Są już wyniki GameINN. Wiemy które polskie firmy dostaną nawet kilka milionów złotych na dofinansowanie swoich gier

Są już wyniki GameINN. Wiemy które polskie firmy dostaną nawet kilka milionów złotych na dofinansowanie swoich gier14.12.2016 11:27
Paweł Olszewski

CD Projekt, The Farm 51, CI Games i Bloober Team rozbili bank, dofinansowanie dostanie też jednak kilkanaście mniejszych spółek.

Mniejszych, ale w branży znanych jak i naprawdę małych, o których raczej nigdy na Polygamii nie pisaliśmy. Na liście beneficjentów można się też natknąć na firmy z gamedevem nie kojarzone (vide Grupa INTERIA.PL Sp. z o.o.). Nie ma więc reguły. Liczył się po prostu pomysł i dobrze napisane wnioski. Tych spłynęło 72, a po kilku etapach oceny merytorycznej 38 projektów zostało ocenionych pozytywnie i zakwalifikowanych do dofinansowania. Jak dużego i za co sprawdzicie na poniższym dokumencie.

Troszkę się z programu GameINN na łamach Polygamii podśmiewaliśmy, zwłaszcza z czasem na siłę innowacyjnych nazw typu "Projektor numerycznie dezintegrowalnych konglomeratów generowanych proceduralnie". Bareizmy polskiego gamedevu? Trochę tak, ale taka też jest urzędowa specyfika i raczej nic z tym nie zrobimy. Za to ci, którzy potrafią na czas wstrzelić się z pomysłem w sztywne ramy tego typu programów sektorowych, mogą naprawdę wiele ugrać. Ponad 10 mln PLN dla Bloober Team, niemal 10 dla CD Projekt RED (i to tylko za jeden projekt, a przeszły im aż cztery!) - to są naprawdę ogromne pieniądze. Różne już mieliśmy w Polsce programy i nabory, ale takich sum polski gamedev jeszcze od państwa nie miał. Trzymamy kciuki, aby sumy te zaprocentowały świetnymi grami.

Po suchym opisie nie zawsze wiadomo o co w tych grach chodzi, zwłaszcza, że w teorii są to pieniądze na badanie i rozwój innowacyjnych technologii, a nie po prostu budżet gry. Czasem jednak ich tytuły w połączeniu z wcześniejszymi strzępami informacji pozwalają domyślać się, w co będziemy grać na kilka lat. Spójrzmy na kilka wybranych przykładów.

Bloober Team dostał dofinansowanie na "Opracowanie samouczącego się systemu automatycznego modelowania spersonalizowanych wariantów rozgrywki w czasie rzeczywistym w grach z gatunku horror, w oparciu o interpretację reakcji i psychologii gracza". Nie jest tajemnicą, że firma chce się specjalizować w grach grozy, a po świetnym Layers of Fear (i takim sobie dodatku) pracuje nad grą Observer. Też w ujęciu FPP i też z gatunku horroru. Modelowanie rozgrywki w oparciu o nasze zachowania brzmi świetnie, choć może też przerażać - oglądaliście trzeci sezon Black Mirror? W jednym z odcinków pokazano tam dosyć pesymistyczny scenariusz w 100% działającego systemu tego typu, na dodatek połączonego z AR i VR. Wizji z serialu nie chciałbym doznać, ale pozbawionego przewidywalnych skryptów horroru jak najbardziej.

CD Projekt ewidentnie tworzy Cyberpunka, który, jak wynika z dokumentu, będzie miał tętniące życiem miasto, jakiegoś niestandardowego multiplayera i filmowe cutsceny.

Techland to między innymi "Opracowanie grywalnego prototypu interakcji z przeciwnikami nietypowych rozmiarów, dla gier z kategorii FPP, action-RPG, rozgrywanej w autorskim świecie fantasy, z wykorzystaniem technologii DirectX12." Nie od dziś wiemy, że wrocławska firma pracuje nad tego typu grą. To prawdopodobnie przy niej pracuje też Damien Monnier, który wcześniej zajmował się Gwintem w CD Projekcie.

Wciąż nic nie wiemy natomiast o LADAI (Tytuł Roboczy) od CI Games. Rekomendowana kwotowa dofinansowania to 2,5 mln zł, nie wiadomo jednak na co. I co LADAi będzie miało wspólnego z ich drugim projektem - innowacyjną (a jakże) technologią opartą o zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji dedykowane do generowania otoczenia gracza, w tym tłumu oraz stada zwierząt. Pachnie to sandboxem. I nie jest to planowany na wiosnę Sniper: Ghost Warrior 3. Czyżby więc Lords of the Fallen 2 miało iść w stronę otwartego świata?

Tomasz Gop, który w CI Games pracuje nad kontynuacją Lords of the Fallen, po godzinach nagrywa wraz z zaproszonymi gośćmi bardzo fajne rozmowy o tworzeniu gier wideo i ogólnie branży. Jeden z odcinków poświęcony był dotacjom. Nie tylko programowi GameINN, ale też innym formom państwowego czy europejskiego dofinansowania. Warto posłuchać.

Przegrani #44 - Dotacje (27lis2016)

Piotr Gnyp w 2010 roku pisał Gry wideo to część naszej kultury, dlaczego ich nie wspieramy? Minęło 6 lat i polski gamedev dostał właśnie 115 823 997,68 zł. Nie mamy chyba na co narzekać. Ciekawe gdzie będziemy za kolejne 6 lat.

Paweł Olszewski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.