"Naszym głównym celem jest dotarcie do hardcore'owych fanów" - wywiad z Yuim Tanimurą, producentem Dark Souls 2

"Naszym głównym celem jest dotarcie do hardcore'owych fanów" - wywiad z Yuim Tanimurą, producentem Dark Souls 204.07.2013 13:00
marcindmjqtx

Poniższy wywiad to dość nietypowa publikacja. Michał Mielcarek z Gamezilli i Paweł Kamiński z Polygamii od dawna sporo czasu spędzali na dyskusjach o Dark Souls. Gdy Michał dowiedział się, że może porozmawiać z twórcą, zaprosił Pawła do współpracy. Dlatego możecie przeczytać go na obu serwisach.

MM: Jak się czujecie pokazując grę po raz pierwszy publicznie? Boicie się tego, że musicie spełnić liczne oczekiwania fanów?

Yui Tanimura: Gra nadal jest w fazie tworzenia i daleko jej do perfekcji. Ale myślę, że fragment, który przygotowaliśmy na targi, jako powitanie w świecie Dark Souls 2, jasno mówi jak ta gra będzie wyglądać. Cieszymy się, że możemy pokazać coś graczom.

PK: Jak zamierzacie uczynić grę zarazem trudniejszą dla starych graczy i bardziej dostępną dla nowych?

Naszym głównym celem jest dotarcie do hardcore'owych fanów. Nie chcemy, by stała się łatwiejsza, chcemy, by nadal była trudna i satysfakcjonująca dla nich. Mają mieć taką samą przyjemność z przezwyciężania trudności, co w jedynce. Dla nowych umieściliśmy możliwość obejścia wielu nudnych lub zajmujących czas zajęć z Dark Souls - nie trzeba powtarzać pewnych czynności w kółko. Gra będzie takim samym wyzwaniem, ale zostanie „oczyszczona”.  Mamy nadzieję, że dzięki temu nowi gracze będą  w stanie czerpać satysfakcję z gry i jej poziomu trudności.

(Przykładem takiego „oczyszczenia” jest umożliwienie teleportacji od ogniska do ogniska od samego początku gry, by wyeliminować wracanie po własnych śladach dop. PK).

MM: Dark Souls było w pewnym sensie odbiciem Demon's Souls - pewne lokacje były do siebie podobne, Blighttown było jak Valley Of Defilement, bossowie także mieli swoje odpowiedniki. W DkS 2 będą takie nawiązania czy więcej nowości?

Jeśli chodzi o design, będzie sporo nowości, rzeczy, których jeszcze nie widzieliście, choć oczywiście należących do mrocznego świata fantasy. Staramy się zachować klimat. Ale będą też  podobieństwa.

PK: Czy planujecie więcej bossów stawiających bardziej na kombinowanie, niż na walkę - jak Bed of Chaos, gdzie walka składała się z kilku faz?

Tak, zdecydowanie - to jeden z naszych celów przy projektowaniu bossów: wymyślenie strategii i sposobów, które będą konieczne, aby ich pokonać. Nie możemy na razie za wiele powiedzieć, więc nie chciałbym wchodzić w szczegóły. Ale mogę zdradzić, że w Dark Souls poziom był zawsze oddzielony od bossa - kończyłeś go i wchodziłeś na arenę. W drugiej części myślimy o tym, że zależnie od tego, co zrobiłeś po drodze do bossa, zmieni się jego zachowanie. Chcemy, żeby świat był bardziej interaktywny, elementy na siebie wpływały.

MM: Zrobiliście 7 patchy do Dark Souls, do Demon's Souls nie było chyba żadnego. Dlaczego? Czy chodzi o balans gry czy o łatanie problemów? Doceniam to, ale ceniłem też pierwszą wersję gry, a późniejsze zmiany, jak dodanie dusz wypadających ze szkieletów, nie zawsze były dobre.

Przepraszamy za tak wiele patchy. Nie jest łatwo zbalansować grę, a czasem już po wydaniu orientujesz się, jak gracze w nią grają. Rezultaty potrafią być zaskakujące i pewne rzeczy trzeba od razu poprawić. Nie chcieliśmy aż tylu i teraz też nie chcemy, mamy nadzieję, że od razu uda się wypuścić grę od razu w jak najlepszej wersji. Zobaczymy, czy to się uda. Dlatego np. zrezygnowaliśmy z systemu łączenia graczy peer-to-peer i zdecydowaliśmy się na łączenie z serwerem. To pozwoli nam szybciej robić część poprawek po naszej stronie. Czeka Was mniej ściągania łatek.

PK: W „serii” Souls zaprojektowaliście bardzo unikatowy tryb wieloosobowy, w „Prepare to Die Edition” rozwinęliście go o areny. Co zmieni się w Dark Souls 2 w tej kwestii?

Na pewno chcemy zachować tę luźną więź jaką gra tworzyła między graczami - masz rację, że to bardzo unikalne. W ramach rozwijania chcemy sprawić, by gracze częściej angażowali się w ten tryb, ale na razie nie możemy powiedzieć nic więcej.

PK: A jakie macie plany dotyczące zabezpieczenie trybu wieloosobowego przed oszustami - zwłaszcza na PC było ich sporo.

Wiemy, że były problemy i postaramy się im zapobiec w przyszłości. Do tego też posłuży nam system serwerów, ale myślimy też o innych zabezpieczeniach.

MM: W demie mogliśmy zobaczyć, że gracz może nosić ze sobą trzy rodzaje broni oraz rzucać wszystkie typy czarów z jednej różdżki. Czy tak będzie w grze, czy to tylko na potrzeby prezentacji na E3?

To, co widzieliście, jest bliskie temu, co pojawi się w grze. W przypadku broni chcieliśmy dać graczowi większą swobodę i możliwość używania różnego uzbrojenia. Tak samo z magią - będzie można umieścić wiele różnych czarów w dostępnych slotach.

MM: Zmieniliście też animacje ciosów w plecy, parowania oraz daliście możliwość atakowania przeciwników leżących na ziemi. Skąd takie zmiany?

Chcieliśmy je poprawić, może nawet zmienimy je jeszcze bardziej, bo to co widziałeś, to nadal nie jest ostateczna wersja. Staraliśmy się, by były trudniejsze do wykonania. Skróciliśmy czas, jaki gracz ma na wyprowadzenia parowania lub ciosu w plecy. Oczywiście, gdy już przywykniesz, wydaje się to nieco łatwiejsze, ale nadal będzie wyzwaniem, by skutecznie je wykonać.

PK: Czy Patches the Hyena powróci w Dark Souls 2 - pojawił się w Demon's  Souls i Dark Souls, więc ?

(uśmiech) Na razie nie chcemy o tym mówić.

Michał Mielcarek, Paweł Kamiński

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.