Polscy twórcy gier od A do Z: Mateusz Skutnik i Pastel Games

Polscy twórcy gier od A do Z: Mateusz Skutnik i Pastel Games29.10.2013 12:00
marcindmjqtx

Czy kojarzycie takie serie jak Daymare Town albo Submachine? To właśnie Mateusz Skutnik jest ich twórcą. W naszym cyklu reprezentuje także studio Pastel Games, którego jest założycielem.

1. Nazwa firmy. Skąd się wzięła? Jeśli nie masz firmy - jak się nazywasz, skąd się wziąłeś? Nazywam się Mateusz Skutnik, jestem twórcą komiksu oraz gier. Ta kolejność nie jest przypadkowa. Z drugiej strony medalu - jestem wraz z Karolem Konwerskim współzałożycielem Pastel Games, bazującej w Krakowie firmy tworzącej gry.

Nazwa firmy pochodzi od nazwy mojej strony internetowej - Pastel Stories, która to z kolei miała teoretycznie zbierać do kupy dualizm mojej twórczości (gry i komiksy).

2. Rok założenia. Jeśli nie masz firmy - od kiedy robisz gry? Ja robię gry od 2001 roku, firma działa od 2007.

3. Gdzie Cię znaleźć? Można mnie znaleźć na www.mateuszskutnik.com. Mieszkam w Gdańsku, ale ciężko by było znaleźć mnie na mieście. Taki zawód.

4. Na jakie platformy robisz gry? PC i Mac, client- i browser-; free to play oraz płatne downloadable.  Mam na celowniku greenlight Steama. Może w przyszłym roku...

Seria Submachine na jednym obrazku

5. Gry już wydane. O matko, to może ja wymienię po prostu serie, będzie szybciej.

Moje gry to głównie Submachine, Daymare Town, 10 Gnomes i Covert Front.

Submachine 6: The Edge

W Pastel Games nasza flagowa seria to The Fog Fall, napisana przez Karola Konwerskiego i narysowana przez Macieja Pałkę, Great Escape Games Kamila Kochańskiego, dziewczęce gry Basi Jarosik, oraz pięknie malowane gry Krzyśka Poznańskiego - Aurora i Crime Scene. Z zasady nie robimy gier na zamówienie, lecz jest jeden wyjątek od tej reguły. Zrobiliśmy dwie gry do serialu telewizyjnego Rizzoli & Isles, zamówione przez TNT.

6. Gry w produkcji. Akurat trafiliście na chwilę przerwy. Dopiero co wypuściłem Daymare Town 4 i odpoczywam. Pod koniec września zabieram się za Submachine 9, a w międzyczasie jeszcze zrobię 10 Gnomes in Dubrovnik. Jeszcze na zakończenie roku tradycyjnie będzie gra "Where is 2014?..." i tyle.

Daymare Town 4

7. Liczba zatrudnionych - zaznacz, jeśli pracujesz w stu procentach sam. A może niektóre zadania zlecasz innym? Swoje gry robię całkowicie sam - oprócz muzyki. Na szczęście mam pod ręką chętnych do współpracy kompozytorów.

W Pastel Games współpracujemy regularnie z mniej więcej dziesięcioma osobami. Każda z naszych serii ma swojego własnego grafika i, o ile to możliwe, scenarzystę. Staramy się utrzymać jak najbardziej autorski charakter naszych produkcji.

8. Dlaczego robisz gry? Jak to się zaczęło? Jak wiadomo - tworzenie gier to proces artystyczny, a gry - to sztuka wizualna. Mógłbym powiedzieć trywialnie że spełniam się artystycznie w tym medium, ale sprawa ma drugie dno. Gry komputerowe od lat walczą o uznanie w kręgach artystycznych. Wyobraźcie sobie, że jest także inny gatunek sztuki wizualnej, jeszcze niżej w tej hierarchii niedocenienia, przynajmniej w Polsce. Tak, to komiksy. Komiksy, których w naszym kraju nie czyta nikt, za to wszyscy kojarzą Kajka, Kokosza i Tytusa z dzieciństwa. Kojarzą i klepią po ramieniu z politowaniem. Ja rysuję komiksy jak to się mówi - od zawsze. Gry to dla mnie po prostu kolejny nośnik historii, kolejna platforma opowiadania tego, co w głowie siedzi. Podobnie jak w komiksie istnieje delikatny balans pomiędzy narracją a rysunkiem, tak samo w grach rzecz ma się z narracją i gameplayem. Kiedyś mam nadzieję znaleźć ten złoty środek pomiędzy interesującą, wciągającą rozgrywką która jest jednocześnie nośnikiem niesamowitej historii. Dopóki błądzę, dopóty tworzenie gier ma dla mnie sens.

10 Gnomes

9. Jaką grę zrobiłbyś za 100 milionów dolarów? Połączenie Daymare Town z Falloutem. Ręcznie rysowany/malowany open world w 2D. Coś jak Don't Starve, tylko z rozmachem Bethesdy.

10. Najczęściej konsumowany posiłek w biurze to... Nie mam biura.

11. Największy autorytet świata gier. Lorne Lanning, Michel Ancel, Gabe Newell, a tak w mniejszej skali to Wada Nanahiro i Jakub Dvorsky. Tutaj nie da się rzucić tylko jednego nazwiska...

12. Najlepsza gra innego polskiego studia/twórcy. Mało gram, więc rzucę najbardziej oczywistą odpowiedź: Wiedźmin.

13. Przyszłość, rok 2016. Co robisz jako twórca gier? Nic nie robię, bo po wydaniu gry na Steama w 2015 roku leżę na Malediwach i pławię się w luksusie. Wstaję tylko, żeby się wykąpać w oceanie, moje drinki są uzupełniane automatycznie, a ja leniwie, lecz stanowczo odmawiam odbierania telefonów od Gabe Newella w sprawie sequela.

14. Czy wydra wygra? ...Co?...

-

Wszystkie studia, które już zaprezentowały się w naszym cyklu można znaleźć w tym miejscu.

Tworzysz gry? Jeszcze nie dostałeś od nas ankiety do wypełnienia? A może dostałeś, ale jej nam nie odesłałeś? We wszystkich wypadkach - na co jeszcze czekasz, pisz do nas na kontakt@polygamia.pl. W tym cyklu jest miejsce także dla Ciebie!

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.