Rezultaty finansowe dwóch gigantów, czyli co nieco o obecnej kondycji branży

Rezultaty finansowe dwóch gigantów, czyli co nieco o obecnej kondycji branży03.02.2011 20:14
marcindmjqtx

Raporty finansowe Square Enix i Namco Bandai okazują się nad wyraz ciekawą lekturą, która uwidacznia niebezpieczne tendencje w naszej branży - przeciętny sequel dzisiaj sprzedaje się dwa razy lepiej niż świeże IP o stosunkowo wysokiej jakości.

Proponuję zacząć od kwestii bezpośrednio związanej z tematem, czyli raportów finansowych Square Enix oraz Namco Bandai. Jeśli chodzi o tę ostatnią firmę, to sytuacja nie wygląda zbyt ciekawie - królowie bijatyk 3D, swego czasu rewelacyjnie prosperująca firma, nie mają powodów do radości, gdyż dziewięć miesięcy obecnego roku fiskalnego przyniosło kiepską sprzedaż tytułów, w które sporo zainwestowano. Mowa przede wszystkim o Enslaved, które wyglądało na potencjalny hit, a ostatecznie zebrało nieco słabsze, niż niektórzy się spodziewali, oceny, sprzedając się przy tym poniżej wszelkich oczekiwań. Panowie z Namco Bandai zakładali ponad milion sprzedanych egzemplarzy, do sklepów na start wrzucono 800 tysięcy sztuk, z czego do tej pory nabywców znalazło marne 460 tysięcy. Faktem jest, że w przeciwieństwie do analogicznego okresu roku 2009 firma odnotowała zyski, ale tak naprawdę tylko Tekken 6 spełnił oczekiwania, nadal sprzedając się przyzwoicie (1,1 miliona w ostatnich 3 kwartałach 2010 roku, ogólnie ponad 3 miliony). Drugi w kolejce był Ben 10 Ultimate Alien (490 tys. sprzedane w Europie i USA). Dalej jest tylko gorzej, God Eater: Burst na PSP to 460 tys. opchniętych pudełek z grą, czyli rezultat identyczny z tym osiągniętym przez najnowsze dziecko Ninja Theory. Splatterhouse nie załapał się do rankingu. Całkowity przychód firmy w tym okresie to 288 miliardów jenów (3.5 miliarda dolarów) - to o 2% więcej niż w analogicznym okresie roku 2009. Podczas omawianych 9 miesięcy, gry wideo wygenerowały 54.7 miliarda jenów dochodu, to niestety mniej niż w analogicznym okresie 2009 roku, gdy było to 60 miliardów jenów).

Podobny raport opublikowało Square Enix. Trzeba przyznać, że nie miało tyle szczęścia, co Namco Bandai. Firma zanotowała spadek zysków rzędu 28% w porównaniu do identycznego okresu w roku 2009. Przychód natomiast spadł aż o 58%, plasując się w okolicach 9 miliardów jenów. Słabo. Niespodziewanym (przynajmniej dla osób, które w grę grały) sukcesem okazał się Kane & Lynch 2 - perypetie oryginalnej pary sprzedały się zaskakująco dobrze - ponad milion sprzedanych egzemplarzy to rezultat, z którym konkurować może tylko Dragon Quest Monster Joker (również ponad milion zakupionych sztuk).

Jakie można z tego wszystkiego wyciągnąć wnioski i dlaczego postanowiłem umieścić wyniki finansowe dwóch gigantów w jednym tekście? Otóż kiedy dokładnie przyjrzymy się tym rezultatom, widać tu pewną niepokojącą prawidłowość, która zresztą w naszej branży nie jest żadną nowością. Tytuły świeże, z nutką artyzmu, nietuzinkowym klimatem i designem sprzedają się po prostu słabo. Przerabialiśmy to już wielokrotnie. Pamiętam, jak wszyscy zapaleni gracze, których znam, piali z zachwytu nad tytułami takimi jak Okami czy ICO, a ostatecznie wyniki sprzedaży zweryfikowały wszystko - ludzi potrafiących docenić prawdziwy artyzm jest w growym światku niewielu, cała reszta woli odgrzewane kotlety. Ta reszta sięgnęła właśnie po sequel Kane and Lynch, który mimo że nie jest grą szczególnie udaną, to jednak zaspokaja podstawowe potrzeby dzisiejszego, statystycznego gracza - można postrzelać, cały czas coś się dzieje, marka jest sprawdzona, bohaterowie znani. Zachowawczość graczy warunkuje zachowawczość wydawców. Niestety - rezultaty finansowe wyznaczają trendy, a te jak na załączonym obrazku widać, są niepokojące. Przynajmniej w moim mniemaniu. A co Wy o tym myślicie? Kto z was nabył Enslaved, hm?

Marcin Malinowski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.