Windows Store konkurencją dla Steama? Wolne żarty - tylko 2% pecetowego Rise of the Tomb Raider sprzedało się na platformie Microsoftu

Windows Store konkurencją dla Steama? Wolne żarty - tylko 2% pecetowego Rise of the Tomb Raider sprzedało się na platformie Microsoftu10.06.2016 11:13
Paweł Olszewski

Resztę, 98% gier, kupiono na Steamie, czyli u największego konkurenta Microsoftu.

Windows 10 miał być systemem dla graczy. Ambitne zapowiedzi skończyły się jednak tragicznie działającymi grami, które nawet na dobrych komputerach wydajnościowo nie dorównywały Xboksowi One. Deweloperzy wciąż walczą o lepsze pecetowe porty, Microsoft zachęca natomiast do kupowania ich na własnej platformie, na Windows Store. Cross-buyowe rozwiązania są tutaj miłym ukłonem w stronę klientów - kupując Quantum Breaka jeszcze przed 4 kwietnia na Xboksa One dostawało się za darmo pecetową wersję na Windows Store. Quantum Break na platformie Valve się jednak nie pojawił, nie było wyjścia. Ale jak tylko jest, to gracze idą na Steama, a Rise of the Tomb Raider jest brutalnym tego przykładem:

Według źródeł bliskich zamkniętemu niedawno Lionhead, Windows Store to porażka:

Ci, którym sztuka ta się udaje, wcale nie są w lepszej sytuacji, bo gry w formacie windowsowych wynalazków Universal Windows Platform (UWP) działają topornie, nie dają się modować i generalnie są parodią pecetowego grania. Microsoft musi sobie zdawać z tego sprawę, ale idzie w zaparte, tworząc ekskluzywne pecetowe tytuły. Quantum Break był pierwszy i zapewne nie będzie ostatni. Jeżeli na E3 potwierdzi się pecetowe Halo 5 albo Gearsy 4, to na 99% będą to tytuły dostępne tylko na Windows Store i Windowsa 10. Dramat? No właśnie... nie do końca.

Jak pokazują najnowsze dane, Windows 10 na dziś dzień jest najpopularniejszym wśród steamowych graczy systemem operacyjnym. Pecetowcy mają więc kompatybilny z nadchodzącymi grami Microsoftu system, brakuje im "tylko" motywacji do migracji ze sklepu Valve. Próg nie do przeskoczenia? Nie do końca, bo sposobów na wyciągnięcie Steamowi klientów są setki i nie mówię tutaj tylko o bardziej konkurencyjnych cenach czy grach na wyłączność. Spójrzcie co robi na przykład gog.com. Gdyby w Microsofcie wykazano się kreatywnością Polaków, a do tego połatano sklep, to miałby on szanse na sukces.

Monopol Steama na dłuższą metę nie przysłuży się bowiem nikomu poza Valve, cieszę się więc, że najwięksi tej branży chcą z nim walczyć. Póki co robią to trochę nieporadnie, przegrywając na większości frontów, ale ważne, że robią.

Zupełnie innym tematem jest fakt, że przez takie działania pecetowy rynek mocno się fragmentaryzuje. Gra na PC może być wszak tytułem na wyłączność Windowsa 10 i/lub Windows Store. Grą dostępną tylko na Oculus Rift lub HTC Vive. Grą free-to-play niedostępną na Steamie, posiadającą własnego klienta. AAA od EA czy Ubisoftu, na dedykowanych im platformach sieciowych albo tytułem streamowanym z serwerów Nvidii. Nic dziwnego, że przy tym skomplikowaniu ofert i możliwości gog.com rośnie, oferując po prostu klasyczne gry na PC. Do kupienia i ściągnięcia na dysk, bez DRM-ów, dziwnych licencji i kombinacji.

Paweł Olszewski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.