ZeniMax domaga się zakazu sprzedaży produktów opartych na wykradzionym przez Oculusa kodzie

ZeniMax domaga się zakazu sprzedaży produktów opartych na wykradzionym przez Oculusa kodzie24.02.2017 14:15
Bartosz Stodolny

Dotyczy to nie tylko gogli, ale też gier na nie, które wykorzystują fragmenty należącego do ZeniMaksu kodu.

Na początku lutego zakończył się jeden z największych procesów w historii branży gier wideo. Koncern ZeniMax oskarżył Oculusa o wykorzystanie w Rifcie skradzionej technologii, naruszenie klauzuli poufności i ogólne działanie na szkodę firmy. Werdykt? Palmer Luckey i spółka muszą zapłacić ZeniMaksowi łącznie pół miliarda dolarów odszkodowania.

[fbpost url="post.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fpermalink.php%3Fstory_fbid%3D1913546895546485%26id%3D100006735798590&width=500" width="500" height="290"]

To jednak nie wszystko, bo – jak czytamy na łamach gamesindustry.biz – prawnicy koncernu właśnie złożyli do sądu w Dallas wniosek o zakaz sprzedaży produktów opartych na wykradzionym kodzie. W tym miejscu warto dodać, że wyrok nie jest prawomocny, a Oculus się od niego odwołał ponieważ w opinii firmy jest on „prawnie wadliwy i bezpodstawny”.

Tylko że ZeniMaksu to nie obchodzi, a swoich praw dochodzić może już dziś, co zresztą robi, zgodnie z tym oświadczeniem wydanym przy okazji wyroku:

Jeśli sąd przychyli się do wniosku, będzie to oznaczało problemy nie tylko dla Oculusa i Facebooka, wynikające z zakazu sprzedaży Rifta. Zakaz obejmie też sprzedaż gier korzystających z fragmentów kodu, choćby w celu zapewnienia kompatybilności czy to z samymi goglami, czy kontrolerami Touch.

[fbpost url="video.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2FPolygamia%2Fvideos%2F10154208494976850%2F&show_text=1&width=560" width="560" height="420"]

W największym stopniu dotknie to oculusowych exclusive’ów, jak The Unspoken od Insomniac Games czy Superhota VR, których nie znajdziemy w sklepie Valve. I choć zakaz sprzedaży wydaje się słuszny, skoro objęte nim produkty korzystają z przywłaszczonej technologii, będzie bardzo dotkliwy, szczególnie dla mniejszych deweloperów.

A ci i tak mają pod górkę, bo wirtualna rzeczywistość to raczkujący i bardzo niepewny rynek. Zresztą potwierdza to sam Oculus, odradzając studiom koncentrowanie się wyłącznie na tej jednej branży.

Bartosz Stodolny

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.