"Ceny gier są zbyt niskie". Ile zapłacimy za gry w 2024 r.?

"Ceny gier są zbyt niskie". Ile zapłacimy za gry w 2024 r.?27.09.2023 10:03
Ile zapłacimy za gry w 2024 r.?
Źródło zdjęć: © Polygamia, Sony

Ile będą kosztować gry w 2024 r.? 100 dolarów za grę AAA w dniu premiery - taki standard cenowy może być bliżej, niż wszyscy sądzą. Cenowa pętla zaciska się coraz mocniej; prezes Capcomu chce droższych gier i wskazuje konkretny powód. Czy branża pójdzie tym śladem?

Tanio to już było i najwyraźniej będzie jeszcze drożej. Gry w 2024 r. mogą kosztować krocie, co z pewnością "ucieszy" wszystkich entuzjastów wirtualnej rozrywki. Spójrzmy na to, jak wygląda niepisany standard cenowy: ten w ujęciu globalnym wynosi aktualnie około 70 dolarów za grę z segmentu AAA w dniu premiery. Zważywszy na "kaliber" takiej produkcji, ta cena utrzymuje się niekiedy przez długie miesiące od debiutu.

Jak zareagują gracze, jeśli dowiedzieliby się, że w 2024 r. za taką grę zapłacą nie 70, a 100 dolarów? Producenci gier mają kilka argumentów, by dążyć do takiego (lub zbliżonego) standardu cenowego, a jeden z argumentów przedstawł Haruhiro Tsujimoto - prezes Capcomu.

"Ceny gier są zbyt niskie" - tak twierdzi prezes Capcomu

Haruhiro Tsujimoto w rozmowie z Nikkei (indeks giełdowy w Azji) postawił sprawę jasno - gry są zbyt tanie. Wskazał przy tym rosnące koszty rozwoju oraz potrzebę podniesienia płac specjalistom. Płace "rosną w całej branży", tak samo jak proces tworzenia, więc i gry powinny być droższe. Ma to być "zdrową opcją dla biznesu".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Starfield - musisz to wiedzieć, zanim zagrasz

Osobiście uważam, że ceny gier są zbyt niskie. Koszty rozwoju są około 100 razy wyższe niż w erze Famicom, ale ceny oprogramowania nie wzrosły aż tak bardzo. Istnieje również potrzeba podniesienia płac. Biorąc pod uwagę fakt, że płace rosną w całej branży, myślę, że podniesienie cen jednostkowych jest zdrową opcją dla biznesu.

Haruhiro Tsujimoto

100 dolarów za grę w 2024 r.?

Słowa Haruhiro Tsujimoto mogą okazać się sygnałem dla całej branży, zresztą nie tylko prezes Capcomu uderza w podobne struny. W przeszłości CEO Ubisoftu mówił o konieczności podwyższenia cen gier do 70 dolarów (z ówczesnego niepisanego standardu ok. 60 dolarów). W zbliżonym tonie wypowiedział się rzecznik Microsoftu w grudniu 2022 r.

Branża komentuje słowa prezesa Capcomu, niektórzy wróżą wizję 100 dolarów za grę AAA, jak np. Insider Gaming. Wydaje się, że "coś jest na rzeczy", ale niekoniecznie będzie to 100 dolarów w 2024 r. Jeśli popatrzymy na powyższą dynamikę i zachowamy analogię, to standardem może być kwota rzędu 80-90 dolarów.

Wszystko drożeje: gry, usługi, konsole, silniki

Widmo grania w coraz droższe gry idzie w parze z innymi podwyżkami:

Sebastian Barysz, dziennikarz Polygamii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.