Polscy twórcy gier od A do Z: ChaosForge

Polscy twórcy gier od A do Z: ChaosForge09.08.2013 12:00
marcindmjqtx

Czy wiecie, że to w Polsce powstają popularne na całym świecie roguelike'i oparte na znanych markach? DoomRL czy DiabloRL to dzieła Kornela Kisielewicza i jego studia ChaosForge. Które, swoją drogą, właśnie przymierza się do stworzenia swojego pierwszego komercyjnego projektu.

1. Nazwa firmy. Skąd się wzięła? Nazwa została wybrana 8 lat temu, kiedy potrzebowałem strony do umieszczenia swoich projektów. Wymaganiem było połączenie terminu nieograniczonej fantazji i kreatywności z terminem określającym tworzenie. Stąd ChaosForge.

2. Rok założenia. Formalnie firma jeszcze nie istnieje (ale to zmieni się w tym roku). Działalność pod tą nazwą trwa od 8 lat. DoomRL, nasz najpopularniejszy projekt, tworzony jest od 2000 roku.

3. Gdzie Was znaleźć? Strona : http://chaosforge.org/ Miasto : Wrocław Twitter : @epyoncf

4. Na jakie platformy robicie gry? Zawsze obowiązkowo Windows, Mac i Linux. Nasz komercyjny projekt, jeśli spotka się z ciepłym przyjęciem, może także pojawić się na iOS i Androidzie. Zamknięte platformy (konsole i konsole przenośne) pozostają na razie w dalekosiężnych planach.

Kornel Kisielewicz

5. Gry już wydane. Brak, bo niczego nie "wydaliśmy". Ściągnąć i pograć za darmo można natomiast w cztery różne gry z gatunku roguelike w różnym stopniu ukończenia - DoomRL, oparty o klasyka gatunku FPS z grafiką Dereka Yu (znanego z autorstwa gry Spelunky), DiabloRL, oparty o klasyka gatunku RPG, AliensRL, luźno oparty o serię filmów o Obcym oraz o serię Alien Breed oraz Berserk!, oparty o mangę i animę o tej samej nazwie. Trzy ostatnie dostępne są tylko z semigrafiką ASCII, aczkolwiek oprawa do dwóch ostatnich jest już w przygotowaniu.

6. Gry w produkcji. Oprócz ciągłego ulepszania naszych czterech darmowcyh roguelike'ów pracujemy nad komercyjnym "sequelem" DoomRL, pozbawionym cudzej własności intelektualnej, ale osadzonym w podobnych realiach (samotny marines kontra hordy piekieł w kosmosie). Projekt ten będzie zdecydowanie bardziej rozbudowany w stosunku do oryginału, zarówno pod względem rozgrywki jak i prezentacji. Pod koniec września projekt ukaże się na portalu Kickstarter.

DoomRL

7. Liczba zatrudnionych. Zero. Nie posiadamy przychodów innych niż dobrowolne dotacje od naszych graczy, więc ciężko by było z tych pieniędzy kogokolwiek zatrudnić. Nad komercyjnym projektem pracuje obecnie kilka osób, poza mną jednak wszyscy "po godzinach".

8. Dlaczego robicie gry? Jak to się zaczęło? Trudno powiedzieć. Mam wrażenie, jakbym to robił od zawsze. W roku 1995 zafascynowałem się grami fabularnymi (tradycyjnymi RPG przy stole), ale była to rozrywka w Polsce wtedy nieznana, więc zawsze przypadała mi rola Mistrza Gry. Niedługo potem nauczyłem się programować. Chęć przeniesienia choćby odrobiny przyjemności z prowadzenia RPG-ów na komputer pojawiła się natychmiast.

9. Jaką grę zrobilibyście za 100 milionów dolarów? Myślę że podzieliłbym budżet 50/50 - za pierwszą połowę zrobiłbym Skyrima z losowo generowanym światem i fabułą, za drugą połowę remake Frontier: First Encounters, ze współczesną grafiką i grupą agresywnych AI prowadzących wojnę na skalę międzyplanetarną, gdzie gracz jest tylko pionkiem, który jednak może odrobinę wpływać na losy planet. Albo olać wszystko i zwiedzać piękne, proceduralnie wygenerowane światy. Obie gry byłyby Permadeath - jesteś odpowiedzialny za swoje decyzje, jeśli giniesz to grasz od nowa (w nowo wygenerowanym świecie).

10. Najczęściej konsumowany posiłek w biurze to... Jak będzie biuro to się dowiem :P.

11. Największy autorytet świata gier. Początkowo byli to Carmack i Romero, lecz ostatnimi laty poznałem środowisko twórców gier indie i niesamowicie kreatywnych ludzi, którzy je tworzą. Więc na dziś to osoby takie jak Raigan Burns, Kris Piotrowski, Derek Yu, czy wielu, wielu innych z tego środowiska, łącznie z naszymi polskimi indie (Sosowski, Grochowiak, Marcinkowski i inni). Są dla mnie większymi autorytetami niż duże nazwiska z sekcji AAA. Czyli odpowiem grupowo - twórcy indie.

12. Najlepsza gra innego polskiego studia/twórcy. Gdybym miał czas na granie... Ale z koncepcyjnego punktu widzenia ostatnimi miesiącami chyba musiałbym wspomnieć o egzotycznych grach Sosa Sosowskiego, głównie dlatego, że są tak skrajnie różne od mojego podejścia do gier indie - są tym bardziej interesujące.

13. Przyszłość, rok 2016. Co robi Wasza firma? Ma siedzibę, listę płac i ekspres do kawy. Koniecznie to ostatnie - jeśli firma programistyczna nie posiada ekspresu do kawy to nie jest poważną firmą. No i, jak zwykle, pracujemy nad czterema projektami jednocześnie ;).

14. Czy wydra wygra? Nie wygra, bo pożrą ją szakale.

-

Wszystkie studia, które już zaprezentowały się w naszym cyklu można znaleźć w tym miejscu.

Tworzysz gry? Jeszcze nie dostałeś od nas ankiety do wypełnienia? A może dostałeś, ale jej nam nie odesłałeś? We wszystkich wypadkach - na co jeszcze czekasz, pisz do nas na kontakt@polygamia.pl. W tym cyklu jest miejsce także dla Ciebie!

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.