Ubisoft mówi, że chce więcej gier free-to-play, a później się z tego tłumaczy

Ubisoft mówi, że chce więcej gier free-to-play, a później się z tego tłumaczy12.05.2021 18:23
Assassin's Creed: Valhalla

Przedstawiciele firmy mówią o większej koncentracji na darmowych produkcjach. Póżniej wyjaśniają, że wcale nie kosztem "tradycyjnych" gier AAA. Ale skąd wieje wiatr - to czuć.

Podczas wczorajszej konferencji Ubisoftu dla inwestorów firma podsumowała zeszłoroczne wyniki finansowe. Jak to zwykle w takich przypadkach była, nakreśliła również swoje plany na przyszłość. Wśród nich - zmianę nastawienia do produkcji wysokobudżetowych gier z segmentu (za przeproszeniem) AAA. A przynajmniej tak się początkowo wydawało.

W związku z ewolucją naszego wysoko jakościowego line-upu gier, który jest coraz bardziej zróżnicowany, postanowiliśmy zrewidować nasz poprzedni komentarz na temat wydawania 3-4 gier AAA typu premium na rok.

Powiedział dyrektor finansowy Ubisoftu, Frederick Duguet. Dodał, że mówienie o 3-4 dużych grach na rok "nie oddaje obecnie we właściwy sposób dynamiki tworzenia wartości przez wydawcę" i że Ubisoft zamierza utrzymać "wysokie tempo dostarczania treści w formie zarówno premium jak i free-to-play.

Co to właściwie oznacza? Czy gier będzie mniej, więcej, tyle samo i jakich właściwie? Relacja z tej wypowiedzi, która szybko obiegła internet, wywołała falę rozmaitych domysłów. W bardziej apokaliptycznych (i oderwanych od rzeczywistości) zakątkach Twittera pojawiły się nawet przypuszczenia, że Ubisoft zamierza "zabić serię Assassin's Creed" (ha ha).

W kwestii komentarza Ubisoftu, dotyczy on zwiększaniu roli segmentu F2P w całości przychodów, nie oznacza jednak, że będzie mniej tradycyjnych, płatnych gier jak AC. Mieszanka zawartości się rozszerza, ale nie zmienia. Dobrym porównaniem jest ewolucja "Call of Duty" od czasów "Warzone".

Napisał w odpowiedzi na tego typu komentarze Sean Lama - starszy analityk w Ubisofcie. Niedługo później Ubisoft udzielił oficjalnego komentarza serwisowi Eurogamer. Czytamy w nim:

Naszym celem jest wciąż wydawanie doświadczeń premium, takich jak "Far Cry 6", "Rainbow Six Quarantine", "Riders Republic", czy "Skull and Bones", żeby wymienić tylko kilka, przy jednoczesnym rozszerzaniu naszego portfolio free-to-play i wzmacnianiu naszych marek, by trafiały one do jeszcze większej liczby użytkowników.

Niejako zawczasu wpisując się w nową wizję, parę dni temu Ubisoft zapowiedział darmową "wersję" The Division o podtytule "Heartland". Teraz można się oczywiście spodziewać, że tego typu projektów będzie dużo więcej. Z całą pewnością nie kosztem serii "Assassin's Creed" - ta wciąż przynosi olbrzymie zyski. 

Ale czy to samo można powiedzieć o wszystkich innych produkcjach, które być może kiedyś mogłyby powstać w Ubisofcie, a których rynkowy sens przestanie istnieć w obliczu milionów i miliardów z F2P? 

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.