"Chcemy wiedzieć, na czym stoimy" - zaglądamy za kulisy betaprogramu Crunching Koalas

"Chcemy wiedzieć, na czym stoimy" - zaglądamy za kulisy betaprogramu Crunching Koalas07.12.2012 10:54
marcindmjqtx

Crunching Koalas to młode polskie studio, które postanowiło "upublicznić" prace nad swoimi grami. Od tygodnia można grać w roboczą wersję ich logicznego MouseCraft, postanowiliśmy więc sprawdzić, jak im idzie.

MouseCraft został udostępniony do testów 30 listopada. To zaledwie sześć poziomów, które wyjaśniają zasady gry: z jednej strony, niczym w Lemingach, pojawiają się myszy, które trzeba doprowadzić do żółtego sera. W dotarciu do celu pomaga im się za pomocą układania znanych z Tetrisa klocków.

Informacja o grze pojawiła się na wielu polskich serwisach o grach (i nie tylko), zebrała także sporo głosów na Wykopie. O grze wspomniały także zagraniczne serwisy i rodzimi wideoblogerzy. Efekt? Twórcy pierwotnie zakładali, że 1000 betatesterów, to liczba, którą uda się zebrać na przełomie roku. Tymczasem już teraz jest ich ponad 1300. Choć oczywiście nie wszyscy jeszcze zagrali w grę.

W momencie przejścia wszystkich sześciu etapów MouseCrafta, tester proszony jest o udzielenie odpowiedzi na kilka pytań dotyczących zarówno tego kim jest, jak i jego wrażenia z gry - czy zasady były zrozumiałe, czy poziom trudności odpowiedni etc. Ze zbieranych na bieżąco danych wynika m.in. że większość z nich to oczywiście mężczyźni:

W wieku poniżej 29 lat:

Wiek uczestników programu to zresztą coś, nad czym twórcy chcą jeszcze popracować. Tomasz Tomaszewski ze studia mówi:

Jedyna rzecz, której nie udało nam się jeszcze zrobić (bo nie próbowaliśmy tak naprawdę), to dotrzeć do graczy starszych - osoby testujące MouseCrafta to w większości osoby w przedziale wiekowym 1-29. Żeby mieć pełny obraz sytuacji, musimy o to koniecznie zadbać - mamy na to konkretny plan i postaramy się to zrealizować w niedalekiej przyszłości. Przeglądając oficjalne forum dyskusyjne studia, można zauważyć ludzi niemalże z całego świata, co tylko cieszy twórców.

Tomaszewski wskazuje kilka głównych celów beta programu: pierwszy to oczywiście wykrycie błędów i ocena, na których elementach gry powinni się skoncentrować. Istotna jest także ocena marketingowego potencjału gry, a także szum promocyjny towarzyszący otwartym testom, "jesteśmy trochę ludźmi "znikąd", nie mamy w naszych portfoliach większych produkcji, więc musimy radzić sobie jakoś inaczej". Istotne jest także jeszcze coś:

Wielomiesięczne projekty powodują, że zespół deweloperski jest trochę oderwany od rzeczywistości - twórcy zwykle nie mogą mówić o tym co robią, nie wiedzą do końca czy to co robią się sprawdzi, ich motywacja często spada. Liczymy na to, że ten model pozwoli nam wiedzieć dokładniej na czym stoimy, przez cały czas. Motywacja też jest często większa, jak ta czy inna strona napisze coś miłego. Dzięki ankiecie, Koale wiedzą też, czy graczom podoba się poziom trudności, tempo poruszania się myszy, czy nawet tak drobne rzeczy jak widoczny w dalekim tle kot:

Zespół na bieżąco analizuje te dane i zastanawia się, co dzięki nim poprawić:

Założeniem naszego studia od początku była dość specyficzna odmiana, iteracyjnego modelu tworzenia gier. W uproszczeniu wygląda to tak: robimy tzw. sprint -> pakujemy to co mamy -> wysyłamy -> sprawdzamy feedback -> poprawiamy i dodajemy kolejne elementy. Sprowadza się to do tego, że de facto to nie szefowie studia, nie producenci, nie creative directorzy decydują o tym co robić dalej albo co poprawiać, tylko gracze. Crunching Koalas mają w planach udostępnienie przed świętami jeszcze jednej swojej gry. Jeśli chcecie przetestować MouseCraft, ciągle możecie to zrobić.

Konrad Hildebrand

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.