Ubisoft: recenzje to nie wszystko

Ubisoft: recenzje to nie wszystko11.12.2008 16:24
marcindmjqtx

Tytuł wpisu sugeruje, że w Ubisoft ktoś wreszcie doszedł do jednego z prostszych wniosków, jakie można wysnuć obserwując branżę. Nie wszystkie tytuły wychwalane przez recenzentów sprzedają się wystarczająco dobrze, by na przykład zarobić na swój sequel. O tym dysonansie Ubisoft przekonał się na własnej skórze, co skłoniło Alaina Martineza do słów:

Oceny nie są wszystkim, naszym zdaniem kluczowe są innowacje i jakość. Żadnej z tych rzeczy nie można odmówić Prince of Persia: The Sands of Time, które na Metacritic spoczęło na fantastycznej ocenie 92/100. Moim zdaniem całkiem słusznie, bo choć ludzie często obśmiewają pomysły wskrzeszania klasyków za pomocą współczesnej technologii, to Ubisoft pokazał, że da się to zrobić i to ze świetnymi rezultatami. A co z sukcesem komercyjnym?

Myśleliśmy, że [wyniki sprzedaży] będą fantastyczne, ale dobiły do dwóch milionów [sprzedanych kopii], więc byliśmy nieco zawiedzeni Na drugim biegunie znajdujemy Assassin's Creed. Niewątpliwie jest to dobra gra, ale wydaje mi się, że dążenie ku innowacjom wpłynęło w niej negatywnie na jakość. Recenzenci kręcili lekko nosem (sam poniekąd do nich dołączyłem, dając Altairowi 7/10), gracze podzielili się na dwa obozy, a sprzedaż? No cóż - sami nie dowierzaliśmy tempu w jakim gra schodziła z półek.

Teraz na rynku pojawiły się dwie kolejne gry Ubisoftu, w których nie brakuje innowacji - Prince of Persia i EndWar. Pierwsza z nich dość drastycznie zrywa ze starszą trylogią, zmieniając system walki, oprawę i dodając Elikę i robiąc krok ku mniej wprawnym graczom. Tom Clancy's EndWar stawia natomiast na innowacyjny sposób sterowania jednostkami i mocno rozbudowany tryb wieloosobowej wojny. Książę na Metacritic doczłapał do oceny 84/100 (czyli lepiej, niż Assassin's Creed!) EndWar idzie gorzej, bo nie może dobić nawet do 80.

Aktualizacja: Właśnie teraz spłynęły przewidywania sprzedaży gier Ubisoftu. Prince of Persia zadowoli swoich twórców jeśli sprzeda się w okolicach 3 milionów egzemplarzy, co zdaniem Martineza jest bardzo pradwdopodobne. Firma spodziewa się, że EndWar znajdzie 1.4 miliona nabywców, co jest "dolną granicą" zakładanych celów. Nietrudno wskazać bardziej innowacyjną grę z tej dwójki, czyżby właśnie płaciła za to cenę?

Innowacyjność i jakość. Gdy obie te rzeczy idą w parze, wtedy wszystko jest w porządku. Gorzej, gdy ktoś myśli, że ta pierwsza jest automatycznie gwarantem drugiej. Wtedy wszystko staje na głowie - deweloper wścieka się na dziennikarzy, którzy "nie rozumieją" jego gry, gracze zaczynają dzielić się na zwolenników innowacji i tych, dla których najważniejsza jest jakość, a wydawca musi drżeć o sprzedaż. Gratuluję Ubisoftowi odkrycia, że recenzje to nie wszystko. Teraz będzie z górki.

Maciej Kowalik

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.