Blizzard, Rockstar i Electronic Arts przerzucają się na pracę zdalną

Blizzard, Rockstar i Electronic Arts przerzucają się na pracę zdalną16.03.2020 13:30
Bartosz Witoszka

Niby niewielka zmiana, ale jaka znacząca.

Czy nam się to podoba, czy nie, temat koronawirusa w mniejszym lub większym stopniu zdominował media, w tym te związane z rozrywką, które zazwyczaj były z dala od problemów trosk i problemów świata doczesnego.

Etap nagłówków w stylu “impreza X została odwołana z powodu COVID-19” mamy na razie za sobą, bo większość wydarzeń z pierwszej połowy tego roku została już odwołana albo przełożona na późniejszy termin, choć organizatorzy Pyrkonu dalej mają nadzieję, że wszystko uda się zorganizować w zakładanym terminie.

Swoją hotelową rezerwację w Poznaniu już odwołałem, jeśli ktoś byłby ciekaw, ale nie o tym teraz. W ciągu ostatnich kilku dni wiele firm zdecydowało się na zamknięcie swoich biur i pracę zdalną – dotyczy to również producentów i wydawców gier.

I tak twórcy GTA i Red Dead Redemption w trosce o zdrowie swoich pracowników oraz zahamowanie rozprzestrzeniania się choroby zdecydowali się na zamknięcie swoich międzynarodowych biur i studiów. Wszyscy pracownicy (deweloperzy, marketingowcy i PR-owcy) mają pracować z domów, by zapewni stały dopływ nowej zawartości do GTA Online i red Dead Online, a także odpowiadać za kontakt ze społecznością.

Dotyczy to również kwestii związanych z wszelką pomocą techniczną. Rockstar w swoim oświadczeniu opublikowanym na Twitterze podkreśla, że “zdrowie i bezpieczeństwo naszych pracowników i ich rodzin pozostaje naszym najwyższym priorytetem” i prosi graczy o wyrozumiałość.

Co prawda firma nie zdradziła nad czym aktualnie pracuje, ale wiele wskazuje na to, że już niedługo możemy spodziewać się zapowiedzi GTA VI. O nowym Grand Theft Auto zaczyna się szeptać coraz odważniej, a gdzieniegdzie pojawiają się pierwsze nieoficjalne informacje o przewidywanej dacie ujawnienia projektu. Choćby tutaj – na koncie GTA VI News & Leaks. Wiem, mało wiarygodne źródło, ale podaję to w formie ciekawostki i zaanonsowania tego, że coś się w tym temacie zaczyna dziać.

Na “home office” przerzuca się również Blizzard – bezpośredni nakaz dotyczy tylko biur amerykańskich w Austin i Irvine, ale szefostwo doradza, by w pozostałych zakątkach świata sugerować się zaleceniami lokalnych rządów. Tu również padły zapewnienia, że przejście na tryb domowy nie powinno spowodować problemów w działaniu gier sieciowych (Overwatch, World of Warcraft, Hearthstone).

Swoje trzy grosze w tym temacie postanowiło dołożyć również Electronic Arts, które do pierwszego kwietnia zaleca wszystkim pracownikom w Ameryce Północnej Europie i Australii pozostać w domach. Czemu akurat podkreślono te rejony? Według doniesień Światowej Organizacji Zdrowia to właśnie te regiony są obecnie epicentrum pandemii koronawirusa; podobne zalecenie szefostwo firmy wystosowało w lutym do pracowników na terenie Chin, jednak z uwagi na to, że sytuacja tam znacznie się poprawiła, biura zostały otwarte.

Drugie ogłoszenie Electronic Arts dotyczyło wydarzeń związanych z esportem i profesjonalnymi rozgrywkami w Apex Legends oraz najnowszymi odsłonami FIF-y, a także Maddena. Spotkania mają się odbyć w innym, bliżej niesprecyzowanym terminie.

Mimo że nie mówi się tego otwarcie, to epidemia koronawirusa i fakt, że wiele studiów (również tych mniejszych) przechodzi na pracę w trybie zdalnym, może wpłynąć na przesunięcie premier niektórych gier. Jakiś czas temu wspominałem o deweloperach ze studia Grinding Gear Games, którzy właśnie z tego względu obawiają się opóźnienia startu bety Path of Exile 2.

O tym, jakim wyzwaniem może być dla twórców gier wideo przejście w tryb zdalny mówił Tadeusz Zieliński w podcaście portalu Polski Gamedev. Znany i lubiany deweloper wspominał chociażby o przeniesieniu swojego stanowiska z biura do domu, opracowaniu nowych metod komunikacji w zespole.

O ile w przypadku dużych firm czy studiów, gdzie od początku pracuje się zdalnie (choćby Moon Studios, które wydało niedawno Ori and the Will of the Wisps; około 80-osobowy zespół od początku swojego istnienia zakładał “home office”) nie będzie to większym problem, to część zespołów będzie musiała poświęcić więcej czasu na wdrożenie rozwiązań dostosowanych do obecnej sytuacji.

Bartek Witoszka

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.