"Parszywa 13" dziennikarzy branżowych

"Parszywa 13" dziennikarzy branżowych19.12.2008 19:01
marcindmjqtx

Końcówka roku to zawsze okres wielkich podsumowań, zestawień wskazujących, co wydarzyło się ważnego, co było warte uwagi itd. My jednak poszliśmy o krok dalej, niż tylko standardowe wybory gry roku i postanowiliśmy przygotować dla Was coś naprawdę interesującego. Nie martwcie się, nie zabraknie również naszych typowych zestawień, ale w tej chwili skupimy się na czymś zdecydowanie ciekawszym - polskim rynku i najważniejszych ludziach stojących po naszej stronie barykady, czyli po prostu o mediach growych.

Przygotowaliśmy dla Was zestawienie najbardziej wpływowych dziennikarzy, czy też redaktorów piszących o grach. Pamiętajcie, że jest to pierwszy raz, jak podejmujemy się takiego zadania, a docelowo chcemy by powstał z tego cykl artykułów, który przybliży Wam najważniejsze postacie naszej branży. Oczywiście jest to tworzone dla Was, więc jak najbardziej czekamy na Wasze konstruktywne uwagi, spostrzeżenia. Zestawienie to, zatem jest wstępem do czegoś większego, w czym Wy również możecie mieć swój udział.

Na wstępie trzeba powiedzieć o systemie punktowania, tak żeby każdy z Was wiedział jak poniższa lista powstała. Zapytaliśmy praktycznie wszystkich najważniejszych dystrybutorów gier w Polsce o ich 10 propozycji najbardziej wpływowych dziennikarzy. Każda osoba w ten sposób zdobywała jeden punkt, a po zsumowaniu wszystkich wyników otrzymaliśmy poniższe zestawienie. W pierwszej edycji udział wzięło: CD Projekt, Cenega, LEM, Electronic Arts, SCEP, Techland, Ubisoft, City Interactive oraz z ramienia Microsoftu wypowiedział się Edelman. Niestety nie udało nam się skontaktować z Codemasters, podobnie jak z firmą Sokrativ reprezentującą Nintendo, a Nicolas Games nie znalazło dla nas niestety czasu. Dziękujemy wszystkim dystrybutorom, którzy odpowiedzieli na nasze pytanie i liczymy, że nie zawiodą nas również następnym razem. Wiemy również, że dystrybutorzy nas czytają, więc może zechcą osobiście skomentować wyniki.

Uprzedzając komentarze i pretensje, które zapewne się pojawią. Tak, wiemy, że zadawanie takich pytań osobom z branży będąc samemu jej uczestnikiem może mieć (pozytywny dla nas) wpływ na wynik ankiety. Mimo to...

...zostaliśmy mile zaskoczeni, że w samym zestawieniu znalazł się reprezentant Polygamii. Z drugiej strony pamiętać o tym, że w imieniu dystrybutorów odpowiadali fachowcy z branży PR. Każdy powinien samodzielnie ocenić wiarygodność naszych dociekań. My wierzymy w ludzką uczciwość.

Zatem przed Wami już bez zbędnych przedłużeń: „Parszywa 13" dziennikarzy branżowych:

Miejsce I (8 punktów):

Tymon Smektała (redaktor naczelny czasopisma Click!, redaktor czasopisma CD-Action). Jedna z najbardziej barwnych postaci tego zestawienia. Przede wszystkim dlatego, że oprócz gier poświęcił się również hip-hopowi. Znajdziecie go nie tylko w najnowszych numerach wyżej wymienionych czasopism, ale również na okładkach płyt oraz jako autora książek i artykułów naukowych dotyczących zakresu public relations. Doktor ekonomii, a przede wszystkim można by powiedzieć, że człowiek renesansu naszej branży growej.

Miejsce II (7 punktów):

Robert Kowalski (redaktor naczelny gry.onet.pl). Kowal, bo pod takim pseudonimem pisze Robert to dziennikarz, który przyglądał się rozwojowi gier od praktycznie ich samych początków. Jego celem jest zostawienie trwałego śladu w historii, co jak widać idzie mu całkiem nieźle. Drażnią go za to pseudonaukowcy, którzy na każdym kroku próbują udowodnić światu, że gry to zło wcielone.

