Wrażenia z Horizon: Zero Dawn - krótko o strzelaniu z łuku do robotów

Wrażenia z Horizon: Zero Dawn - krótko o strzelaniu z łuku do robotów14.10.2016 13:53
Patryk Fijałkowski

Targowe demo gry nie pokazało dużo, ale zapewniło, że walka będzie jej mocnym elementem.

Kiedy po typowej, nudnawej prezentacji gry zasiadłem do dema Horizon: Zero Dawn, nie wiedziałem, co zacząć testować, za co się zabrać. Na materiałach promocyjnych widziałem przecież tyle elementów, które chciałoby się zweryfikować samodzielnie... Ale udostępniony fragment szybko mnie uspokoił, wyznaczając wąskie granice zwiedzanej doliny. E-e, tutaj nie pójdziesz. Nie, tu też nie. Ej, wyjdź z tego strumienia i zawróć. I nagle wiedziałem, że w te 20 minut zobaczę raczej wszystko, co jest do zobaczenia.To, co udało mi się sprawdzić, nastroiło mnie pozytywnie. Chodzi tu głównie o walkę, bo w dolince było niewiele więcej do roboty. Wchodząc w konflikt ze zrobociałą fauną Horizon, wchodziłem jednocześnie w zgrabny taniec pełen możliwości, gdzie z pomocą łuku, procy, najróżniejszej amunicji, pułapek, włóczni, turlania, wślizgów i zhakowanego wierzchowca mogłem wymyślić multum choreografii.

Serio, możliwości jest sporo. I wszystkie dają satysfakcję. Skup się, zwalniając czas, wystrzel precyzyjnie wymierzoną wybuchową strzałę tuż nad tarczą blaszanego "giant enemy crab", zrób wślizg w lewo, wyjmij procę, zamróź drania odpowiednim pociskiem, a potem wskocz na grzbiet swojego okablowanego byka i zacznij krążyć wokół przeciwnika, szyjąc w niego strzałami. Gdzieś pod koniec zeskocz płynnie na ziemię, podbiegnij do wroga i wykończ go za pomocą włóczni.

Dynamika oraz różnorodność starć dają dużo radochy. Nie miałem okazji przekonać się, jak szeroki jest wachlarz przeciwników, ale biorąc pod uwagę, że w malutkim demie spotkałem i agresywne jaszczurki, i gazele, i byki do ujeżdżania, i wielkie kraby z kontenerami, a zwiastuny sugerują dodatkowo ludzkich przeciwników, to wierzę, że nie będzie z tym problemu.I co jeszcze mogę powiedzieć o Horizon: Zero Dawn? Menu niestety było zablokowane, miejsca na eskapady - jak wspominałem - niedużo, NPC-ów, żeby z nimi porozmawiać, żadnych... No to dawaj znowu z tymi jaszczurkami czy z krabem, tym razem z użyciem pułapek albo pętających ruchy linek. Zhakowanie potencjalnego wierzchowca to trzy sekundy, po których już możemy śmigać znacznie szybciej po dolinie. W ujeżdżaniu byka, który wygląda jak robot, jest coś niewątpliwie wyjątkowego i klimat Horizon to nadal jeden z mocniejszych punktów tytułu, choć na cichej, ciasnej dolinie łatwo było szybko poczuć niedosyt wrażeń.

Z zabitych "zwierząt" zbieramy oczywiście surowce, wszędzie jest też jakieś zielsko do zerwania, ale wytwarzanie przedmiotów było zablokowane. Ucieszyło mnie jednak, że Aloy leczymy za pomocą eliksirów, a nie czasu. Jeśli wykorzystaliśmy nasze płynne apteczki, a życia mało, to do formy nie wrócimy, kitrając się pięć sekund za krzaczkiem. Nie ma przebacz.Graficznie było przyzwoicie, choć krajobrazom zdarzyło się nieelegancko doczytywać lub w ogóle wyglądać jakoś tak plastikowo. Ale otaczająca nas trawa, warunki pogodowe, bardzo szczegółowe roboty, sama Aloy... To są elementy, które cieszą oko. Grałem na zwykłym PS4 i nie miałem okazji porównać tego z Pro, ale Paweł donosi, że różnica jest faktycznie znacząca. Mówimy o skoku jakościowym jak z pecetowego medium na high, choć akurat HDR podobno zmienia po prostu kolory i nie robi specjalnego szału.Po 20 minutach z Horizon: Zero Dawn bez wahania mogę się wypowiedzieć tylko o samej walce, i ta za każdym razem przebiegała doskonale. Wiele opcji poprowadzenia boju, dynamiczne ruchy Aloy oraz przeciwników, konieczność dbania o zdrowie i duża wytrzymałość większych wrogów - wszystko to składało się na świetną zabawę. Na przekonanie się, jak Horizon radzi sobie w innych kwestiach, będziemy musieli poczekać do innych pokazów lub samej premiery, która planowo ma nastąpić 1 marca 2017 roku.

Ale ja w tę grę wierzę. Dzięki temu, że odpowiada za nią uznane studio i temu, co zobaczyłem na pokazie oraz materiałach promocyjnych. Jej największym niebezpieczeństwem może być niepotrzebnie otwarty świat, w którym nie będzie za dużo ciekawych rzeczy do roboty, podobnie jak ma to miejsce choćby w Mafii III. Biorąc pod uwagę oszczędność dema, nie zdziwiłoby by mnie też jakieś opóźnienie na początku przyszłego roku. Ale póki co nie ma co się martwić - zamiast tego lepiej dać ludziom z Guerilli spokojnie szlifować swój obiecujący tytuł.

Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.