokroju Sony nie musi skończyć się jak zawsze. Szkoda, że wyszło właśnie tak. Jak zawsze.

Bartosz Stodolny

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.