Miejsce III (6 punktów):

Maciej Kuc (zastępca redaktora naczelnego magazynu CD-Action). Ukończył dziennikarstwo i komunikację społeczną na Uniwersytecie Wrocławskim i postanowił połączyć swój zawód i pasję, rozpoczynając pracę w CD-Action w roku 2001. Znany również jako założyciel Action Mag, który ideowo miał być otwartym magazynem, gdzie każdy mógł przesyłać swoje teksty. Publikuje pod pseudonimem Qn`ik.

Miejsce IV (5 punktów, kolejność alfabetyczna):

Wiktor Cegła (zastępca redaktora naczelnego grupy tytułów o grach komputerowych wydawnictwa Axel Springer Polska)

Piotr Gnyp (redaktor naczelny polygamia.pl)

Krzysztof Gonciarz (producent i redaktor gry-online.pl)

Marcin Górecki (redaktor naczelny Neo Plus)

Tadeusz Zieliński (redaktor Play oraz dziennikarz Hyperu)

Miejsce V (4 punkty, kolejność alfabetyczna):

Krzysztof Augustyn (redaktor naczelny gry.wp.pl)

Jakub Kowalski (redaktor naczelny Komputer Świat Gry, redaktor naczelny Play)

Tomasz Kreczmar (koordynator merytoryczny - Hyper)

Jerzy Poprawa (redaktor naczelny CD-Action)

Olaf Szewczyk (publicysta Kultury, dodatku do Dziennika)

Zaskoczeni wynikami? Po części na pewno, więc jeśli uważacie, że powyższa lista nie pokazuje najbardziej wpływowych dziennikarzy branży growej w Polsce, to piszcie w komentarzach, kto dla Was jest autorytetem, kogo szanujecie i z czyim zdaniem najbardziej się liczycie. Warto dodać, że jeśli podliczycie sobie ilu dystrybutorów przekazało nam swoje głosy to będziecie wiedzieli, że maksymalnie można było zdobyć 9 głosów, zatem możecie się domyślać, kto na kogo głosował.

Drogą podsumowania warto dodać, że to nie jedyne twarze polskiej prasy growej, bo w zestawieniu znalazło się prawie 30 dziennikarzy. To dobitnie świadczy jak szybko nasz rynek się rozwija i myślę, że większość z Was również ma swoich ulubieńców, których felietony, czy recenzje po prostu lubi czytać czy oglądać. Postacie te to naprawdę wysokiej klasy specjaliści, którzy mają nie tylko własny styl, ale również świetne pomysły. "Parszywa 13" dziennikarzy branżowych to tylko czubek góry lodowej, ale na pewno nie bez powodu zasługują oni na wyróżnienie, bo to przecież ich działania poniekąd pomagają w rozpowszechnieniu gier w Polsce.

Na koniec kilka ciekawostek statystycznych, które na pewno zainteresują niektórych fanów cyferek:

W pojedynku dwóch największych magazynów stricte konsolowych wygrało Neo Plus, które rezprezentował Marcin Górecki. Nie jest to jednak do końca prawda, bo chociaż magazyn ten miał jednego dziennikarza w czołowej trzynastce, to w pełnym zestawieniu znalazło się aż 4 redaktorów PSX Extreme (m. in. piszący na polygamii feletiony Koso) i raptem jeszcze tylko jeden redaktor Neo Plus (oprócz Marcina Góreckiego oczywiście).

Jeśli zaś chodzi o pojedynek prasy drukowanej i treści dostępnych w sieci, to tutaj nie ma zaskoczeń. W pierwszej trzynastce jeszcze nie wypadamy tak źle będąc reprezentowani przez 4 dziennikarzy, wobec 7 osób z prasy. W kompletnym zestawieniu jesteśmy jednak nadal w dwukrotnej mniejszości, w liczbie 10 wobec 19 redaktorów prasy. Warto również zauważyć, że dwóch reprezentantów Hypera znalazło się w czołówce, co pokazuje, że media growe to nie tylko prasa i internet.

Warto również wspomnieć o najsilniejszych reprezentacjach w samej "parszywej 13" - Play ma aż trzech redaktorów, a CD-Action dwóch. Nic tylko pogratulować.

Na tym chciałbym zakończyć zakończyć zestawienie "Parszywej 13 dziennikarzy branżowych". Pamiętajcie, że jest to pierwsza część cyklu, więc na pewno do serca weźmiemy sobie Wasze uwagi i zalecenia, jeśli oczywiście jesteście zainteresowanie takimi tekstami. Ach i nie zapomnijcie skomentować listy wyróżnionych i przedstawić nam Waszych typów na najbardziej wpływowych dziennikarzy growych.

Beniamin Durski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.