FK: Za wybrakowane konsole odpowiedzialni są sprzedawcy

FK: Za wybrakowane konsole odpowiedzialni są sprzedawcy18.03.2010 18:09
marcindmjqtx

Federacja Konsumentów ustosunkowała się do pytań organizatorów akcji WeWantLive, jak również wcześniej publikowanych przez nas wypowiedzi UOKiKu oraz prawników z kancelarii Grynhoff Woźny Maliński. Całość możecie przeczytać w dokumencie opublikowanym na stronach WeWantLive.

W dokumencie stoi: "odpowiedzialnym z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową jest sprzedawca", zostają też wyliczone niezgodności towaru z opisem, do których się odniesiemy.

W tekście czytamy:

Na podstawie zdjęć przedstawionych przez zainteresowanych bezdyskusyjne jest, że:

  • na pudełku widoczne jest logo "Xbox live" (w rogu)
  • na pudełku z drugiej strony widoczna jest jedna z funkcji "Xbox live"(w kółku) - z boku pudełka przy zawartości widoczny jest napis "Xbox live" (choć wyłącznie po jednej stronie)
  • brak informacji w języku polskim odnośnie do braku dostępności usługi "Xbox live" we wszystkich krajach
  • Instrukcja obsługi w języku polskim opiewa na działanie usługi "Xbox live" - m. in. łączenie, użycie karty pamięci w odniesieniu do usługi itp.
  • Na rynku dostępne są produkty mogą wprowadzić w błąd co do możliwości korzystania z usługi (przede wszystkim chodzi o gry komputerowe z logo oraz dodatki do samej usługi)

Co jednak zrobić z faktem, że na części pudełek jest informacja w języku polskim, że Xbox LIVE nie jest dostępny we wszystkich krajach lub nie ma znaczka usługi?

Zgodnie z dalszą treścią art. 3 uswsp informacje dotyczące produktu powinny znajdować się na towarze konsumpcyjnym, jeśli towar sprzedawany jest w opakowaniu jednostkowym i być sporządzone w języku polskim lub w powszechnie zrozumiałej formie graficznej.

Na zdjęciu powyżej widzicie opakowanie od Xboksa 360, jak również dwie wydane w Polsce gry pozbawione oznaczeń Xbox LIVE. Na wcześniejszych tytułach (PGR3 na ten przykład) widnieje odpowiednia adnotacja.

Warto też pamiętać, że usuwanie loga Xbox LIVE powoduje też między innymi brak kodów na dodatkową zawartość do pobrania w grach na Xboksa 360.

Należy tu dodać, że konsole i gry sprzedawane w sklepach nie koniecznie muszą pochodzić od Microsoft Polska. Nic nie stoi na przeszkodzie, by zostały one sprowadzone z innych krajów Unii Europejskiej, co czasami ma miejsce.

Poprosiliśmy Microsoft Polska o komentarz. Zapytaliśmy się, czy wszystkie konsole, które wychodzą od nich mają odpowiednią adnotację w języku polskim, bądź też pozbawione są oznaczeń Xbox LIVE. Na chwilę obecną nie otrzymaliśmy odpowiedzi, gdy tylko ją dostaniemy, zaktualizujemy notkę.

Tomasz Jarzębowski z Electronic Arts komentuje:

Na żadnym pudełku naszej gry nie ma logo Xbox Live,  bo go być nie może. Produkty, a raczej pudelka na Xboxa przechodzą proces akceptacji, także przez firmę Microsoft. Zatem MS nie oferując Xbox Live w Polsce nie chce, żeby produkty z takim logo znajdowały się na półce. Wynika to z porozumień biznesowych zawartych pomiędzy naszymi firmami. Jestem przekonany że w momencie, gdy Live będzie w Polsce, to taka ikonka zagości też na naszych produktach. Oczywiście dystrybutorzy w odróżnieniu od wydawców mogą mieć inną strategię.

Po konsultacjach z Federacją Konsumentów, które prowadzimy od rana wynika, że winnym wprowadzenia w błąd jest sprzedawca, nie dystrybutor czy producent. Zresztą jest to zaznaczone w ich oświadczeniu.

