Nie uczymy się na błędach (i może nie powinniśmy) - Psychonauts 2 ufundowane

Nie uczymy się na błędach (i może nie powinniśmy) - Psychonauts 2 ufundowane07.01.2016 18:41
Patryk Fijałkowski

Po miesięcznej kampanii w serwisie crowdfundingowym Fig, zapowiedziane przez Double Fine Psychonauts 2 zebrało wymaganą kwotę. Tim Schafer i ekipa otwierają szampany. "Gra powstanie", ogłaszają. Jest się z czego cieszyć?

Kiedy w lutym 2012 roku firma Double Fine startowała w Kickstarterze ze zbiórką na przygodówkę w dawnym stylu, później przechrzczoną na Broken Age, cel ustalono na 400 tysięcy dolarów. To miało wystarczyć na stworzenie gry takiej, jaką obiecywał charyzmatyczny twórca, a do tego pokryć realizację dokumentu, opowiadającego o całym procesie. Już po pierwszych 24 godzinach zebrano milion.

Wydarzenie przeszło do historii jako „Wielkie Kickstarterowe Oszustwo 2012 Po Którym Nic Już Nie Było Takie Samo”.

Nie, to oczywiście gruba przesada, niepotrzebnie pompowana przez część graczy. Ale fakt faktem, że chociaż Double Fine zebrało łącznie niemal 3,5 miliona dolarów, czyli prawie 10 razy więcej niż miało wystarczyć na grę, ta musiała ostatecznie ukazać się dwóch częściach pomiędzy styczniem 2014 a marcem 2015.

Koniec końców gra była okej. Nikomu krzywda się nie stała. Tim Schafer pozostał wesołym marzycielem. Dokument o tworzeniu Broken Age'a pozostaje jednym z najbardziej fascynujących wideo na temat gier, jakie można obejrzeć w sieci (serio, zróbcie sobie przyjemność i obejrzyjcie).

Double Fine Adventure! EP01: "A Perfect Storm For Adventure"

Tyle tylko, że teraz, w przypadku Psychonauts 2 mówimy od samego początku o projekcie, którego skala znacząco przekracza nie tylko Broken Age'a, ale też wszystko, czego Double Fine dotychczas samodzielnie się podjęło. Sam Schafer już wcześniej mówił, że zrobienie kontynuacji hitowej platformówki TPP wymagałoby przynajmniej 13 milionów dolarów, czym na chwilę zainteresował Notcha (który najpierw mówił, że chętnie zainwestuje w grę, a później wycofał się z tematu rakiem, stwierdzając, że nie zdawał sobie sprawy, jakim piekłem jest tak wielka inwestycja).

Zebrane teraz w Figu (który, swoją drogą, należy do Double Fine, więc firma przynajmniej nie musi się martwić prowizją dla właściciela platformy) pieniądze są więc dopiero początkiem drogi dla Psychonauts 2. Resztę budżetu pokryć mają inwestorzy znalezieni przez samego Schafera i samo Double Fine. Zresztą, sami gracze mogą jeszcze nieco podbić wynik - do końca zbiórki pozostało 5 dni.

I już teraz można przeczuwać problemy, jakie się pojawią. Już teraz nietrudno oczami wyobraźni zobaczyć nagłówki, mówiące o kolejnych przesunięciach daty premiery i pomysłach na zdobycie dodatkowych funduszy. Komentarze na temat tego, jak Schafer wykiwał graczy i kolejne gamasutrowe felietony w klimacie „dlaczego cały czas dajemy się im nabierać”.

A kiedy Psychonauts 2 w końcu wyjdzie, to okaże się pełną humoru, inteligentną, wizjonerską i trochę niedopracowaną pod względem rozgrywki grą, na którą wszyscy czekają i której wszyscy powinni się spodziewać. I wyjdzie za późno, i wszyscy będziemy się wkurzać i pomstować, co koniec końców nie będzie miało żadnego znaczenia.

Bo kiepski z Schafera biznesmen, ale być może to właśnie miejscem dla słabych biznesmenów jest crowdfunding? Dobrzy poradzą sobie bez niego.

Thanks for Funding Psychonauts 2!

[źródło: Fig.co]

Dominik Gąska

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.