Sprzedaż pecetów w Polsce maleje. Wszystkich? Nie, bo gaming rośnie w siłę

Sprzedaż pecetów w Polsce maleje. Wszystkich? Nie, bo gaming rośnie w siłę10.04.2017 17:49
Bartosz Stodolny

2016 rok był najgorszym pod względem ilościowej sprzedaży komputerów stacjonarnych. W ostatnich latach gorszy wynik zanotowano jedynie w roku 2005. I właśnie tutaj z ratunkiem przybywa sprzęt dla graczy.

Puls Biznesu opublikował artykuł, w którym powołuje się na dane dostarczone przez agencję IDC, specjalizującą się w badaniach rynku IT. Wynika z nich, że w 2016 roku sprzedało się w Polsce 2,4 miliona komputerów stacjonarnych. To najsłabszy wynik od ponad dekady, bo mniej desktopów sprzedało się tylko w 2005 roku – 2,1 miliona sztuk. Jednak, jak na łamach PB mówi Andrzej Przybyło, prezes AB S.A., nie ma powodów do obaw:

Powodów gorszej sprzedaży nietrudno się domyślić. Po pierwsze, od dłuższego już czasu „stacjonarki” wypierane są przez laptopy, sprzedaż których co prawda również maleje, ale nie w takim tempie i jest nieco ratowana przez ultrabooki, czyli małe, lekkie i długo pracujące na baterii sprzęty. Po drugie, maleje liczba zamówień sektora publicznego, który zwykle ratował sytuację desktopów. Po trzecie, najważniejsze – przeciętny użytkownik nie ma dziś większej motywacji do wymiany sprzętu na nowszy.

Po prostu, i dotyczy to zarówno notebooków jak i desktopów, osoby wykorzystujące komputer do pracy, przeglądania Internetu i multimediów zadowalają się tym, co już mają. 3, 4-letni sprzęt spokojnie poradzi sobie w tych prostych zastosowaniach, a zaoszczędzone w ten sposób pieniądze można wydać na nowego smartfona albo lepszy telewizor, szczególnie że rozdzielczość 4K i technologia HDR powoli stają się coraz bardziej popularne i przystępne cenowo.

Brakuje też – przynajmniej z punktu widzenia „zwykłego” użytkownika – wyraźnego przeskoku technologicznego. Nie ma już tego szału, jak w 2005 roku, kiedy Intel wprowadził dwurdzeniowe procesory Pentium D albo gdy rok później pojawiła się rodzina Core 2. Dziś mamy Kaby Lake, Ryzena od AMD, odblokowane mnożniki i tak dalej, ale zupełnie nie „jara” to przeciętnego Kowalskiego.

Przeciętnego Kowalskiego, oglądającego filmy i „internety” nie, ale grającego Kowalskiego już jak najbardziej. To właśnie gamingowe pecety, poza ultrabookami, są kategorią, która ciągle rośnie. W przypadku graczy kolejne generacje sprzętu są dużo bardziej atrakcyjne i zapewniają realny skok jakościowy w porównaniu z urządzeniami starszymi.

Ile z tych liczb stanowią pecety? Firma HP szacuje, że na polskim rynku sprzedaje się około 120 tysięcy gamingowych komputerów rocznie, co stanowi około 5 procent ogółu (PC), a wartość całej branży, łącznie z akcesoriami, szacuje się nawet na 100 milionów złotych.

To już słowa Adama Robaszyńskiego-Jańca, szefa studia The House of Fables, który widzi olbrzymi potencjał w tej technologii. I kolejny element ratujący spadającą sprzedaż pecetów. Na razie znikomy, bo sprzedaż samych pecetowych gogli nie jest powalająca, ale w miarę popularyzacji tej technologii, coraz więcej graczy będzie wymieniało komputery na mocniejsze.

Czy możemy zatem mówić o zapaści pecetów? Oczywiście że nie. To, co obecnie dzieje się na rynku jest naturalnym trendem wynikającym z jego nasycenia i brakiem odczuwalnego dla „zwykłego” użytkownika skoku technologicznego. Nadal jednak pozostaje „power user”, czyli między innymi gracz, który będzie potrzebował nowości i który będzie napędzał sprzedaż. Tyle, że bardziej wyspecjalizowaną.

Bartosz Stodolny

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.