Statystyki Steama pokazują, że chętnie korzystamy z prawa zwrotu gier

Statystyki Steama pokazują, że chętnie korzystamy z prawa zwrotu gier04.05.2017 16:42
Bartosz Stodolny

Przydałoby się jeszcze dopasowanie cen do realiów panujących na lokalnych rynkach, ale niestety w przypadku Unii Europejskiej to nie przejdzie.

Valve wprowadziło ostatnio trochę usprawnień do systemu wsparcia użytkowników Steama, a żeby nie być gołosłownym, udostępniło stronę ze statystykami, na której możemy podejrzeć liczbę przyjmowanych zgłoszeń. W ciągu ostatnich 24 godzin wpłynęło do działu wsparcia ponad 65 tysięcy próśb o pomoc.

Ponadto Gaben chwali się czasem oczekiwania na odpowiedź, który w przypadku zwrotów wynosi od 1,35 godziny do 1,53 dnia, a patrząc na pozostałe dane widzimy, że większość zgłoszeń doczekuje się reakcji w czasie nieprzekraczającym 48 godzin. Najszybciej, bo w przedziale od 2,47 do 16,64 godzin obsługiwane są zgłoszenia dotyczące bezpieczeństwa i odzyskiwania konta, co nie powinno dziwić zważywszy na wrażliwą naturę problemów z tym związanych.

Ze wspomnianych już 65 tysięcy zgłoszeń, 49 tysięcy dotyczy zwrotów. Oczywiście to tylko ostatnie 24 godziny, a w większych przedziałach czasowych Valve podaje tylko ogólną liczbę, ale nie ma powodu, dla którego ten trend nie miałby trwać od dłuższego czasu. Valve nie podaje też danych sprzedaży gier, SteamSpy natomiast nie jest do końca wiarygodny, a ostatnią informację na ten temat publikował rok temu. Ciężko zatem oszacować, jak mają się zwroty do sprzedaży na Steamie. No i nie wiemy, ile z próśb jest odrzucanych.

Raz zdarzyło mi się korzystać ze steamowego wsparcia, właśnie przy okazji zwrotu gry, i muszę przyznać, że całość przebiegła bardzo sprawnie. Niecałe dwie godziny po zgłoszeniu otrzymałem informację, że zostało one rozpatrzone pozytywnie i pieniądze szybko wróciły na moje konto bankowe.

Swoją drogą, zwroty w cyfrowej dystrybucji mogą nam zastąpić wersje demonstracyjne. Te co prawda od jakiegoś czasu wracają do łask, ale na przykład taki Prey demo ma tylko na konsolach. Powód braku wersji pecetowej tłumaczy Raphael Colantonio, jeden z dyrektorów artystycznych w Arkane:

Demo wymagające zamrożenia 60 euro na kilka dni, ale jest w tym trochę racji. Tylko szkoda, że polski klient jest wrzucony do tego samego worka, co niemiecki czy brytyjski. Co prawda dzisiejsza zmiana w systemie wysyłania prezentów na Steamie skutecznie blokuje możliwość kupna gry w kraju z niższą ceną i sprzedaży jej w tym, gdzie jest ona wyższa, ale i tak kłóci się to z polityką Unii Europejskiej dotyczącą swobodnego przepływu towarów i usług, za co zresztą Valve może oberwać po uszach. Zatem szans na niższe ceny w naszym kraju raczej nie ma.

Bartosz Stodolny

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.