Na każdą ufundowaną na Kickstarterze grę wideo przypadają trzy, którym nie wyszło

Na każdą ufundowaną na Kickstarterze grę wideo przypadają trzy, którym nie wyszło25.10.2017 14:43
Bartosz Stodolny

I tak od lat. Rośnie za to inna growa kategoria.

869 – tyle kampanii w kategorii gier wideo pojawiło się na Kickstarterze w pierwszej połowie tego roku. Agencja ICO Partners podaje, że sukcesem zakończyło się tylko 179 zbiórek, choć tak naprawdę nie powinno to być ani powodem do zmartwienia, ani tym bardziej wieszczenia końca crowdfundingu w grach wideo. Trend taki utrzymuje się bowiem od 2012 roku i w sumie to normalne, że więcej kampanii nie wychodzi niż się udaje.

Za to stabilnie ubywa chętnych na tę formę finansowania swoich gier. W porównaniu z pierwszą połową ubiegłego roku mamy o niemal 150 projektów mniej przy zachowaniu tego samego poziomu zbiórek zakończonych powodzeniem. Można z tego wyciągnąć wniosek, że choć kampanii jest rzeczywiście mniej, to są one bardziej wiarygodne, profesjonalne i potrafiące zachęcić wspierających do wyłożenia pieniędzy. Ci ogółem wpłacili więcej – prawie 9,5 miliona dolarów w pierwszym półroczu 2017 w porównaniu z 8 milionami w analogicznym okresie ubiegłego roku (wykres niżej i po lewej).

Oczywiście Kickstarter to nie same porażki pokroju Project Rap Rabbit. Jest choćby MMORPG Ashes of Creation i prawie 3,3 miliona dolarów uzbieranych w maju i czerwcu czy sukcesy na mniejszą skalę, na przykład Banner Saga 3 (416 tysięcy dolarów) albo Sunless Skies (377 tysięcy dolarów). W drugim półroczu mamy z kolei Pathfinder: Kingmaker i ponad 900 tysięcy dolarów.

Odwrotnie jest natomiast w przypadku gier „bez prądu”, czyli karcianych i planszowych. Tam liczba projektów stale rośnie, osiągając w pierwszym półroczu tego roku 1538 kampanii, z czego udało się sfinansować 957, na co wspierający przeznaczyli niemal 70 milionów dolarów. Dla porównania, pierwsza połowa roku 2016 to 1358 projektów, 796 zakończonych sukcesem i niecałe 50 milionów dolarów. To również ta kategoria jest jedną z najpopularniejszych – w pierwszej dziesiątce największych kickstarterowych sukcesów jest aż trzech jej przedstawicieli.

[1/3]
[2/3]
[3/3]

Kategoria "bez prądu" cały czas rośnie

Kingdom Death: Monster 1.5 zajmuje czwarte miejsce z kwotą 12,4 miliona dolarów. Siódmy jest Exploding Kittens (8,8 miliona dolarów), a The 7th Continent – What Goes Up, Must Come Down to dziewiąta pozycja i nieco ponad 7 milionów dolarów na koncie. Liderem ciągle pozostaje pierwszy zegarek Pebble, którego twórcy zebrali ponad 20 milionów dolców. Przedstawiciel naszej branży jest jeden i to bardzo niefortunny – Ouya, która okazała się wielką klapą.

Bartosz Stodolny

Źródło wykresów: ICO Partners

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.