SUPERHOT: mała polska gra robi furorę w sieci. Rozmawialiśmy z jej twórcami

SUPERHOT: mała polska gra robi furorę w sieci. Rozmawialiśmy z jej twórcami11.09.2013 11:27
marcindmjqtx

Żeby dać Wam mały przedsmak: nam najbardziej kojarzy się z Hotline Miami. W 3D. I z zabawą czasem.

Pomysł na SUPERHOT jest prosty: czas płynie tylko wtedy, gdy porusza się gracz. Nie jest to coś zupełnie nowego, coś podobnego można było znaleźć choćby w Braidzie. Ale tutaj po raz pierwszy zostało to wpasowane w formułę strzelanki z widokiem z pierwszej osoby.

Jaki to ma wpływ na rozgrywkę? Kolosalny! Celowanie jest oczywiście banalnie łatwe, ale samo wystrzelenie nie wystarczy przecież do zabicia wroga. Trzeba jeszcze się poruszyć, by pocisk mógł dolecieć do celu. I to poruszyć tak, by nie wpaść pod jego - albo innych przeciwników - ostrzał, bo jeden celny strzał wystarcza nie tylko do zabicia wrogów, ale także gracza. Początkowo wydaje się to banalne, ale gdy przeciwnicy wychodzą naraz z kilku stron, a amunicji zawsze jest za mało, gra robi się wcale niełatwa. A przy okazji potwornie wciągająca. Nasze najbliższe skojarzenie to Hotline Miami: tak jak tam, tak i tu do sukcesu potrzebne jest trochę szczęścia, trochę wyczucia, trochę pomyślunku i zwykle wiele, wiele prób. To podobna zabawa w powtarzanie tych samych krótkich sekwencji. I przy okazji zupełnie nowa spojrzenie na FPS-y.

SUPERHOT

SUPERHOT powstało w ramach 7 Day FPS - internetowej akcji dla twórców gier, która polega na tworzeniu strzelanek z widokiem z pierwszej osoby w nie więcej niż siedem dni. Gra jest dostępna zupełnie za darmo i każdy może w nią zagrać w przeglądarce - wystarczy wejść tutaj. Od kilku dni w sieci jest o niej coraz głośniej. O grze napisał choćby na swoim Twitterze Peter Molydeux - to satyryczne, popularne konto, którego autor podrzuca dziwne tematy na gry i często w ironiczny sposób komentuje branżę:

źródło: Twitter

I słusznie, bo to bardzo oryginalny i grywalny pomysł. Czy możemy oczekiwać rozwinięcia pomysłu? Obecnie SUPERHOT da się przejść w góra pół godziny. Między innymi o to zapytaliśmy twórców - poniżej znajdziecie krótki, przeprowadzony przez nas wywiad.

Tomasz Kutera, Polygamia.pl: Kim jesteście, skąd się wzięliście? Strona Blue Brick raczej nie sugeruje, że zajmujecie się grami, wśród projektów też jest raczej oprogramowanie... Skąd pomysł na zrobienie gry i to akurat w 7DFPS?

Piotr Iwanicki: Blue Brick to dość niezwykła grupa, którą umiejętności niosą na różne strony. Robimy webdev, robimy elektronikę, robimy projekty badawcze, robimy gry flashowe, robimy aplikacje mobilne. Każdy w biurze ciągnie trochę w swoim kierunku i w wyniku tego powstają naprawdę szalone projekty, takie jak karmnik dla kotów na bazie iPada, który wygrał ostatni łódzki Startup Weekend. I takie jak SUPERHOT, który powstał jako wakacje od normalnej pracy. A 7 Day FPS Challenge było po prostu świetną wymówką. Już wcześniej organizowaliśmy w biurze Ludum Dare'a (konkurs na grę w 48h), więc nie było niczym dziwnym, że nagle wszyscy rzucamy swoje zajęcia i bierzemy się za robienie gier.

SUPERHOT

Czy możecie zdradzić, jak narodził się pomysł na rozgrywkę w Superhot? Dla mnie to trochę Hotline Miami w 3D i z dodaną zabawą czasem - ta sama zabawa polegająca na próbach i błędach, momentami losowa, ale bardzo satysfakcjonująca. Ale oczywiście to tylko moje skojarzenie, Wasze inspiracje mogą być zupełnie inne i to ich jestem ciekaw.

7DFPS-a potraktowaliśmy jako zupełny eksperyment. Zebraliśmy spory zespół specjalnie na ten projekt i zamknęliśmy się na tydzień. Wcześniej nie tworzyliśmy nic wspólnie, nie znaliśmy narzędzi, których planowaliśmy użyć, w niektórych przypadkach ledwo znaliśmy się nawzajem. Szanse nie były po naszej stronie, ale postanowiliśmy płynąć z tym co mamy i dać z siebie wszystko. Najbardziej inspirująca była więc sama sytuacja, w której się znaleźliśmy. Bez tego motywacyjnego kopa zrobienie tygodnia pracy zajęłoby nam miesiąc lub dwa. A przecież trialowa wersja silnika Unity ma tylko 30 dni!

Pomysł zaś w pewnym momencie pojawił się w naszych rozmowach i przylgnął. Obracaliśmy go sobie w głowach jeszcze przed konkursem. Pitchowaliśmy "czas płynie tylko, kiedy się ruszasz" przy rekrutowaniu zespołu. Ale wszyscy byliśmy zgodni, że nic nie jest pewne, dopóki nie zaczniemy faktycznej pracy, że wszystko się może zmienić w ciągu tego szalonego tygodnia.

Sugerujecie na stronie, że możemy się spodziewać czegoś więcej ze strony Superhot. Czy możecie zdradzić, nad czym pracujecie? Większa, bardziej rozbudowana, już sprzedawana gra czy coś zupełnie innego?

SUPERHOT

SUPERHOT spotyka się z onieśmielająco dużym zainteresowaniem. Obawiam się, że znaleźliśmy się w sytuacji bez wyjścia. Musimy przygotować jakiejś rozwinięcie SUPERHOTA. Szykuje się z tego naprawdę niezła przygoda i sami jesteśmy ciekawi co z tego wyjdzie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.