Ridge Racer [PS1] - Retro Recenzja

Ridge Racer [PS1] - Retro Recenzja13.03.2017 16:04
QdiPSX

Tytuł: Ridge Racer

Inne tytuły: brak Deweloper: NAMCO Wydawca: Sony CEE Wydanie PAL: 28 września 1995 (SCES-00001) Wydanie NTSC-U: 29 września 1995 (SCUS-94300) Wydanie NTSC-J: 3 grudnia 1994 (SLPS-00001)

Witaj czytelniku, w tym wpisie chciałbym opisać pierwszą (jak się zakłada) grę wydaną na konsolę PlayStation 1 na rynku Europejskim. W dniu premiery konsoli mieliśmy jeszcze kilka gier, ale patrząc na numerację zakłada się tę grę jako pierwszą.

Z życia: Na jednej z aukcji na Allegro z tą grą sprzedający chwalił się że ta gra to unikat, a egzemplarz który sprzedaje jest pierwszy jak mówi numeracja gry – pokazywał wtedy oznaczenie SCES-00001

Ridge Racer to gra wyścigowa, która w tamtych czasach wymiatała, co jest zrozumiałem, gdyż innych gier wyścigowych nie było na tę konsolę. W grze dostajemy cztery kolorowe samochody które różnią się od siebie poza wyglądem i kolorystyką, osiągami określonymi trzema współczynnikami: przyczepność, przyspieszenie i prędkość maksymalna. Jak się można domyślić, to trzy z czterech dostępnych aut mają jedną z tych opcji wymaksowaną, gdzie ostatni samochód przedstawia raczej zrównoważone proporcje. Co się tyczy tras, to są one osadzone w jednym mieście, a różnią się tylko innymi konfiguracjami zakrętów. Są trasy krótkie i proste, ale również długie, skomplikowane i złożone. Żeby poszerzyć wachlarz dostępnych tras to dano jazdę w przeciwnych kierunkach, a mówię o tym dlatego, że są one określane jako dodatkowe trasy.

W trakcie jazdy po trasie możemy natrafić na aglomerację miejską, odcinki na drogach górzystych i przy brzegu morza. Tło tras jest również urozmaicony gdyż na budynkach są umieszczone telebimy i reklamy innych gier twórców, nad trasą lata helikopter i czasem przeleci samolot. Na drogach pobocznych widzimy poruszające się różne samochody.

Co się tyczy rozgrywki, to aby wygrać wyścig musimy spełnić kilka wymagać: wyścig musimy ukończyć na pierwszym miejscu, okrążenie musimy przejechać w określonym czasie bo inaczej zostaniemy zdyskwalifikowani. Na początku do wyboru mamy cztery trasy, w których ograniczeniami są maksymalne prędkości, liczba okrążeń, długość trasy i poziom trudności przeciwników. Trzy pierwsze zawody są typowymi wyścigami w których zmierzyć się musimy z jedenastoma zawodnikami, a ostatnie zawody to pojedynek z bardzo wymagającym kierowcą. Ukończenie wszystkich zawodów odblokowuje kolejne zawody które są jeszcze bardziej wymagające, nadal mam cztery wyścigi tyle tylko, że kierunek jazdy jest odwrotny, mamy mniejsze ograniczenie prędkości maksymalnej i mniej czasu na przejechanie jednego okrążenia.

W tym momencie gra dla mnie była już za trudna, nie mogłem ukończyć wyścigów na pierwszym miejscu, mimo przejechania okrążenia idealnie, bez dotykania przeciwników i ścian i cały czas trzymając gaz do dechy.

Graficznie gra może teraz nie powala, a wręcz może śmieszyć, ale pamiętajcie że jak ona wychodziła w tamtych latach była uważana za majstersztyk. Trzeba również wspomnieć o tle tras gdzie wszystkie obiekty są modelami przestrzennymi, a nie jak w późniejszych produkcjach zastępowano ich część płaskimi obiektami. To że są to obiekty trójwymiarowe to niektóre są dodatkowo ruchome. No i muszę wspomnieć że w grze mamy cykl dnia i nocy który zmienia się w trakcie wyścigów.

Muszę jeszcze wspomnieć o modelu jazdy, które w tej grze jest bardziej arkadowy i z symulacją nie ma nic wspólnego. Tę arkadowość czuć już od samego początku. Samochody potrafią wchodzić w ostre zakręty bez zapiszczenia opon z ogromną prędkością. Wyskoki, kolizje ze ścianami, krawężnikami, niewidzialnymi ścianami i przeciwnikami działa tak jak byśmy jechali bardziej dużą piłką, niż samochodem. Ktoś mi kiedyś powiedział że w tej grze jest rewelacyjna mechanika ciągłej jazdy bokiem, tak zwane drifty. Niestety ja nie mogę podzielić tego zdania, dla mnie jest ono za bardzo sztuczne i auto wprawione w poślizg kończy swój drift na ścianie.

I tak oto przedstawia się Ridge Racer dzisiaj. Gra się bardzo zestarzała i nie jest łatwo z niej dzisiaj czerpać przyjemność. Im dalej jesteśmy w rozgrywce tym gra staje się naprawdę niemożliwa do przejścia. Czasy są tak wyśrubowane i przeciwnicy są tak wymagający, że musimy znać trasę na pamięć, nie popełniając przy tym żadnego błędu a i to nawet nie wystarczy.

Z życia: Gra otrzymała w 1995 roku od magazynu Electronic Gaming Monthly nagrodę za Najlepszą Grę Wyścigową

Tyle z mojej strony, teraz pora na Was i podzielenie się wspomnieniami z tej gry jeżeli w nią za młodu graliście. Z przyjemnością poznam Wasze zdanie na jej temat.

Życzę Wam miłego dnia i przyjemnego grania.

P.S. A tutaj mój pierwszy BARDZO słabej jakości film w którym recenzuję tę grę. Ostrzegam przed oglądaniem.

Ridge Racer [PS1] Recenzja/Review - Qdi (Eng sub) Y1G1

Źródło artykułu:Polygamia.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.