W Polsce większość rynku ma Sony, w 2010 konsole przegonią PC

W Polsce większość rynku ma Sony, w 2010 konsole przegonią PC11.03.2009 00:22
marcindmjqtx

Rzeczpospolita opublikowała ciekawy raport dotyczący wielkości naszego rynku gier. Rzadko mamy możliwość spojrzenia na lokalne liczby, więc tym bardziej takie dane cieszą. Na pewno dla nikogo nie będzie żadnym zaskoczeniem fakt, że w Polsce nadal królują komputery osobiste. Mają one ok. 80% całego rynku, reszta to oczywiście konsole. Ale ten stan rzeczy w tym roku ma ulec znaczącej zmianie. Przewiduję się, że do końca 2009 roku konsole stanowić będą już 40% całego rynku, a w 2010 przegonią PC pod względem popularności. Skąd taki trend?

Dzieję się tak dlatego, bo - jak głosi tytuł artykułu Rzeczypospolitej - Polacy pokochali konsole do gier wideo, a rok 2008 był najwyraźniejszy pod względem zwrotu klientów w stronę konsol. To tak naprawdę dalej nie tłumaczy, dlaczego PC traci na popularności, ale chyba zgodzicie się, że jest to temat na szerszą dyskusję. Ja w wielkim skrócie powiem, że po prostu gonimy Zachód. Widzę też pewien kryzys technologiczny (dotyczący zarówno sprzętu, jak i software'u), ale pozwolę sobie na tym etapie zakończyć tę dygresję. Wracając do tematu. Najlepiej, jako marka, radzi sobie u nas Sony. SCEP poinformował, że firma w 2008 roku sprzedała 57,3 tys. sztuk PS3 (18,1 tys. w 2007), 57,7 tys. PSP (23,8 tys. w 2007) i 48,2 tys.  PS2 (84,6 tys. w 2007). Łącznie daje to 163,2 tys. konsol. Microsoft nie podał do wiadomości swoich wyników, ale szacuje się, że w 2008 roku sprzedało się 135 tys. Xboxów 360. Czyli mniej niż całe Sony, ale jeśli porównać tylko konsole tej generacji, to jednak widać wyraźną przewagę 360.

Oczywiście wynik Sony jest i tak godny podziwu (szczególnie same przyrosty sprzedaży), szczególnie jeśli weźmie się pod uwagę fakt, że PS3 kosztuje ok. 2 razy więcej niż 360 (aktualizacja: mowa oczywiście o wersji Arcade). Widać nadal panuje znaczące przywiązanie do marki PlayStation. Cała sytuacja potwierdza jednak potrzebę obniżki ceny PS3, po której dopiero konsola Sony będzie mogła rozwinąć skrzydła.

Nie należy zapominać o Nintendo, które również i w Polsce jest obecne. Firma może pochwalić się 5-procentowym udziałem w rynku (ciężko nazwać to jakimś wielkim wyczynem, biorąc pod uwagę światowe wyniki). Rodzimy dystrybutorzy mocno wierzą w sukces tej platformy i liczą, że - tak jak na Zachodzie - dotrą do nowych odbiorców, czyli graczy niedzielnych, softcore'owców, czy jak ich tam zwał...

Pamiętajcie, że wyniki Microsoftu i Nintendo są jedynie szacunkami opartymi na wynikach sprzedaży sieci Media Markt, która może pochwalić się 35-40 proc. udziałem w sprzedaży gier w Polsce. Również i wartość naszego całego rynku można wyłącznie oszacować. Zrobiła to firma Electronic Arts, której wyszło, że jesteśmy warci 750 milionów złotych. Ta liczba nie bierze pod uwagę sprzedaży elektronicznych wersji gier (np. przez Steam) oraz rynku wtórnego, który - jakby nie patrzeć - jest u nas całkiem rozwinięty. Te wyniki i tak robią wrażenie, a na pewno jeszcze większy robi miliard złotych - tyle prawdopodobnie będzie wart polski rynek pod koniec tego roku. O ile, jak podsumowuje w artykule Robert Purzycki z CD Projekt, rynku nie zdusi kryzys i wahania kursów walut. Wraz z kursem dolara i euro rosną ceny konsol i gier na nie przeznaczonych. To na pewno wpłynie na dynamikę rynku. Ale to wszystko już tylko od Was zależy...

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.