To który zestaw VR sprzedawał się najlepiej w pierwszym kwartale tego roku?

To który zestaw VR sprzedawał się najlepiej w pierwszym kwartale tego roku?10.05.2017 11:30
Bartosz Stodolny

W „małych” zaskoczenia raczej nie ma. W „dużych” w sumie też nie…

Agencja SuperData opublikowała raport, w którym dzieli się wynikami sprzedaży gogli wirtualnej rzeczywistości w pierwszym kwartale tego roku. Zwycięzcą są – co nie powinno dziwić – sprzęty mobilne, z Gear VR od Samsunga, które sprzedały się w liczbie 782 tysięcy egzemplarzy, na czele. Z kolei Google Daydream to „zaledwie” 170 tysięcy egzemplarzy, ale analitycy przewidują, że w tym roku sprzeda się ich 3,5 miliona. To jednak nadal połowa tego, co ma osiągnąć Samsung, bo koreańskie gogle, według szacunków, sprzedadzą się w liczbie 6,7 miliona egzemplarzy, co częściowo ma napędzić nowy smartfon producenta – Galaxy S8. Stephanie Llamas z SuperDaty mówi:

A jak wyglądają wyniki większych zestawów? Mimo że PSVR nie jest jakoś głośno reklamowany, jest to najlepiej sprzedający się sprzęt stacjonarny, a 375 tysięcy sprzedanych egzemplarzy to więcej, niż Rifta i Vive’a razem wziętych. Te w pierwszym kwartale sprzedały się odpowiednio w liczbach 64 tysięcy i 95 tysięcy sztuk. Przewidywania dla tego segmentu na cały 2017 rok to 2,6 miliona PSVR, 553 tysiące Vive’a i 346 tysięcy Rifta.

Dużo? Z jednej strony, patrząc na ceny i fakt, że VR to ciągle raczkująca branża, przewidywania mogą być satysfakcjonujące. Inną sprawą jest zestawienie sprzedaży takiego PSVR z liczbą obecnych na rynku PS4. W lutym Sony pochwaliło się, że sprzedano 915 tysięcy gogli. Dla porównania, przez pierwsze trzy miesiące od premiery sprzedało się około 1,4 miliona pierwszego iPhone’a. A to też była wtedy nowość i zupełnie odmienne spojrzenie na smartfony.

2016 Taco Bell PlayStation VR Commercial | Player One

Sprzedaż PSVR wypada też dość blado przy ponad 50 milionach konsol, które są obecnie w naszych domach. Trzeba jednak przyznać, że zestawów mogłoby sprzedać się więcej, ale Japończycy obrali ostrożną drogę i nie zapchali linii produkcyjnych wirtualną rzeczywistością. Mimo wszystko, zakładając, że od premiery do końca tego roku liczba użytkowników PSVR osiągnie 3 – 3,5 miliona, to nadal tylko 7% ogółu posiadaczy PS4.

Mimo tego nie da się ukryć, że potencjał w tym wszystkim jest. I to olbrzymi, bo jeśli spojrzymy na prognozy finansowe wychodzi, że rynek w tym roku urośnie ponad 2-krotnie osiągając wartość 4,9 miliarda dolarów (2016 to 1,8 miliarda). Rok 2018 to już 13,6 miliardów, a do 2020 branża urośnie do prawie 38 miliardów dolarów, z czego niemal 20 miliardów będzie stanowiło oprogramowanie i usługi związane z VR-em.

Jednak zanim to nastąpi, a przede wszystkim – żeby w ogóle mogło się wydarzyć, producenci muszą popracować nad świadomością odbiorców. 45% Amerykanów nigdy nie słyszało o wirtualnej rzeczywistości, a niemal połowa z nich nie potrafi wymienić żadnej marki z nią związanej. Co ciekawe, choć Vive sprzedaje się lepiej od Rifta, jest najmniej rozpoznawalny. Zaledwie 5% badanych wymieniło gogle HTC jako coś, co kojarzy im się z wirtualną rzeczywistością.

Choć akurat w tym przypadku PR, zarówno ten dobry jak i zły, robią ostatnie zawirowania wokół Oculusa. Przegrany proces z ZeniMaksem, odejście Luckeya czy wycofywanie zestawów demo ze sklepów. Z jednej strony to wszystko przyczynia się do rozpoznawalności marki, z drugiej – nie świadczy, w oczach przeciętnego użytkownika, dobrze o firmie.

Bartosz Stodolny

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.