Różnica zdań pomiędzy FK i UOKiK wg Federacji jest spowodowana również tym, że UOKiK zajmuje się przypadkami naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, zaś FK bierze sprawy bardziej jednostkowo.

W porozumieniu z Federacją Konsumentów nasza adnotacja dotycząca braku usługi Xbox LIVE w Polsce, którą zamieszamy przy każdej notce dotyczącej gier, bądź też samej usługi, zostanie odpowiednio rozszerzona o informacje, które pomogą Wam w podjęciu ewentualnej decyzji co do zakupu tej platformy, bądź też żądania od sprzedawcy zwrotu pieniędzy.

Podsumowując: czujesz się poszkodowany, chcesz zwrócić swoją konsolę - skontaktuj się z Federacją Konsumentów.

Poniżej znajdziecie oświadczenie WeWantLive:

Od samego początku akcji podkreślaliśmy, że Xbox 360 na naszym rynku jest sprzętem wybrakowanym. Oficjalne stanowisko Federacji Konsumentów jest tego potwierdzeniem. Mimo wszystko Xbox 360 to nadal bardzo dobra konsola z niesamowitym potencjałem. Chciałbym więc wyraźnie zaznaczyć, że nawet w przypadku umożliwienia składania reklamacji nie będziemy do tego nikogo nakłaniać. Celem naszej akcji nie jest bojkot produktu firmy Microsoft. Nasze postulaty pozostają nieustannie niezmienne. Chcemy by usługa Xbox Live została wprowadzona do Polski. W dalszym ciągu nie rozumiemy dyskryminacji naszego rynku przez firmę Microsoft. Oficjalne stanowisko Federacji Konsumentów traktujemy jako konkretny dowód na powagę sytuacji i problemu Więcej na stronach WeWantLive.

Przedstawiamy też komentarz Federacji Konsumentów:

W związku z otrzymaniem nowych materiałów odnośnie do sposobu oznaczenia zarówno konsol jak i samych gier w ramach współpracy z Polygamia.pl, Federacja Konsumentów pragnie podkreślić, że stanowisko nie odnosi się do ewentualnej odpowiedzialności Microsoft w stosunku do osób, które nabyły konsole, ponieważ ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz U Nr 141, poz. 1176 z 2002 r.) statuuje odpowiedzialność tylko i wyłączne sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową, zatem nie może być to podstawa prawna do dochodzenia roszczeń w tego tytułu od MS. Podstawą odpowiedzialności Microsoft Polska za udzielenie nierzetelnej informacji może być wyłącznie ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, i tylko o tyle, o ile przedsiębiorca ten miał realny wpływ na możliwość sprostowania błędnej informacji i posiadał decydujący głos w sprawie umieszczenia produktu w takim właśnie kształcie na rynku polskim. Tym samym brak podstaw do przyjęcia, że firma, która nie może wpłynąć na sposób prezentacji na rynku, np. w przypadku sprowadzania towaru z innego kraju UE, powinna ponieść jakąkolwiek odpowiedzialność. Zgodnie jednak ze stanowiskiem wcześniejszym Federacja Konsumentów wystosuje pismo do Microsoft Polska celem uzyskania stanowiska przedsiębiorcy i ew. wskazania podmiotów odpowiedzialnych za umieszczenie produktu na rynku. Ustosunkowania się Federacji Konsumentów do wszystkich przekazanych przez Polygamię należy oczekiwać w ciągu najbliższych dni. PS Przepraszamy, że publikacja tej informacji zajęła nam tak długo. Podczas pisania tekstu staraliśmy się skontaktować z możliwie jak największą ilością stron, by przedstawić obiektywne stanowisko, bazując na faktach. Do tej pory nie mam opinii wszystkich zainteresowanych stron. W trakcie ich dostawania będziemy aktualizować notkę i w miarę na bieżąco informować Was o sytuacji. Czytamy Wasze komentarze na forum i przyspieszenie publikacji jest, między innymi, nimi spowodowane.

Chcę też podkreślić, że naszym zdaniem usługa Xbox LIVE powinna być dostępna w Polsce, zaś polskie wersje gier nie odbiegać od tych oferowanych w innych krajach.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.